Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 juli 2008, 22:27
Bas Bas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2008
Berichten: 45
Standaard Eigen naam of bedrijfsnaam

Als aankomend freelance ict trainer vroeg ik me af wat handig is.

Handelen onder je eigen naam, of een bedrijfsnaam verzinnen?

eigenaam.nl
bedrijfsnaam.nl

Ik ben er zelf niet over uit...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 juli 2008, 22:53
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Eigen naam of bedrijfsnaam

Goede vraag. Ik ben in januari 2007 begonnen. Ik heb gekozen voor een bedrijfsnaam die weer ontstaan is vanuit mijn eigen naam. Wel zit ik er soms een beetje mee. Je eigen naam hanteren is soms duidelijker, omdat men dan direct weer dat je freelance c.q. eenmanszaak bent. Een bedrijfsnaam suggereert soms weer eerder dat je met meer dan 1 bent. Maar goed, dezelfde vraag komt bij mij steeds terug voor mijn website. Schrijf je nu vanuit de IK persoon of vanuit WIJ. Ieder heeft zo z'n voorkeur en ik ben er ook nog niet uit.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 augustus 2008, 00:01
Marielle Winarto Marielle Winarto is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2008
Berichten: 23
Standaard Re: Eigen naam of bedrijfsnaam

Als je kiest voor een aparte bedrijfsnaam, zou ik sowieso eigennaam.nl ook vastleggen.

Om te overwegen: Ben je van plan om in de toekomst uit te breiden? Wil je dat mensen je persoonlijk onthouden? Ga je één bedrijfsactiviteit doen, of meerdere (onder verschillende namen?)?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 augustus 2008, 09:00
Bas Bas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2008
Berichten: 45
Standaard Re: Eigen naam of bedrijfsnaam

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sioux Bekijk bericht
Goede vraag. Ik ben in januari 2007 begonnen. Ik heb gekozen voor een bedrijfsnaam die weer ontstaan is vanuit mijn eigen naam. Wel zit ik er soms een beetje mee. Je eigen naam hanteren is soms duidelijker, omdat men dan direct weer dat je freelance c.q. eenmanszaak bent. Een bedrijfsnaam suggereert soms weer eerder dat je met meer dan 1 bent. Maar goed, dezelfde vraag komt bij mij steeds terug voor mijn website. Schrijf je nu vanuit de IK persoon of vanuit WIJ. Ieder heeft zo z'n voorkeur en ik ben er ook nog niet uit.
Idd...een eigen naam geeft toch beter aan dat je zelfstandig bent...en je bent makkelijker te vinden...maar als je idd wilt uitbreiden...dan zal je toch naar een bedrijfsnaam toe moeten...hmm..het blijft lastig...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 augustus 2008, 11:52
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Eigen naam of bedrijfsnaam

We hebben deze discussie al een keer eerder gehad, maar ik weet niet meer precies waar die te vinden is. In ieder geval: het ligt er een beetje aan wat je met je bedrijf wilt. Heb je een eenmanszaak en weet je zeker dat je nooit groter zult worden dan dat, dan is je eigen naam eigenlijk een must. Wil je uitbreiden, dan is een andere naam als bedrijfsnaam naar mijn idee vaak beter. Maar ook daar zie je verschillen. Een journalist zal bijvoorbeeld zijn eigen naam gebruiken, een tekstschrijver heeft vaker een andere naam als bedrijfsnaam. De reden hiervoor is dat de een wordt gevraagd om wie hij of zij is, terwijl de tekstschrijver (om het even te chargeren) wordt gevraagd om teksten voor anderen over anderen te schrijven.

Ik heb ooit samen met een vriend in een brainstorm sessie de naam NowHow bedacht. En mijn Nederlandse website heeft ook die naam. Maar ik gebruik meer en meer mijn eigen naam. Hoe sta ik hierin? De naam NowHow zegt precies waar mijn werk over gaat, plus dat het een erge mooie visuele naam is: ik heb geen behoefte meer aan een logo, want mijn bedrijfsnaam is mijn logo. In Nederland en in het buitenland is het een naam die het zonder problemen doet, hoewel er soms wel vragen over de uitspraak komen, maar de uitleg daarvan zegt precies waar mijn bedrijf voor staat, dus allemaal mooi. Echter: ik gebruik steeds meer mijn eigen naam. Waarom? Omdat bedrijven en de mensen daarin mij in de hand nemen niet alleen omdat ik een goede analist ben en dus ingewikkelde dingen duidelijk kan visualiseren, maar ook omdat ze van mijn werk houden. En dat rechtvaardigt veel meer mijn eigen naam.

En daar ligt voor mij de overweging: heb je een bedrijf dat vooral dienend is voor de producten van anderen, dan is een bedrijfsnaam anders dan je eigen naam een goede optie. Heb je een bedrijf dat vooral bestaat om dat jij de maker van je product bent en mensen je daarom vragen, dan is je eigen naam naar mijn idee beter.
Ik heb het geluk dat, vooral, mijn achternaam internationaal geen enkel probleem oplevert, dus ik gebruik in het buitenland vrijwel alleen mijn eigen naam. En gelukkig weet ik sinds vorige week hoe ik kan uitleggen hoe je mijn naam in het engels uitspreek, dus ook dat is geen probleem. Gelukkig is mijn eigen naam ook een mooie naam om te zien, helpt ook, zeker in mijn werk.

En verder: als je in je eentje werkt, nooit in de "wij" vorm spreken. Staat uiteindelijk onprofessioneel en mensen komen er toch wel achter.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 augustus 2008, 09:59
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Eigen naam of bedrijfsnaam

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NowHow Bekijk bericht
En daar ligt voor mij de overweging: heb je een bedrijf dat vooral dienend is voor de producten van anderen, dan is een bedrijfsnaam anders dan je eigen naam een goede optie. Heb je een bedrijf dat vooral bestaat om dat jij de maker van je product bent en mensen je daarom vragen, dan is je eigen naam naar mijn idee beter.
Hej Mieke,
dit vind ik een hele zinvolle overweging.
Zelf heb ik er nooit over nagedacht om onder mijn eigen naam te gaan werken. Maar ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het meer voor de hand ligt als je eigen product verkoopt. Ik verkoop toch meer mijn werkzaamheden.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 2 augustus 2008, 23:05
Bas Bas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2008
Berichten: 45
Standaard Re: Eigen naam of bedrijfsnaam

Zelf vind ik een nadeel dat een naam niets zegt voor onbekenden en in welke branche je zit, een bedrijfsnaam zou daartoe veel meer kunnen bieden. Om nou je eigen naam te registreren geeft mij zelf een te openbaar gevoel...

Nou heb ik een leuke bedrijfsnaam bedacht:

www.leukebedrijfsnaamit.nl

In het handelsregister van de KvK komt de naam leukebedrijfsnaam-it al voor. Zou dit een probleem worden bij het registreren? Overigens biedt dit bedrijf hele andere diensten aan.

Kan je overigens bij de KvK een bedrijfsnaam reserveren?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 augustus 2008, 05:14
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Eigen naam of bedrijfsnaam

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bas Bekijk bericht
In het handelsregister van de KvK komt de naam leukebedrijfsnaam-it al voor. Zou dit een probleem worden bij het registreren? Overigens biedt dit bedrijf hele andere diensten aan.

Kan je overigens bij de KvK een bedrijfsnaam reserveren?
Ja, dat zal zeker een probleem worden bij het registreren: een naam kan maar één keer voorkomen in het Handelsregister. Je kunt zelfs al problemen krijgen als je naam teveel lijkt op een naam die al geregistreerd is. Of je een naam kunt reserveren, dat weet ik niet, maar een telefoontje is zo gepleegd, toch?
Levert dat andere bedrijf wel diensten in dezelfde branche? Want zo ja, dan zou je m.i. sowieso al geen overeenkomstige naam willen gaan voeren.

Wat misschien ook interessant is, is om te kijken of de naam die jij hebt gekozen nog vrij is als domeinnaam met de extensie van je keuze. Persoonlijk heb ik een sterke voorkeur voor een .nl-naam, omdat dat (vooralsnog) toch hetgeen is dat mensen in eerste instantie inslaan. Als de .nl-versie al bezet is en er bijvoorbeeld alleen nog een .tk-variant over is, zou ik 'm zelf ook al laten vallen. Véél te verwarrend.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 augustus 2008, 00:33
Elzo Smid Elzo Smid is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 augustus 2008
Berichten: 20
Standaard Re: Eigen naam of bedrijfsnaam

Mijn persoonlijke ervaring is dat je niet te snel met een leuk bedachte bedrijfsnaam moet beginnen.
Ik ken een dansleraar die een leuke naam heeft voor zijn dansschool (zonder vaste lokatie, hij huurt zaaltjes) en die heeft nu continu het probleem dat de helft van de mensen hem kent bij zijn bedrijfsnaam en de andere helft bij zijn eigen naam. Hij vindt zelf dat hij pas een bedrijfsnaam had moeten nemen als hij andere docenten zou aannemen die onder zijn naam zouden werken.
Ikzelf ben met freelancen begonnen met de bedrijfsnaam 'Media Luna'. Het stond overal duidelijk op; op het visitekaartje, de facturen, etc. Maar geen van mijn klanten kon onthouden hoe mijn bedrijfje heette. Iedereen kende mij van mijn eigen naam.
Op een gegeven moment heb ik het dus veranderd en ben onder mijn eigen naam gaan werken. Geen van mijn klanten is die verandering opgevallen. Da's toch wel tekenend.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 augustus 2008, 09:05
Bas Bas is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2008
Berichten: 45
Standaard Re: Eigen naam of bedrijfsnaam

Als ik alles even samenvat denk ik dat we met ze allen wel kunnen stellen dat je als zelfstandige beter kan handelen onder je eigen naam en wanneer je mensen in dienst hebt je beter een bedrijfsnaam kan verzinnen...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Webadres als bedrijfsnaam B.Aalbers Al die andere praktische dingen 5 12 augustus 2008 01:14
Eigen product Dennis1975 Al die andere praktische dingen 2 6 januari 2008 10:51
Dillema: opdracht via bemiddeling of eigen netwerk NoX Marketing en acquisitie 5 5 januari 2008 17:56
Nietszeggende bedrijfsnaam in opkomst Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 0 10 mei 2007 10:09
Met meerdere freelancers één bedrijfsnaam? Jenny Al die andere praktische dingen 9 27 februari 2007 23:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon