Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 september 2007, 21:58
Ben11 Ben11 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 september 2007
Berichten: 1
Standaard Oude werkgever

Hoi,

Ben nog niet zo lang geleden begonnen als freelance redacteur.
Mijn oude werkgever is een uitgeverij met diverse bladen in haar portfolio. Toen ik mijn vertrek aankondigde, werd mij verteld door personeelszaken dat ik de eerste drie maanden niet bij hen mocht werken. Dit zou worden opgelegd door de overheid/belastingdienst.

Klopt dit, of is het gewoon een regel van mijn oude werkgever?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 september 2007, 22:29
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: oude werkgever

Ja, primair een regel (?) van je werkgever. Categorie concurrentiebeding, slimmer zou zijn (van je werkgever) om vast te leggen dat je niet gedurende een bepaalde periode X na je ontslag bij/voor een directe concurrent mag gaan werken.
Ik zou het arbeidscontract even nakijken als ik jou was.

De belastingdienst zou hoogstens kunnen vinden dat je move een verkapte voorzetting van het (beeindigde) dienstverband is. In dat geval moet je kunnen aantonen dat je meerdere opdrachtgevers hebt, er geen sprake is van een gezagsverhouding etc.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 september 2007, 01:24
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: oude werkgever

Dat klinkt als iets uit de flexwet. Iemand moet ergens minstens 3 maanden niet werken om te voorkomen dat een zoveelste tijdelijk dienstverband na verloop van tijd automatisch overgaat in een vast dienstverband. Dit is niet van toepassing op freelancers die met een overeenkomst van opdracht i.p.v. een arbeidsovereenkomst werken.

Wel is het zo dat een freelance-opdracht aansluitend op een dienstverband fiscaal gezien kan worden als een voortzetting van het dienstverband, als er sprake is van een gezagsverhouding etc. Dan zou de opdrachtgever loonheffingen moeten inhouden (ook geen ramp voor de opdrachtgever, want dat doet hij nu tenslotte ook al als werkgever). Maar als je het var-formulier naar waarheid hebt ingevuld, een var-wuo hebt, meerdere opdrachtgevers, geen gezagsverhouding etc. dan is er niet aan de hand en kun je best nog een klus doen voor je oude werkgever. Ik weet niet of voor het "voormalig werkgever"-risico van freelancers ook een afkoelingsperiode van drie maanden geldt, maar ik heb daar nog nooit van gehoord.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 september 2007, 22:57
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: oude werkgever

Vanuit de belastingwetgeving en de sociale verzekeringswetgeving zijn hierover geen regels. Als je direct als ondernemer bij je oude werkgeveer gaat werken, dan veert de looncontroleur wel even op, bij een controle. Als alles is uitgevoerd zoals Rene beschrijft, is er niets aan de hand.

Wim
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 september 2007, 20:41
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: oude werkgever

Mijn laatste werkgever hanteert die regel ook. Daar geldt zelfs een periode van een jaar!
Dit is voornamelijk ingegeven door het feit dat een aantal ex-collega's werd ingehuurd als freelancer en dat de kosten voor de organisatie hoger zijn wanneer deze mensen als freelancer worden betaald. Om dit te voorkomen mogen oud-werknemers het eerste jaar dus niet meer als freelancer worden ingehuurd.

Voor zover ik weet zat daar geen enkele andere fiscale of wettelijke verplichting achter.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelance voor huidige werkgever mogelijk? DennisW Al die andere praktische dingen 2 7 november 2008 12:01
Als startende freelancer opdracht via voormalig werkgever Fjodor Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 25 18 maart 2008 21:34
Freelancen bij je oude werkgever, ?!? itfreelancer Al die andere praktische dingen 4 27 juli 2007 12:39
Ben ik eigenlijk mijn eigen werkgever? Mariëlle Schrijft Belasting 4 10 april 2007 19:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon