Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 juli 2007, 14:18
mbrouwer mbrouwer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juli 2007
Berichten: 11
Stuur een bericht via MSN naar mbrouwer
Standaard Urencriterium en VAR bij starten in de loop van het jaar

Hallo,

Mijn naam is Marco Brouwer en ik ben nieuw op dit forum en nieuw in de ondernemerswereld. Ik ga binnenkort dus ook voor mezelf beginnen in de ICT en ik moet zeggen dat het een spannende tijd maar ook een ingewikkelde tijd is, gelukkig helpt deze site en dit forum daar veel bij.

Ondanks dat heb ik toch een vraag. Omdat ik nu eenmaal aan het einde van het jaar ga beginnen, ik kan in mijn huidige opdracht doorstromen naar een freelance rol, zit ik een beetje met 1 van de eisen om een VAR WUO te krijgen. Dit is de eis dat er 1225 uur in de onderneming moet worden gestoken. Aangezien ik waarschijnlijk per 1-9 ga beginnen ga ik maximaal 512 facturabele uren draaien (en daar zit kerst ook nog eens bij) dus dat zou betekenen dat ik 713 overige uren in mijn onderneming moet steken. Dit lijkt me wat veel en licht onmogelijk.

Nu is mijn vraag of het aantal van 1225 uren voor de VAR een richtlijn is en of deze wellicht naar ratio is (dus in mijn geval 306,25 uur). Ik heb al wel begrepen dat dit voor de ondernemers en startersaftrek waarschijnlijk niet naar ratio is.

Zou iemand mij hier duidelijkheid over kunnen verschaffen?

Veel dank
Marco
  #2  
Oud 12 juli 2007, 15:13
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR aan het einde van het jaar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mbrouwer Bekijk bericht
zit ik een beetje met 1 van de eisen om een VAR WUO te krijgen. Dit is de eis dat er 1225 uur in de onderneming moet worden gestoken.
Dat aantal uren is alleen een absolute eis in een kalenderjaar (niet pro rato) voor enkele aftrekposten.

Voor de VAR-WUO is het aantal uren slechts één van de vele indicatoren, wordt hij anders gewogen (zie 2d in de VAR-handleiding van Lancelots) en wordt er denk ik wel rekening mee gehouden dat je halverwege het jaar begint. Vandaar de vragen 2f en 2h op het aanvraagformulier.
__________________
René
  #3  
Oud 12 juli 2007, 15:55
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: VAR aan het einde van het jaar

Hallo Marco,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mbrouwer Bekijk bericht
Aangezien ik waarschijnlijk per 1-9 ga beginnen ga ik maximaal 512 facturabele uren draaien (en daar zit kerst ook nog eens bij) dus dat zou betekenen dat ik 713 overige uren in mijn onderneming moet steken. Dit lijkt me wat veel en licht onmogelijk.
Die eis van 1225 voor je VAR WUO klopt ook niet (is inmiddels in het artikel ook aangepast). Let op: bij de beoordeling van je VAR gaat het om het geheel: Het aantal opdrachtgevers. Of je reclame maakt. Of je investeert. Hoeveel je via een bureau doet.

Met betrekking tot de uren: In het VAR aanvraagformulier wordt het getal 1225 ook nooit genoemd. Daar zijn drie opties:
a: minder dan 200
b: 200-700
C: meer dan 700.

Volgens mij val jij in categorie C (meer 700 uur) En houd er rekening mee dat het niet alleen gaat om je declarabele uren, maar ook de uren dat je nu op lancelots aan het surfen bent, met mensen aan het praten bent over je bedrijf. Kortom: je doet er verstandig aan een urenregistratie bij te houden.

Als je dan ook nog drie opdrachtgevers of meer hebt, waarvan er niet een verantwoordelijk is voor meer dan 70 procent van je omzet, je niet meer dan 50 procent van je tijd via een bureau werkt etc. krijg jij gewoon een var WUO.
(lees ander de handleiding invullen VAR-formulier. Daar staat per vraag wat er eigenlijk écht gevraagd wordt!)
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
  #4  
Oud 15 juli 2007, 22:00
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: VAR aan het einde van het jaar

Beste Marco,

Je valt in de categorie VAR-ROW. Belangrijkste punt is zoals je zelf aangeeft dat je geen 1225 uur gaat besteden dit jaar. Dat is niet anders als je in September begint.

Wel is het zoals Marielle stelt dat indirecte uren (zoals surfen op lancelots) meetellen maar dan nog zul je vrijwel zeker niet aan de 1225 uren komen. Dat neemt niet weg dat je voor de belastingdienst wel een BTW ondernemer zult worden die al zijn kosten mag opvoeren.

En voor jouw opdrachtgevers is de reden voor de VAR-ROW ook geen reden lijkt mij om jou niet als freelancer te accepteren. Dat is toch weer mooi meegenomen.

succes...en troost je! volgend jaar mag je alle voordelen genieten
  #5  
Oud 23 juli 2007, 11:59
mikki mikki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2007
Berichten: 37
Standaard Re: VAR aan het einde van het jaar

Ik ben bezig met de aanvraag van een VAR-ROW, maar er zijn een paar punten waar ik niet uit kom. Bijvoorbeeld hoe veel opdrachtgevers ik verwacht. Ik zou normaal zeggen 3 tot 7, maar wat als ik door omstandigheden niet aan die 3 opdrachtgevers kom? Hoe moeilijk gaat de belastingdienst dan doen?
  #6  
Oud 23 juli 2007, 12:37
mbrouwer mbrouwer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 juli 2007
Berichten: 11
Stuur een bericht via MSN naar mbrouwer
Standaard Re: VAR aan het einde van het jaar

Hallo allemaal,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alle reacties na die van Rene niet had gezien tot er vandaag opeens een bericht binnen kwam dat er een nieuwe reactie was

Nou ja in ieder geval heb ik nog wel wat opmerkingen.

1. De 1225 uur blijkt dus niet te gelden voor de VAR (ik had ook gezien dat er alleen een optie > 700 uur) is. De 1225 uur grens geldt daarentegen voor zover ik weet wel voor de ondernemers- en startersaftrek. Nu heb ik daar (voor mij) goed nieuws over. Ik blijk namelijk naast mijn normale werkzaamheden een 24/7 standbyklus te hebben kunnen regelen voor de maand oktober dus dat gaat wel goed komen.

2. Over de opmerking dat er niet meer dan 50% via "een bureau" gewerkt mag worden. In mijn tak van sport (de ICT) is het eigenlijk meer regel dan uitzondering dat er via een bureau gewerkt wordt, zij zijn mijn opdrachtgevers. Het is een beetje de moderne koehandel zoals mijn (bijna ex) werkgever het altijd noemt Natuurlijk werk ik per jaar wel via meerdere bureaus. Aan alle andere critiria voldoe ik dus wel, maar ik neem aan dat ik niet de enige in de ICT ben die dit zo doet dus dat komt wel goed.

Vooralsnog ziet het er allemaal rooskleurig uit momenteel, het enige zorgenkindje is de administratie maar daar zal ik in moeten groeien denk ik en het is niet alsof ik honderden klanten per maand heb dus dat zal allemaal wel loslopen. Ik ga zodadelijk het formulier maar eens invullen, het is er een van de belastingdienst dus daar zal ik wel weer niet vrolijk van worden...
  #7  
Oud 23 juli 2007, 12:45
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: VAR aan het einde van het jaar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfred Bekijk bericht
Je valt in de categorie VAR-ROW. Belangrijkste punt is zoals je zelf aangeeft dat je geen 1225 uur gaat besteden dit jaar. Dat is niet anders als je in September begint.
Die 1225 uur hebben toch niets te maken met de VAR die je krijgt? Dat gaat toch puur om andere ondernemersfaciliteiten zoals de zelfstandigenaftrek?

Er wordt in het VAR formulier nergens gevraagd of je meer dan 1225 uur werkt in je zaak. Wel of je meer dan 700 uur werkt. Wordt alsnog krap, je moet die in vier maanden behalen (natuurlijk minus de uren die je nu maakt).
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
  #8  
Oud 23 juli 2007, 12:47
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: VAR aan het einde van het jaar

Ik zie ineens dat mijn reactie dubbelt met wat er al staat. Maar in ieder geval bevestig ik wat mbrouwer ook zelf al heeft opgemerkt.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
  #9  
Oud 24 juli 2007, 11:27
mikki mikki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 maart 2007
Berichten: 37
Standaard Re: VAR aan het einde van het jaar

Maar hoe zit het nou met de VAR-ROW? Hoe streng hanteert de belastingdienst de eis van opdrachtgevers?
  #10  
Oud 24 juli 2007, 15:56
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: VAR aan het einde van het jaar

Met een VAR ROW is je opdrachtgever niet gevrijwaard van de verplichting zelf te kijkenof hij voor jou loonbelasting moet betalen of niet. Dat betekent dat hij kritisch moet kijken naar de zelfstandigheid die je hebt in het uitvoeren van de opdracht (in het gelinkte artikel kun je lezen wat dat betekent)
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
urencriterium

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon