Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 december 2015, 14:03
Helga Helga is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 maart 2007
Berichten: 58
Red face Neveninkomsten

Sinds 2007 run ik mijn 1-mansbedrijf in polyester
Het afgelopen jaar, 2015, kom ik helaas niet aan mijn urencriterium (te weinig werk wegens recessie), omdat ik ook nog voor een werkgever werk. Om problemen te voorkomen heb ik hierover de belastingdienst reeds ingelicht. Wel netjes BTW aangifte per kwartaal gedaan (als ondernemer voor de BTW).
De gehaalde omzet over 2015 dien ik dus bij de aangifte op te geven als neveninkomsten. De kosten voor mijn bedrijf (materiaal/telefoon/km/etc.etc) mogen die van de omzet worden afgehaald, zodat je praat over de netto omzet, niet de bruto?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 december 2015, 22:11
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Dat je het urencriterium niet meer haalt betekent niet automatisch dat je geen ondernemer meer bent voor de inkomstenbelasting.

Zou je inderdaad geen ondernemer meer zijn voor de inkomstenbelasting, maar zou er in plaats daarvan sprake zijn van resultaat uit overige werkzaamheid, dan kan je de kosten van je bedrijf inderdaad aftrekken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 december 2015, 02:26
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helga Bekijk bericht
De gehaalde omzet over 2015 dien ik dus bij de aangifte op te geven als neveninkomsten.
Nee, de gehaalde winst, niet de omzet.

Citaat:
De kosten voor mijn bedrijf (materiaal/telefoon/km/etc.etc) mogen die van de omzet worden afgehaald, zodat je praat over de netto omzet, niet de bruto?
Nee, zo praat je over de winst.

Netto omzet = bruto omzet exclusief de btw.
Netto kosten = bruto kosten exclusief de btw.

Winst = netto omzet - netto kosten.

Met mitsen en maren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 december 2015, 07:05
Helga Helga is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 maart 2007
Berichten: 58
Standaard Neveninkomsten

Dank voor jullie antwoord.
Rene, wat bedoel je met "mitsen en maren"?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 december 2015, 09:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helga Bekijk bericht
Rene, wat bedoel je met "mitsen en maren"?
Alle regels en uitzonderingen die er nu eenmaal altijd zijn bij belastingkwesties.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 december 2015, 15:09
Helga Helga is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 maart 2007
Berichten: 58
Cool Neveninkomsten

Stel nu eens voor dat na de optel/aftreksom van baten minus lasten onderneming, de neveninkomsten negatief uitvallen........
Moet ik dat het negatieve bedrag (hetgeen juist is) melden of moet ik bij neveninkomsten "0" aangeven (hetgeen onjuist is)?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 december 2015, 23:27
Erik van de Weerdhof Erik van de Weerdhof is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 55
Standaard

Als de kosten hoger zijn dan de opbrengsten geef je inderdaad een negatief bedrag in. Wel moet je goed opletten of het echt klopt dat de kosten hoger zijn dan de opbrengsten. Heb je alles goed gedaan qua voorraad en zo? (Voorraad is nog geen kosten?)

Dan als reactie op je privé-bericht. Het urencriterium bepaalt of je wel of geen recht hebt op ondernemersaftrek, niet of je wel of geen ondernemer bent. Ook al haal je het urencriterium een keer niet, dan betekent dat niet gelijk dat je om die reden geen ondernemer meer bent.

De scheidslijn tussen winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheid is vaag, zo is mij ooit geleerd. Mij werd als voorbeeld gegeven dat als je van één tuintje de aardbeien verkoopt het resultaat uit overige werkzaamheid is, bij twintig tuintjes winst uit onderneming. Maar bij hoeveel tuintjes trek je de grens? (Ik ben geen fiscalist en kan het ook niet beter uitleggen dan dit.)

Overigens vrees ik dat het voor jou nadelig is om je bedrijf dit jaar als winst uit onderneming te kwalificeren, resultaat uit overige werkzaamheid zou voordeliger zijn. Dit omdat je bij winst uit onderneming met de MKB-winstvrijstelling zit, die in dit geval de aftrekpost voor je verlies beperkt. Maar dat doet er uiteraard niet aan af dat winst uit onderneming wel de correcte keuze kan zijn.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 maart 2016, 09:50
Helga Helga is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 maart 2007
Berichten: 58
Cool Aangifte 2015

In vervolg op de vorige discussies heb ik me beziggehouden met het invullen van de aangifte 2015. Het proces doorlopend, kwam ik er niet aan voorbij, dat alles van mijn kleine onderneming (V&W, balansposten) gevraagd werd en door mij moest worden ingevuld, ookal haal ik het urencriterium niet. Vreemd, dus ik kan niet eens vrijblijvend kiezen voor "neveninkomsten" in plaats van ondernemersschap........? Hoe zit dat nu precies?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 maart 2016, 12:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helga Bekijk bericht
alles van mijn kleine onderneming (V&W, balansposten) gevraagd werd en door mij moest worden ingevuld, ookal haal ik het urencriterium niet. Vreemd, dus ik kan niet eens vrijblijvend kiezen voor "neveninkomsten" in plaats van ondernemersschap........? Hoe zit dat nu precies?
Zoals Erik al schreef: "Ook al haal je het urencriterium een keer niet, dan betekent dat niet gelijk dat je om die reden geen ondernemer meer bent".

Volgens mij kun je een verzoek bij de Belastingdienst indienen om particuliere aangifte te mogen doen in plaats van ondernemersaangifte.

Die is veel eenvoudiger. Aan de aangifte van "inkomsten uit overig werk" worden heel weinig eisen gesteld. Bonnetjes bewaren en je zit al ongeveer goed.
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 31 maart 2017, 17:22
Helga Helga is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 maart 2007
Berichten: 58
Exclamation winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden

Destijds hebben we een discussie gehad over het opgeven van een negatief bedrag (kosten > opbrengsten). Als ondernemer zijnde voor IB en OB, kan dat een keertje voorkomen - zeker tijdens de recessie -, en zou dat geaccepteerd moeten worden.

Mijns inziens is het vreemd dat de fiscus je dan ineens niet meer ziet voor dat jaar als ondernemer voor de IB, wel voor de OB. Betekent dat men overgaat tot naheffen, want men stelt dat je dit moet opgeven als neveninkomsten, die nooit lager dan 0 mogen zijn.
Mijns inziens vind ik dit zo krom: fiscus benadert mij ten alle tijden als ondernemer, maar nu ze geld zien en een voorlopige teruggave willen terughalen, ben ik dat ineens niet meer.

In het verleden heb je gesteld: "Overigens vrees ik dat het voor jou nadelig is om je bedrijf dit jaar als winst uit onderneming te kwalificeren, resultaat uit overige werkzaamheid zou voordeliger zijn. Dit omdat je bij winst uit onderneming met de MKB-winstvrijstelling zit, die in dit geval de aftrekpost voor je verlies beperkt"
Fiscus vindt hierover dat er nooit negatief resultaat mag zijn bij overige werkzaamheden!!!!

Hoe zit het nou precies?
Als ondernemer zijnde mag je officieel verlies opvoeren in de aangifte voor ondernemer. Toch uiteindelijk niet want......Vervolgens komen ze met een naheffing, omdat ze vinden dat je ineens geen ondernemer meer bent, omdat je verlies lijdt.
Dan mag je als particulier opnieuw aangifte doen, maar zonder negatieve neveninkomsten.......

Dus de fiscus wint altijd?????
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Urencriterium en neveninkomsten Gabby Belasting 4 12 mei 2011 22:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon