Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 oktober 2007, 21:57
RobM RobM is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 2
Post Wijzigen rechtsvorm, eenvoudig?

Hallo,

Ik lees hier al een behoorlijke tijd mee en heb vandaag besloten dat ik me even laat horen voor het eerst.

Ik ben 2 jaar geleden samen met mijn broer een bedrijf gestart, rechtsvorm VOF.

Nu doe ik het al geruim een jaar in mijn eentje (naast mijn fulltime baan) en mijn broer wil er nu uitstappen.
Prima, vind ik geen probleem.

Maar waar moet ik allemaal aan denken? Op de website van de KVK vindt ik niets, waarom hebben ze daar geen FAQ?
Moet ik afrekenen met de belastingdienst? etc. etc.

Tevens wil ik bij het overgaan van een VOF naar een eenmanszaak mijn bedrijfsnaam/handelsnaam wijzigen. De huidige naam is namelijk gebasseerd op onze voornamen. Voor mijn klanten is dit geen probleem en ik heb de mailing al klaar. Sta dus letterlijk in de startblokken maar werd vandaag even afgeremd door een collega die begon over het afrekenen met de belastingdienst.

Uiteraard kan ik bij de kvk met een adviseur praten (voor 100 euro per uur) maar ik verwacht dat hier wel mensen zitten met een soortgelijke ervaring?

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties,

Rob.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 oktober 2007, 19:25
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Wijzigen rechtsvorm, eenvoudig?

Ik kan niet uit ervaring spreken, maar ben wel met de voorbereiding bezig in de andere richting (van 2x eenmanszaak naar BV) en zie zelf de noodzaak in van een start die volkomen transparant is.
Er is inderdaad een afrekenmoment nodig, want er vindt overdracht plaats van activa en eventueel van goodwill. Daarnaast gaan debiteuren en crediteuren op een zeker moment over. Je neemt facturen en omzet over van je collega.
Iets dergelijks is m.i. te belangrijk om niet met je accountant te bespreken. Na de overgang van VOF naar eenmanszaak wil je (lijkt me) niet achteraf nog geconfronteerd worden met oude rekeningen, lijken in de kast, claims op IP en wat dies meer zij...
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 oktober 2007, 19:30
RobM RobM is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 oktober 2007
Berichten: 2
Standaard Re: Wijzigen rechtsvorm, eenvoudig?

Achteraf is het niet mogelijk geconfronteerd te worden met rekening of wat dan ook, ik had het bedrijf samen met mijn broer en we hebben er allebei een fulltime baan bij.

Mijn broer heeft een laptop "ingebracht", ofwel de BTW teruggevraagd en ik idem. En verder is er eigenlijk helemaal niets aangeschaft. Is het dan zo dat we beiden die teruggekregen btw van de laptops moeten afrekenen?

Het voelt voor mij niet alsnof ik stop met m'n bedrijf, ik ga gewoon alleen verder onder een andere naam. Mijn laptop blijf ik gebruiken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 oktober 2007, 19:06
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Wijzigen rechtsvorm, eenvoudig?

Hi Rob,

Zoals jullie uit elkaar gaan:

1. bepaal de waarde van de spullen die je broer wilt meenemen en dit moet hij betalen

2. kijk naar de vermogenspositie van je broer als er verschil is met jouw vermogen moet je afrekenen. Je boekhouder kan hierover adviseren

3. je broer stopt met de onderneming kortom als hij er winst mee maakt doordat jij hem uitkoopt voor meer dan de bovenstaande waarde dan moet hij daar belasting over betalen minus een bepaalde vrijstelling

4. formeel moet je de vof afmelden bij de inspectie en aangeven dat je als eenmanszaak verder gaat

5. eventueel kvk inschrijving opheffen/aanpassen

gewoon even doen verder geen bijzonderheden dus
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
werkzaamheden VAR wijzigen Rosa Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 14 9 juni 2007 13:11
Freelance bijverdiensten van twee studenten: rechtsvorm, btw? Johnnepon Freelancepraktijk starten 4 28 mei 2007 23:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon