Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 oktober 2012, 13:14
Jonne Jonne is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2010
Berichten: 11
Standaard Drukker maakt fouten: wat zijn nu mijn rechten?

Beste allemaal,

Een aantal weken geleden heb ik mijn bestand naar de drukker gestuurd. Ik wilde een klein boekje laten printen en laten binden met een oplage van 70 stuks.

Vol spanning heb ik zitten wachten tot de boekjes bij mij thuis werden afgeleverd. Gelijk toen ik een exemplaar in mijn handen nam, viel mij al gelijk op dat er twee dingen niet klopten aan het drukwerk.

Ik heb contact met de drukker opgenomen, netjes uitgelegd wat er in mijn ogen niet juist aan was en er werd mij gezegd dat ze het zouden uitzoeken.

Een week later had ik nog niks gehoord, dus zelf maar contact opgenomen. Het blijkt nu dat er bij twee verschillende afdelingen dingen mis zijn gegaan. Dit hebben ze toegegeven met een excuses erbij. Ook hebben ze aangeboden om een korting van 10 procent te geven op het totaalbedrag wat ik moet betalen, omdat ik aangaf dat voor zoveel geld ik dit niet acceptabel vind.

Ik heb aangegeven er over na te denken. Het liefste wil ik gewoon dat het boekje opnieuw wordt gedrukt, maar heb ik dit recht? De ene fout die er inzit is erg opvallend, maar de andere valt in eerste instantie niet op. Mij valt het natuurlijk wel op en omdat het iets is waar ik de laatste maanden mijn ziel en zaligheid in heb gestopt, kan ik er nu niet met een tevreden gevoel naar kijken.

Nu heb ik, gelukkig, nog geen ervaring gehad met drukwerk wat niet in orde was. Heeft een van jullie hier misschien wel ervaring mee en hoe is dit toen opgelost? Waar heb ik nu recht op? Ik dit graag willen horen, zodat ik mezelf goed kan voorbereiden op het gesprek met de drukker.

Alvast bedankt voor het lezen van deze lap tekst!

Groet,
Jonne
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 oktober 2012, 09:02
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard

Even los hiervan: had je geen proefdruk gehad?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 oktober 2012, 10:09
Jonne Jonne is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2010
Berichten: 11
Standaard

Ik heb om een proefdruk gevraagd, maar omdat het een kleine oplage was, zei de drukker dat dit niet gedaan werd. Het is ook geprint ipv gedrukt. Wel heb ik van een aantal bladzijden een proefdruk gekregen, voor de kleuren. Met de kleuren is dan ook alles in orde.

De twee dingen die niet goed zijn gegaan (volgende de drukker): bij het printen was de machine toe aan een schoonmaakbeurt, daarom zitten er nu in mijn drukwerk kleine, blauwe streepjes, niet overal evengoed zichtbaar, maar zeker op de witte gedeeltes erg opvallend.
Het tweede ding wat niet klopt, is dat er bij het maken van de omslag, op een of andere manier extra ruimte is gekomen bij de rug, waardoor de omslag niet juist om mijn boekje zit en het beeld voorop niet gecentreerd is, maar 1 cm opgeschoven is. Behoorlijk scheef dus.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 oktober 2012, 10:57
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

hoewel de vraag van ramon heel nuttig was want veelal is het goedkeuren van een drukproef een belangrijke stap en beperkt het je mogelijkheden om te klagen of verhaal te halen.

De problemen die jij hier noemt hebben echter niets met een drukproef te maken, maar puur met de kwaliteit van het werk zoals afgeleverd. Beide fouten raken de professionaliteit of het gebrek daaraan van de drukker.
Op zich vind ik een compensatie van 10% korting voor de blauwe streepjes misschien nog redelijk als ze inderdaad alleen zichtbaar zijn op witte gedeelten en niet in de tekst of in illustraties verstoren.

Het scheef inbinden is een moeilijk te compenseren fout, althans niet met korting, ik vind dat hier, gecombineerd met de vuile printer dat een volledig nieuwe druk op zijn plaats is.

En ja als iemand werk met duidelijk zichtbare fouten levert dan kun je herstel daarvan eisen, het is pech voor de drukker als dat betekent dat alles opnieuw moet. Dat is een bekend probleem en risico bij en voor drukkerijen, vandaar dat je bij grotere projecten ook zo vaak een proefdruk of tussenversie krijgt.als je korting moet accepteren dan zou ikminimaal 50%

Kortom ik zou inderdaad eisen dat ze volledig nieuwe boekjes maken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 oktober 2012, 11:57
Tim Platschorre's schermafbeelding
Tim Platschorre Tim Platschorre is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2012
Berichten: 6
Standaard

Als de boekjes onbruikbaar zijn door hun uiterlijk, ben ik het met Roel eens: een herdruk van alle boekjes.

Ik heb al vaker gehad dat een drukker op eigen initiatief iets veranderd, of iets doorzet wat niet helemaal duidelijk is. Vaak met als resultaat dat ze het opnieuw moeten doen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 oktober 2012, 12:05
Jonne Jonne is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2010
Berichten: 11
Standaard

Ik heb ondertussen contact opgenomen met de drukker en aangegeven dat korting voor mij niet zou helpen, de drukker gaf toen gelijk aan de boekjes opnieuw te drukken. Ging heel makkelijk dus.

Bedankt voor jullie reacties! Het is fijn om wat ervaringen te horen, vooral omdat ik zelf hier nog geen ervaring mee had.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
drukwerk


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 22:28
Pensioen oudedagvoorziening, wat zijn de mogelijkheden? carsten888 Al die andere praktische dingen 2 3 oktober 2006 13:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon