Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 mei 2010, 15:09
Peterk36 Peterk36 is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 2 augustus 2009
Berichten: 38
Stuur een bericht via MSN naar Peterk36
Standaard Wanneer starten met acquisitie als je nog in opdracht zit?

Ik werk sinds januari als freelance interim manager binnen call centers. Op dit moment heb ik een leuke klus bij een energie leverancier in Amsterdam waarvan de verwachting is dat die per 1 juli eindigt.
Maar: dat is "slechts" een verwachting.

Wat is nu handig? nu al op zoek naar een klus vanaf juli, met het risico dat mijn huidige opdrachtgever wil verlengen (en ik dus óf de huidige opdrachtgever of de potentiële klant moet afwijzen)? Of toch wachten tot na 1 juli, waarbij het dus voor de hand ligt dat ik een paar weken op de bank terecht ga komen..

iemand ervaring en/of tips?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 mei 2010, 20:35
ZinVol ZinVol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Wanneer starten met acquisitie als je nog in opdracht zit?

Dag Peter,

Ik zou beginnen met - zo snel mogelijk! - een gesprek bij de energieleverancier waarin je aangeeft dat je voor je voortbestaan als freelancer nu alvast begint met acquireren voor een nieuwe opdracht, omdat je opdracht bij hen per 1 juli mogelijk afloopt. Da's volkomen logisch & legitiem. Vertel dat je je opdrachtgever tegelijkertijd niet wilt teleurstellen, als de opdracht verlengd kan worden, omdat je het erg naar je zin hebt bij je opdrachtgever. Vraag vervolgens gewoon, of de opdrachtgever al nagedacht heeft over verlenging, en zo nee, wanneer hij een definitief antwoord voor je heeft.

Door het zo aan te pakken komt niemand voor nare verrassingen te staan met alle gevolgen van dien en weet iedereen netjes waar hij aan toe is.

Succes. Zonnige groet, Miranda
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 mei 2010, 12:55
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Wanneer starten met acquisitie als je nog in opdracht zit?

Ik sta achter Miranda, ik zou echt zsm gaan zoeken ! ( mits je huidige tijd/werk dat toestaat )
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 mei 2010, 18:24
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Wanneer starten met acquisitie als je nog in opdracht zit?

Beste Peter,

Mijn hoofdregel is: eerst voor jezelf zorgen (qua inkomen) daarna bedenken hoe je het met de opdrachtgever oplost.

Wat ik altijd doe is ca 2 maanden vooraf bij de opdrachtgever aangeven dat zij tot 4 weken voor einde van de overeenkomst de kans hebben exclusief en tegen dezelfde prijs te verlengen. Als zij dat niet doen dan ga ik daarna op zoek naar andere opdrachten en dan geld gewoon de "marktwerking" en wie het eerst komt het eerst maalt... zolang dat maar duidelijk is heeft dat bij mij nooit (grote) problemen gegeven. en het heeft al vaker geresullteerd in een beter tarief bij de "oude" opdrachtgever omdat ik ook een contract bij een ander

Wat ik ook wel eens doe is een opbouw / afbouw scenario, dus bij de oude opdrachtgever nog 1 a 2 dagen per week gedurende een maand en bij de nieuwe opdracht 3 of 4 dagen beginnen.

Wat verder belangrijk is om op te letten (althans bij financiele functies is dat mijn ervaring) dat als je in de periode van eind mei tot eind juli op de bank komt het vaak erg moeilijk is om voor september weer een nieuwe opdracht te vinden. Heel vaak valt de interim markt in de zomer erg ver terug omdat weinig nieuwe projecten starten. beslissingen worden vaak over de zomer heen getild behalve als er acute nood is. Dus het is zaak te zorgen dat je voor de zomer "onder de pannen bent" om niet onbedoeld 3 maanden vakantie te hebben :-/

De sleutel is in elk geval communicatie.. geef aan wat je gaat doen en wees niet te bescheiden door af te wachten tot je "gevraagd" word, je bent er als ondernemer die kansen creert :-) maar vooral zakelijk handelt..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 11:33
Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachten: hoe zit het met btw? Ralph82 Belasting 2 24 mei 2008 13:34
Kan ik nog starten als ondernemer? Art Freelancepraktijk starten 5 5 mei 2007 19:02
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon