Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 augustus 2012, 19:56
Harma Harma is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 augustus 2012
Berichten: 1
Standaard Is het in mijn situatie bijna onvermijdelijk dat ik een VAR ROW krijg?

Hallo,

Vanaf dit najaar ga ik rondleidingen geven voor een museum, waarbij dit museum heeft aangegeven dat ik deze werkzaamheden freelance zal verrichten. Ik heb dus meteen een VAR aangevraagd. Daarnaast werk ik echter ook nog in loondienst en via een uitzendbureau bij andere bedrijven. Op mijn VAR aanvraag heb ik dus ingevuld dat ik verwacht maar 1 werkgever te hebben voor de rest van het jaar en dat ik hier ook maar een beperkt aantal uren in zal stoppen, omdat ik daarnaast immers nog ander werk heb. Wel heb ik aangegeven dat ik de werkzaamheden naar eigen inzicht kan uitvoeren, mijn eigen tijd indeel en de werkzaamheden ook door iemand anders uitgevoerd kunnen worden.
Het lijkt met deze situatie onvermijdelijk dat ik een VAR ROW heb gekregen, maar nu is er wel het risico voor de werkgever van het moeten afdragen van belastingen.

Mijn vraag is tweeledig en is als volgt.
Is het inderdaad logisch dat ik op basis van deze situatie een VAR ROW heb gekregen en valt hier niets aan te veranderen of moet ik toch een bezwaar aantekenen en/of een nieuwe VAR aanvragen om te kijken of ik een VAR WUO kan krijgen?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
  #2  
Oud 8 augustus 2012, 20:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Met één opdrachtgever kom je niet in aanmerking voor een VAR-WUO, en wordt het waarschijnlijk een VAR-ROW of zelfs een VAR-Loon. Daar is niet veel aan te doen, anders dan echt freelancer worden en streven naar meerdere opdrachtgevers.
__________________
René
  #3  
Oud 13 augustus 2012, 21:29
pauldenronden pauldenronden is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 augustus 2012
Berichten: 1
Standaard

Zonder de werkelijkheid geweld aan te doen, kun je hier niets aan veranderen.

Mijn ervaring is dat veel opdrachtgevers niet aan de VAR-ROW willen. Het zelf beoordelen van het wel of niet moeten plegen van inhoudingen (en daar later door de Belastingdienst op aangesproken worden) schrikt te veel af.

Als het museum al aangegeven heeft dat je de werkzaamheden freelance gaat verrichten, zou het kunnen zijn dat zij zelf al de aard van de arbeidsrelatie hebben beoordeeld. Bedrijven betalen ook wel eens bruto (dus zonder inhoudingen) uit en sturen daarvoor aan het einde van het jaar een zgn. IB-47 naar de Belastingdienst. Voor informatie zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...gen_aan_derden

Je zou als alternatief een payroll-bedrijf in kunnen schakelen om namens jou de facturen te sturen en loonbelasting en premies af te dragen.
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Krijg ik een VAR-WUO bij deze uren en omzet? Marit Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 25 juli 2011 10:15
Mag ik bedrijven na 1 juli ongevraagd direct mail sturen? jesse Marketing en acquisitie 14 13 juni 2009 02:17
Naheffing / verkapt dienstverband curvers Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 13 27 maart 2009 14:12
Als je het idee hebt dat je het anders moet gaan aanpakken Marieke80 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 16 november 2008 20:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon