Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 juni 2008, 21:26
Hermina
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard BTW heffen als freelance tekstschrijfster?

Beste mensen, Ik heb een vraag over het wel of niet heffen van BTW.
Ik ben freelance tekstschrijfster, en heb nooit te maken gehad met het heffen van BTW omdat mijn werkzaamheden vrijgesteld zijn van BTW.
Ik heb dus ook nooit iets te maken gehad met BTW-heffingen, ben dus ook niet BTW plichtig en ik heb dus ook geen BTW nummer.
Ik heb voor een uitgever onlangs wat correctiewerkzaamheden verricht.
Moet ik over een factuur aan deze uitgever wel of niet BTW heffen?
Is het raadzaam om in dit stadium wel of niet een BTW nummer aan te vragen bij de belastingdienst?
Ik vind de informatie over het heffen van BTW bij journalistieke diensten nogal tegenstrijdig, omdat dit niet hoeft bij het schrijven van 'eigen gedachtengoed' maar wel bij commerciele teksten en slogans.
Waar ligt dan de grens?
Ik heb een VAR-ROW en mijn verdiensten zijn momenteel nog heel bescheiden, hoewel ik wel een aantal hele leuke opdrachten heb gehad.
Verder sta ik nog niet ingeschreven in het handelsregister en navraag bij de KvK leverde mij het volgende antwoord op, dat ik hierover vanzelf bericht zou krijgen. (Ik ben natuurlijk bekend bij de belastingdienst vanwege mijn VAR-ROW)
Alvast heel hartelijk dank.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 juni 2008, 13:43
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: BTW heffen als freelance tekstschrijfster?

Ik ben ook freelance tekstschrijfster en hef eigenlijk altijd BTW over mijn diensten, behalve richting het buitenland. Ik heb één keer een opdrachtgever (een hoofdredacteur) gehad die zei dat dat niet nodig was, omdat het redactionele zaken waren (nieuwsberichten schrijven). Om eerlijk te zijn heb ik hier nu achteraf wel mijn twijfels over, dus ik reken het nu gewoon altijd. Later kun je bij je klant toch niets meer halen en draai je er zelf voor op.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 juni 2008, 14:10
jesse jesse is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
Standaard Re: BTW heffen als freelance tekstschrijfster?

Hallo,

Volgens mij hoef je op redactionele teksten geen BTW te heffen want die zijn vrijgesteld. Voor commerciele teksten moet je wel BTW heffen.

Als je twijfelt zou ik gewoon de belastingdienst bellen. Als je BTW heft zul je een BTWnummer moeten aanvragen, anders mag het volgens mij niet??? Per 1 juli aanstaande wordt iedereen die een zaak runt of begint verplicht zich bij de kvk in te schrijven, ook dus de vrije beroepen zoals journalist, tekstschrijvers e.d.

Groetjes
Jesse
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 juni 2008, 16:49
Irene Irene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 49
Standaard Re: BTW heffen als freelance tekstschrijfster?

Het probleem is precies dat de Belastingdienst weigert echt duidelijk te zijn over de grens tussen journalistiek en ander tekstwerk - althans, mij is het nooit gelukt dat voor elkaar te krijgen. Ik reken daarom standaard 19% BTW en hanteer alleen als de klant erom vraagt de regel 'journalistiek werk is vrij van BTW' - op voorwaarde natuurlijk dat het ook echt journalistiek schrijfwerk te noemen is, bijvoorbeeld als ik zelf een boek schrijf. Correctie en redactie vallen volgens mij sowieso onder de BTW-plicht want dat is geen oorspronkelijk werk (van jezelf) te noemen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 juni 2008, 14:22
Hermina
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: BTW heffen als freelance tekstschrijfster?

Beste mensen,
Heel hartelijk dank voor jullie waardevolle informatie, ik kan er zeker goed mee uit de voeten.
Groetjes Hermina
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoeveel belasting en BTW betalen als freelance journalist? nino1983 Belasting 7 17 april 2008 22:46
Eenmalige freelance opdracht als particulier Big Al Freelancepraktijk starten 4 14 februari 2008 01:07
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 02:36
BTW afdragen bij buitenlands bedrijf als "opdrachtgever" nl04537 Belasting 0 15 november 2007 10:14
Freelance bijverdiensten van twee studenten: rechtsvorm, btw? Johnnepon Freelancepraktijk starten 4 29 mei 2007 00:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon