Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 februari 2015, 15:16
William R William R is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 februari 2015
Berichten: 4
Standaard Vreemde constructie?

Hallo allemaal.

Ik wil voor me zelf gaan beginnen en dat wil ik op de volgende manier gaan doen.
ik wil een agentschap aangaan met 1 of 2 grote bedrijven ik lever catalogussen aan derden en van de bestellingen die daar uit komen krijg ik provisie.
Als die provisie op mijn rekening staat wil ik daar inkopen van doen voor mijn (toekomstige) webwinkel en de eventuele winst die daar uitkomt wil ik gaan zien als salaris of winstuitkering aan het einde van het jaar.

Nu komt eigenlijk pas de vraag is dit belastingtechnisch haalbaar of haal ik dan een hele berg gedoe op me nek met betrekking op belastingen.

Ik hoop dat dit verhaaltje een beetje duidelijk is en hoop ook dat ik wat nuttige informatie krijg .
Ik krijg zelfs bij de belastingdienst geen duidelijkheid
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 maart 2015, 00:11
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door William R Bekijk bericht
Als die provisie op mijn rekening staat wil ik daar inkopen van doen voor mijn (toekomstige) webwinkel
Je kunt meerdere activiteiten uitvoeren in een bedrijf, dus je kunt de provisie weer gebruiken om inkopen te doen inderdaad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door William R Bekijk bericht
en de eventuele winst die daar uitkomt wil ik gaan zien als salaris of winstuitkering aan het einde van het jaar.
De vraag is niet hoe jij dat wil gaan zien, maar hoe de belastingdienst dat ziet. Je betaald bij een eenmanszaak belasting over de boekhoudkundige winst en dat staat volkomen los van de vraag hoeveel je daarvan naar je priverekening overmaakt. Bij een BV zit je aan een minimum dga-salaris vast als je activiteiten uitvoerd voor de BV.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door William R Bekijk bericht
Nu komt eigenlijk pas de vraag is dit belastingtechnisch haalbaar of haal ik dan een hele berg gedoe op me nek met betrekking op belastingen.
Nou ja, gedoe... je moet netjes volgens de regels belasting betalen. En afhankelijk van je plannen op zoek naar een juridisch en fiscaal interessante rechtsvorm. Maar als beginnend kleinschalig zelfstandig ondernemer is in het overgrote deel van de gevallen de eenmanszaak passend.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 maart 2015, 10:00
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Dus eigenlijk twee activiteiten waarbij de inkomsten uit de catalogus activiteit de webshop instromen.

Dan is het in ieder geval verstandig om de inkomsten en kosten per activiteit goed uit elkaar te houden zodat je later ook degelijke beslissingen kan nemen gebaseerd op het werkelijke succes van deze activiteiten.

Wat ik me afvraag, waar denk je zelf dat de problemen gaan ontstaan? Je stelt deze vraag niet voor niks.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 april 2015, 23:08
William R William R is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 februari 2015
Berichten: 4
Standaard

Bedankt voor de reacties.
Ik ben bang dat er problemen gaan ontstaan bij het geld wat binnenkomt als agent en weer besteed wordt als inkoop webwinkel
het is een beetje welke kosten maak ik en welke kosten moet ik belasting over betalen
de inkomsten die uit het agent schap komen moeten eigenlijk alleen als investering dienen voor de webwinkel
De inkomsten die uit agentschap komen is wel al belasting overbetaald
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 april 2015, 23:23
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door William R Bekijk bericht
Ik ben bang dat er problemen gaan ontstaan bij het geld wat binnenkomt als agent en weer besteed wordt als inkoop webwinkel
Hoezo? Welke problemen denk je dat er gaan ontstaan?

Citaat:
het is een beetje welke kosten maak ik en welke kosten moet ik belasting over betalen
Je betaalt geen belasting over kosten.

Citaat:
De inkomsten die uit agentschap komen is wel al belasting over betaald
Hoezo? Je hebt het toch over activiteiten in de toekomst?

Je hebt omzet en kosten. Totale omzet - totale kosten is winst. De winst wordt belast. Dat je verschillende categorieën omzet en kosten hebt, maakt daarbij niet zoveel uit. Het is niet zo dat je eerst de winst van de ene categorie bepaalt, daarover belasting betaalt, en dan die winst gebruikt om de kosten van de andere categorie te dekken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 april 2015, 23:42
William R William R is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 februari 2015
Berichten: 4
Standaard

bedankt voor je reactie

het is misschien beetje onduidelijk
ik ga een agentschap met een bedrijf aan en met de opbrengst daarvan wil ik inkopen doen voor mijn webwinkel
ik vraag me nu eigenlijk alleen af :
Als er geld op de zakelijke rekening komt om inkopen te doen moet ik dan eerst belasting over dat geld betalen want voor de webwinkel zijn het inkomsten of vallen prive investeringen buiten het belasting stelsel
wat ook nog kan is dat ik veel te moeilijk denk over dit principe
Met citaat reageren
  #7  
Oud 4 april 2015, 23:46
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door William R Bekijk bericht
Als er geld op de zakelijke rekening komt om inkopen te doen moet ik dan eerst belasting over dat geld betalen
Nee. Je betaalt geen belasting over geld dat op de rekening komt. Je betaalt na afloop van het boekjaar belasting over de boekhoudkundige winst en de rest van je inkomsten (uitgaande van een eenmanszaak, waarbij je onder de inkomstenbelasting valt).

Citaat:
want voor de webwinkel zijn het inkomsten of vallen prive investeringen buiten het belasting stelsel
Zakelijke omzet is geen inkomsten en geen privé-investeringen. Het is omzet, waarvoor de laatste alinea van mijn vorig bericht geldt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 april 2015, 23:49
William R William R is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 18 februari 2015
Berichten: 4
Standaard

oke bedankt voor de reactie
het is duidelijk
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advies gevraagd over "ingewikkelde" constructie Laetitia Freelancepraktijk starten 9 26 februari 2015 17:15
ZZP Oké een slimme constructie? Son Al die andere praktische dingen 10 9 maart 2010 15:13
Even voorstellen Vreemde eend? FritsL Marktplaats 8 12 september 2008 13:02
Vreemde contractvoorwaarde opdrachtgever DBA Omgaan met opdrachtgevers 7 28 juli 2008 22:03
Prive-(auto)lease met 19ct constructie belasting??? Matthe Al die andere praktische dingen 3 30 april 2008 21:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon