Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 maart 2013, 11:59
markgeleen markgeleen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Berichten: 3
Standaard Factuur leverdatum

Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier en heb een probleem waar ik helaas nog geen oplossing op de website/forum voor heb gevonden.

In januari 2012 heb ik een fout gemaakt met een factuur. De factuur is in het begin van de maand januari verstuurd, met als leverdatum december 2011. Echter, de leverdatum is niet correct, aangezien de oplevering wel degelijk in januari 2012 was. Een fout in de datum dus.

Door deze fout behoort de factuur nu wel tot de omzet van 2011 en niet 2012. Helaas heb ik dit dus niet in mijn administratie verwerkt afgelopen jaar.

Hierover heb ik 2 vragen waar ik best wakker van lig, want ik wil geen fouten maken in de administratie:
- Ik neem aan dat ik uiteraard niet zomaar de leverdatum op de factuur kan aanpassen en de oude factuur kan vervangen. De klant heeft immers al de factuur.
- Hoe verwerk ik de factuur nog in mijn boekhouding van 2011 en 2012? Aangezien de omzet en BTW gesplitst worden over 2011 en 2012 (leverdatum en factuurdatum).

Alvast erg bedankt voor jullie hulp!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 maart 2013, 12:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ach wakker liggen van dit soort dingen lost niks op en is ook niet nodig.

Als het om 1 factuur en deze is niet bijzonder hoog of afwijkend ten opzichte van andere facturen dan verwerk je hem gewoon in 2012 waar je binnenkort aangifte over doet. Alleen als het om een groot bedrag gaat en dit je winst substantieel beinvloed (denk aan 5.000 euro of meer) dan zou ik overwegen om de boekhouding van 2011 te heropenen en opnieuw aangifte te doen.

Maar de meeste normale vergissingen kunnen gewoon opgelost worden in 2012, ook de belastingdienst zit niet te wachten op extra werk om een aangifte opnieuw vast te stellen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 maart 2013, 17:10
markgeleen markgeleen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Berichten: 3
Standaard

Bedankt voor je reactie en uitleg Roel.

Stel, ik zou de boekhouding van 2011 heropenen en de factuur opnieuw inboeken. Welke journaalposten moet ik hiervoor dan gebruiken in 2011 en 2012? De omzet heeft immers betrekking op het 4e kwartaal 2011 en de BTW op het 1e kwartaal 2012.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 maart 2013, 12:50
markgeleen markgeleen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Berichten: 3
Standaard

Stel het gaat om een factuur van 5.000 excl BTW (5.950 incl 19% BTW)
Zijn de volgende journaalposten dan correct?

December 2011:
Nog te ontvangen bedragen 5.000 (D)
Aan Opbrengst verkoop 5.000 (C)

Januari 2012: Factuur is verstuurd
Debiteuren 5.950 (D)
Aan Te betalen BTW hoog 950 (C)
Aan Nog te ontvangen bedragen 5.000(C)

Edit: Zie nu dat de spaties wegvallen in de journaalposten, vandaar even D/C toegevoegd.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe factuur aan andere handelsnaam uitreiken? ErikN Administratie 1 20 maart 2012 20:15
Factuur naar foutief adres verstuurd viviane_bronkhorst Administratie 6 2 december 2011 00:36
Factuur opnieuw uitreiken op andere naam? marlies84 Administratie 9 13 oktober 2011 18:57
Factuur in verkeerde jaar geboekt - wat nu? Melusine Administratie 6 3 november 2010 11:53
Verkeerde factuur verstuurd Maurice65 Administratie 2 24 oktober 2010 15:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:45.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon