Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 april 2006, 19:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Het kabinet heeft besloten het aantrekkelijker te maken om vanuit de WW te starten als zelfstandig ondernemer. Je houdt tot zes maanden na de start van je bedrijf je WW-uitkering. En je hoeft in die periode niet te solliciteren.

Hiervoor moet je een ondernemingsplan opstellen en toestemming vragen aan het UWV. Vervolgens mag je zes maanden lang opdrachten binnenhalen en uitvoeren. Eventuele inkomsten (ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt: winst) worden voor 70 procent verrekend met de uitkering. Mocht het bedrijf uiteindelijk toch mislukken dan kun je - afhankelijk van je arbeidsverleden - tot 3 jaar na de start opnieuw een beroep doen op de WW.

Op dit moment verliezen WW'ers die starten als zelfstandig ondernemer meteen hun uitkering. Dat maakt voor hen de overgang van uitkering naar ondernemerschap moeilijker. Het kabinet wil startende ondernemers ondersteunen en past daarom de WW aan. De wijzigingen gaan naar verwachting op 1 juli 2006 in.

Lancelots steunt WW'ers die starten als zelfstandig ondernemer

Lancelots is een informatieve site en ontmoetingsplaats voor freelancers, mensen die hun beroep uitoefenen als zelfstandig ondernemer in de zakelijke dienstverlening.

In dit forum helpen ervaren freelancers WW'ers bij de start. En WW'ers kunnen onderling kennis en ervaringen uitwisselen over de regelingen en de uitvoering door het UWV.
__________________
René

Laatst gewijzigd door René; 1 mei 2006 om 19:03
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 april 2006, 11:59
Suzanne's schermafbeelding
Suzanne Suzanne is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2006
Berichten: 6
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Wat mij zo opviel in de berichtgeving is dat werkelozen eerder uit de WW komen en blijven als ze voor zichzelf beginnen, dan als ze ergens een baan vinden. Waar zou dat mee te maken hebben? Toch met motivatie? Ik denk trouwens dat een half jaar erg kort is. Eer dat je voorbereidingen klaar zijn, dat je een opdracht hebt, dat je je factuur hebt gestuurd en dat dat geld op je rekening staat...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 april 2006, 12:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suzanne
Wat mij zo opviel in de berichtgeving is dat werkelozen eerder uit de WW komen en blijven als ze voor zichzelf beginnen, dan als ze ergens een baan vinden. Waar zou dat mee te maken hebben? Toch met motivatie?
Misschien ook gewoon met selectie: het zijn de ondernemendere ww'ers die voor zichzelf beginnen, en ik kan me voorstellen dat die een betere ww-vermijdingskans hebben dan de minder ondernemende categorie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suzanne
Ik denk trouwens dat een half jaar erg kort is.
Het is inderdaad vrij kort, maar in de praktijk kun je de informele voorbereiding (oriënteren, plan schrijven, je verhaal bij elkaar verzinnen) doen in de gewone ww-periode. Pas als je helemaal in de startblokken staat vraag je het half jaar aan.

Toen ik startte stond de eerste omzet vijf maanden na het startblokmoment op de giro. Het is krap, maar het kán wel.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 april 2006, 00:35
anneke anneke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 april 2006
Berichten: 13
Question Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Ik heb een ww-uitkering en wil graag voor mezelf beginnen. De wet-en regelversoepeling juich ik dan ook toe. Maar: helaas per 1 juli. Ik ben me gaan orienteren en zie daar binnen 3 dagen al de mogelijkheid een opdracht binnen te halen. De wetgeving en bureaucratische rompslomp houden me nog tegen (de opdracht is in mei). Zou de optie via payroll een escape kunnen zijn of waag ik me dan op glad ijs? Ik zou de inkomsten dan gewoon netjes op mijn werkbriefje invullen. Wie weet raad?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 april 2006, 13:02
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Verlonen (payroll) lijkt me zeker een optie. Voor je uitkering is het dan gewoon tijdelijk werk, en dat vinden ze prachtig. Maar ik weet niet precies wat de regels zijn voor tijdelijk werk tijdens ww, en wat de eventuele gevolgen zijn voor je uitkering. Op de site van het UWV kon ik er niets over vinden.

Ik zou tot de nieuwe regeling per 1 juli ingaat niet beginnen over een eigen bedrijf. Want dan val je ongetwijfeld in de huidige "drie maanden oriënteren"-regeling en dat tast misschien je recht aan om ook nog eens per 1 juli van de nieuwe regeling gebruik te maken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 april 2006, 13:11
anneke anneke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 april 2006
Berichten: 13
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Hartelijk dank voor je reactie.
Volgende week heb ik een afspraak met een gewoon (wil geen reclame maken) uitzendbureau voor tijdelijk werk.
Dit uitzendbureau heeft ervaring met wet-regelgeving tijdelijk personeel met een ww-uitkering.
Het uwv geeft niet altijd betrouwbare informatie, het is maar net wie je aan de telefoon hebt.
Jouw tip neem ik zeer ter harte, dank je.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 april 2006, 17:06
Nico
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Ik ben heel benieuwd wat deze regeling voor mij kan betekenen. Een aantal jaren geleden heb ik vanuit een hobby-achtergrond websites gemaakt. Aangezien ik nogal commercieel ben ingesteld, heb ik er geld mee verdient en daarom ook een bedrijf opgericht (kompleet met KvK nummer en BTW afdracht) Deze activiteiten deed ik naast een volledige betaalde baan. Nu ben ik werkloos geworden (per 1 mei 2006) en wil eigenlijk mijn reeds bestaande bedrijf(je) wel als echte onderneming opzetten.

Zal mijn situatie ook onder die regeling vallen?

Op de site van het uwv kan ik niet meer vinden als dat je 3 maanden de tijd krijgt om je te orienteren.

ik hoor graag reacties (en tips) Nico
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 april 2006, 17:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nico
Nu ben ik werkloos geworden (per 1 mei 2006) en wil eigenlijk mijn reeds bestaande bedrijf(je) wel als echte onderneming opzetten.

Zal mijn situatie ook onder die regeling vallen?
Hmmm... kweenie. De details van de regeling zijn voor zover ik weet nog niet bekend. Misschien is het wijs je onderneming nu te staken, om als de nieuwe regeling ingaat een nieuwe onderneming te kunnen starten. Gedoe.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 april 2006, 17:36
anneke anneke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 april 2006
Berichten: 13
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

De Geus heeft ergens(volgens mederwerkers szw) gezegd dat de regeling nu al soepel in zou moeten gaan, i.v.m. de menselijke maat.
Deze mededeling is echter niet schriftelijk gecommuniceerd en niet alle medewerkers van het uwv hangen aan zijn lippen dus ik zou hier nog maar even niet op vertrouwen.
Afhankelijk van willekeur is in dit geval een te groot risico is mijn inschatting.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 april 2006, 23:00
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Starten vanuit WW wordt makkelijker op 1 juli 2006

Volgens mij zou het niet eerlijk zijn als je een onderneming kunt opzetten en dan vervolgens nog eens 40 uur betaald krijgt van de staat. Zet dat eens af tegen die startende ondernemer die vanuit een baan begint. Die moet ook z'n eigen spaarcenten of investeerders meebrengen en dan krijg jij het voor nop in de schoot geworpen.

Maar wat volgens mij wel mogelijk moet zijn is dat je zegt dat je x-uur in de week onderneemt en dan die uren laat korten op je ww uitkering. Het is niet zo simpel als het lijkt maar dit lijkt me de juiste route.

alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon