Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 augustus 2011, 20:18
Boelie Boelie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2011
Berichten: 3
Standaard buitenland (UK) lange termijn opdracht

Hi mede-zzp'ers,

Ik heb een opdracht verkregen van een Engels bedrijf. Het gaat om een (ICT) opdracht van ongeveer 6 maanden en heb daarvoor aantal vragen, zie onder:

- Wanneer je een lange termijn opdracht uitvoert in een EU-land word je dan nog gezien als ondernemer in NL? Ik kon niet zo snel op Internet vinden wat de belastingdienst hiervan vindt. Alleen dat ze verlangen dat je minimaal 3 opdrachtgevers moet hebben in een jaar.

- Wanneer je in het buitenland bent welke kosten kun je aftrekken? De vervoerkosten, vestigingskosten, telefoonkosten spreken voor zich. Maar kun je ook andere kosten aftrekken (restaurant enz..)

- Moet het BTW verlegd worden? Volgens Belastingdienst.nl wel wanneer de diensten die uitgevoerd worden ook in dat land uitgevoerd worden. In dit geval is dat ook zo. Wellicht zijn er regels/instinkertjes dat bij sommige gevallen niet zo is?

Zijn er dingen (belastingtechnisch) waar ik op moet letten wanneer je een opdracht uitvoert in het buitenland als freelancer.

Bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 augustus 2011, 11:49
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boelie Bekijk bericht
Wanneer je een lange termijn opdracht uitvoert in een EU-land word je dan nog gezien als ondernemer in NL?
Dat lijkt me niet anders dan wanneer je een langetermijnopdracht doet in Nederland. Dat wil zeggen, zolang je woonachtig, gevestigd en belastingplichtig bent in Nederland. Als je gaat emigreren wordt het een ander verhaal.

Citaat:
Maar kun je ook andere kosten aftrekken (restaurant enz..)
Ook dat lijkt me niet anders dan binnen Nederland. Ook binnen Nederland kun je reizen, een hotel nemen, naar een restaurant gaan etc.

Citaat:
Moet het BTW verlegd worden?
Dat is zo niet te zeggen, omdat je eerst moet bepalen welke regels en uitzonderingen van toepassing zijn. Je kunt het beste even het hulpmiddel "Diensten in en uit het buitenland" van de belastingdienst doorlopen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 augustus 2011, 22:09
Boelie Boelie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2011
Berichten: 3
Standaard

Rene Bedankt voor je antwoorden en voor die nuttige belastingdienst link.

Ik was een vraag vergeten; aangezien Engeland een andere valuta heeft namelijk pond, lijkt het mij handiger om daar een bank te openen, zodat ik mijn financiële verplichtingen daar kan nakomen. De opdrachtgever zal het geld op dit bankrekening storten om valuta wisselingen en kosten te voorkomen. Zal de belastingdienst hier moeite mee hebben?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 augustus 2011, 22:41
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boelie Bekijk bericht
aangezien Engeland een andere valuta heeft namelijk pond, lijkt het mij handiger om daar een bank te openen, zodat ik mijn financiële verplichtingen daar kan nakomen. De opdrachtgever zal het geld op dit bankrekening storten om valuta wisselingen en kosten te voorkomen. Zal de belastingdienst hier moeite mee hebben?
Ik vraag me af of het nodig is om een bankrekening in het land van de opdrachtgever te openen. Je kunt ook de prijs in zijn valuta afspreken, en een internationale betaling laten doen. Ik meen dat binnen de EU de kosten tegenwoordig verplicht gedeeld worden, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Eventueel kun je het klantdeel van die kosten via jouw offerte teruggeven, dat is een kwestie van afspraken maken.

Dat gezegd hebbende, als je kiest voor een bankrekening in het buitenland, kan ik me niet voorstellen dat de Nederlandse belastingdienst daar moeite mee heeft. De belastingdienst gaat sowieso niet over wat je wel en niet mag doen, die gaat alleen over hoeveel belasting je moet betalen.

Misschien vergroot je er wel de kans op een belastinginspectie mee, want als ik een beetje google op "buitenlandse bankrekening" komen er vooral louche adviezen bovendrijven, over anonieme rekeningen en belastingontwijking
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 augustus 2011, 23:38
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Als je inderdaad meerdere maanden in Engeland gaat werken kan het je een hoop omwisselkosten schelen als je je betalingen in Britse Ponden (GBP) laat doen naar een GBP rekening. Zeker als je ook de veel kosten in GBP maakt en dat lijkt me wel als je daar verblijft, hotel, maaltijden, mogelijk en Engels telefoonabbo. Zonder GBP rekening betaal je op elke transactie omwisselkosten.

Ik weet niet of het heel makkelijk zal zijn om een zakelijke rekening te openen in de UK als je daar geen vestiging hebt, het beste regel je dat via je eigen bank die dan ofwel een lokaal filiaal of een partner bank vragen. Maar misschien is een Nederlandse GBP rekening wel een net zo goede of zelfs betere optie. De bankkosten in Engeland zelf liggen vrij hoog, ik herinner mij van een aantal jaar geleden dat een binnenlandse betaling zo maar een paar pond kost.
Een zakelijke buitenland overboeking kost ook wel enkele euro's maar ik zou zeker vooraf even goed verdiepen in de kosten bij een Engelse bank want die zouden wel eens hoger kunnen uitvallen als de kosten van en buitenlandbetaling bij een Nederlandse bank. want hoewel we graag klagen over de bankkosten horen de transactiekosten in Nederland tot de laagste van Europa..
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 augustus 2011, 13:32
Boelie Boelie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2011
Berichten: 3
Standaard

Precies Roel om die redenen, lijkt het mij handiger om daar een rekening te hebben. Ik heb inderdaad begrepen dat ze in Engeland t.o.v Nederland forse transactiekosten aanrekenen. Ze rekenen zelf transactiekosten als je geld uit een geldautomaat opneemt (ook voor binnenlandse bankpassen in sommige gevallen). Het nadeel is inderdaad dat je een woonadres in UK nodig hebt om een business bank te openen. Je kunt ook vreemde valuta rekening openen in NL, maar bij ING is dat alleen mogelijk voor business banking (omzet meer dan >3miljoen euro's). Maar belangrijk is om te weten dat de belastingdienst hier geen probleem van maakt, indien je een buitenlandse rekening hebt (hoop ik) .
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 augustus 2011, 14:38
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

De belastingdienst maakt het niet uit waar jij bankiert, zolang jij die bankrekening gewoon in je administratie opneemt is het voor hun gewoon in het zicht en dus geen probleem.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bedrijf trekt opdracht in. En nu? PKDS Omgaan met opdrachtgevers 3 6 juli 2009 10:52
Schatting aantal uren voor deze opdracht? Janna Omgaan met opdrachtgevers 0 19 februari 2009 21:49
Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht? naquah Al die andere praktische dingen 19 9 juni 2008 09:07
Opdracht tussentijds opzeggen (door freelancer) L@JC Omgaan met opdrachtgevers 3 1 april 2008 21:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:03.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon