Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 8 maart 2006, 09:04
Dix
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: E-mail rechtsgeldig? Standaard algemene voorwaarden?

Nee, dat weet ik. Hoewel ik nog nooit iemand ben tegengekomen die zichzelf freelance puppyfokker noemde. Nu vraag ik me wel af wat het verschil is tussen het hebben van een eenmanszaak en het freelancer-zijn of dat je ook beide kunt zijn. To be or not to be...
Met citaat reageren
  #12  
Oud 8 maart 2006, 12:34
mimamaartje's schermafbeelding
mimamaartje mimamaartje is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 januari 2006
Berichten: 153
Standaard Re: E-mail rechtsgeldig? Standaard algemene voorwaarden?

Freelancer bestaat officieel niet. Je bent gewoon zelfstandig ondernemer. En dat is een eenmanszaak ook.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 15 maart 2006, 09:58
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: E-mail rechtsgeldig? Standaard algemene voorwaarden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Citaat:
Origineel gepost door Jaap
Indien je in een bepaalde branche werkt, kun je ook kijken of je de voorwaarden kunt gebruiken die door de branchevereniging zijn opgesteld. Dat bespaart werk en voor opdrachtgevers is het ook duidelijk dat de algemene voorwaarden op een redelijke wijze zijn opgesteld.


Was het maar waar. Alle voorwaarden van branche/beroepsorganisaties die ik ken, waaronder Fenit en Tekstnet, zijn volstrekt vanuit het perspectief van de aanbieders opgesteld, en daarom niet aanvaardbaar voor wakkere opdrachtgevers. Daar word je als gebruiker van zulke 'standaards' maar mooi mee geconfronteerd.
Rene, als je de voorwaarden van je eigen branche hanteert, weet zo'n opdrachtgever dat hij bij alle anderen in die brache daar ook mee wordt geconfronteerd.
dat is nu juist de kracht van de branchevoorwaarden... WRAUW

Als jij beter bent dan die anderen, kiest hij voor jou. Het niet hanteren van voorwaarden is toch ook wel onprofessioneel.
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
  #14  
Oud 15 maart 2006, 10:30
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: E-mail rechtsgeldig? Standaard algemene voorwaarden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door olaf
Rene, als je de voorwaarden van je eigen branche hanteert, weet zo'n opdrachtgever dat hij bij alle anderen in die brache daar ook mee wordt geconfronteerd.
dat is nu juist de kracht van de branchevoorwaarden... WRAUW
Da's waar.

Maar wakkere opdrachtgevers weten dat de voorwaarden onderhandelbaar zijn, omdat je er per contract van kunt afwijken. Als je voor de opdrachtgever ongunstige voorwaarden hanteert dan zul je vaker met zulke onderhandelingen geconfronteerd worden. En daar zit een doorsnee freelancer toch niet op te wachten?

Alles hangt af van de redelijkheid van de voorwaarden en de geschiktheid voor freelancers. Ik vind de voorwaarden van advocaten, accountants, notarissen, gerechtsdeurwaarders en dergelijke beroepsgroepen meestal heel redelijk en aanvaardbaar. Ik heb nog nooit de neiging gehad daarop te gaan onderhandelen.

De Tekstnet-voorwaarden zijn een twijfelgeval. Ze lijken heel redelijk en ik kan me voorstellen dat veel opdrachtgevers er vrijwel ongezien mee instemmen. Maar een opdrachtgever die gesteld is op auteursrechten doet er goed aan daarover te onderhandelen.

Maar de Fenit-voorwaarden (ICT), daar zou een opdrachtgever smakelijk om moeten lachen. Die zou ik als ICT-freelancer nooit hanteren. Ook al omdat het een dik pak papier is met tientallen pagina's juridische rimram in Amerikaanse stijl.
__________________
René
Met citaat reageren
  #15  
Oud 15 maart 2006, 10:33
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: E-mail rechtsgeldig? Standaard algemene voorwaarden?

Wat doe jij dan in plaats van de Fenit voorwaarden?
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
  #16  
Oud 15 maart 2006, 10:37
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: E-mail rechtsgeldig? Standaard algemene voorwaarden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door olaf
Wat doe jij dan in plaats van de Fenit voorwaarden?
Ik heb jaren geleden zelf voorwaarden opgesteld en die door een advocaat laten checken en corrigeren.
__________________
René
Met citaat reageren
  #17  
Oud 28 september 2007, 21:57
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: E-mail rechtsgeldig? Standaard algemene voorwaarden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dix Bekijk bericht
Ik zou willen weten of email ook als rechtsgeldig medium beschouwd mag worden, bijvoorbeeld bij contracten.
Het is een vraag van een tijd geleden, maar ik wilde hier toch nog even deze artikelen linken die deze vraag duidelijk en deskundig beantwoorden:
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon