Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 september 2008, 20:47
lofstream lofstream is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2008
Berichten: 19
Standaard Wat levert Netwerken per saldo op?

Ik ben sinds vorig jaar freelance in ICT. Alle opdrachten, 4 tot nu toe, heb ik via internet verkregen. Ik vraag me dus echt af wat netwerken nou effectief brengt? Via detacheerders koop ik infeite toegang tot hun netwerk. Ik heb nauwelijks tijd om te netwerken dus ik accepteer dat zij er tussen zitten. Het is een win-win situatie. Ik erken echter wel dat het geen kwaad kan om contacten met mensen die je kent van opdrachten te blijven onderhouden na de opdracht. Zo heb ik een klein clubje. Effectief is er nog niets uitgekomen. Maar erg vind ik dat niet we informeren elkaar tijdens een etentje over onze eigen opdrachten en ervaringen. Ondanks deze plezierige kant zou ik er puur vanuit winst en verlies rekening naar kunnen gaan kijken. Puur vanuit bedrijfsoogpunt zou ik hier de volgende stelling willen poneren:

Netwerken is inefficient en levert per saldo weinig concrete opdrachten op.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 september 2008, 21:54
ramon fincken ramon fincken is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

zo .. dus jij vind internetten/forummen geen netwerken?
ik wel namelijk Ik kan ook niet overal tegelijk aanwezig zijn, anders had ik daar een dagtaak aan ( reizen )
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 september 2008, 22:03
lofstream lofstream is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2008
Berichten: 19
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Hallo Ramon, ik snap je reactie niet goed. Lees even mijn eerste zin:" Alle opdrachten, 4 tot nu toe, heb ik via internet verkregen." Ik bedoel dus netwerken buiten het internet: bijeenkomsten van mensen op allerlei events. Maar misschien had ik iets duidelijker moeten zijn. Bedankt, Peter
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 september 2008, 22:39
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Wat netwerken per saldo oplevert zal altijd een beetje mistig blijven. Netwerken via internet gaat natuurlijk supersnel en je kunt altijd terugzoeken met wie je contact hebt gehad. Of heb jij echt al die visitekaartjes van je persoonlijke ontmoetingen netjes opgeborgen?

Ik ben in mei 2007 als freelancer begonnen, en ik heb al die mooie verhalen over het nut van netwerken met een korrel zout genomen. Nu, bijna anderhalf jaar later, vult mijn orderportefeuille (sorry, vind ik zo'n mooi woord) zich voornamelijk met nieuwe klanten uit mijn netwerk. Ik ben bang dat ik uiteindelijk veel en veel meer tijd heb besteed aan vruchteloos aquireren dan aan netwerken. En reageren op een forum of een borrel drinken op een meeting vind ik eigenlijk ook veel leuker dan enveloppen dichtlikken.

Overigens heb ik je naam en mailadres genoteerd. Je weet maar nooit

Sjaak
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 september 2008, 22:56
lofstream lofstream is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2008
Berichten: 19
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Sjaak bedankt. Ik noteer jouw naam ook! Wie weet. Groet, Peter
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 september 2008, 23:16
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

In de periode dat ik als freelancer opereerde, heb de de meeste klussen uit mijn netwerk gehaald. Ik heb er mijn (prettige) start aan te danken, maar ook later nog vaak klussen binnengehaald uit de zelfde 'kliek'. Daarbij moet ik wel vermelden dat dit een behoorlijk warm netwerk was: het bestond , zeker in het begin, uit de relaties die ik had opgebouwd toen ik nog in loondienst werkte. Inmiddels heb ik na ca. vijftien jaar werkervaring een netwerk dat uit allerlei groepen bestaat en uit alle hoeken en windstreken afkomstig is.
Klassieke fysieke netwerkbijeenkomsten (waar je lekker koud kunt netwerken) heb ik altijd gemeden, digitaal ligt dat echter anders - de kracht van web 2.0 is voor mij wel bewezen. Congressen, seminars enz. bezoek ik vanuit beroepsmatige interesse (of als journalist/redacteur/uitgever) en ook doe ik altijd wel wat waardevolle contacten op.

Ik denk dat als je netwerken als opzichzelfstaande activiteit ziet, de ROI moeilijk hard te maken is. Anders is het als het onderdeel wordt van je werkzame (en ook sociale) leven. M.a.w. netwerken is geen doel op zich, het is een (overwegend leuk en nuttig) bijeffect van het je bewegen in je eigen business (en die van anderen).
Maar leuk en nuttig zijn criteria die per persoon verschillen, dat is ook de reden waarom ik wel netwerk, maar niet zelf de boekhouding doe
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 september 2008, 23:27
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Ik denk dat als je netwerken als opzichzelfstaande activiteit ziet, de ROI moeilijk hard te maken is. Anders is het als het onderdeel wordt van je werkzame (en ook sociale) leven. M.a.w. netwerken is geen doel op zich, het is een (overwegend leuk en nuttig) bijeffect van het je bewegen in je eigen business (en die van anderen).
Helemaal mee eens. En al die mensen in mijn netwerk vind ik veel leuker en socialer dan de collega's op de afdelingsborrels (heel vroeger).
Met citaat reageren
  #8  
Oud 9 september 2008, 13:05
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lofstream Bekijk bericht
Netwerken is inefficient en levert per saldo weinig concrete opdrachten op.
Ik denk dat netwerken per definitie iets is dat pas op langere termijn 'iets' oplevert. En wat hier al eerder is gezegd: het is moeilijk te omschrijven wat dat iets nou precies is. (evenals het moeilijk is om een definitie van netwerken te geven)

Overigens is netwerken -in mijn optiek- meer dan alleen het regelen van een nieuwe opdracht, zoals Erix terecht zegt kan het ook plezierig zijn. En je kunt er ook mensen mee helpen zonder dat je er zelf -in eerste instantie- baat bij hebt, bijvoorbeeld door mensen uit jouw netwerk met elkaar in contact te brengen. Dat is iets wat volgens mij niet gebeurt als je enkel via detacheringsbureaus werkt.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 9 september 2008, 13:09
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijn1978 Bekijk bericht
En je kunt er ook mensen mee helpen zonder dat je er zelf -in eerste instantie- baat bij hebt, bijvoorbeeld door mensen uit jouw netwerk met elkaar in contact te brengen. Dat is iets wat volgens mij niet gebeurt als je enkel via detacheringsbureaus werkt.
Klopt, ik heb er al heel veel leuke contacten aan overgehouden, mensen die elkaar advies kunnen geven, maar ook steunen en een hart onder de riem steken in moeilijker tijden.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 september 2008, 15:07
Sofie's schermafbeelding
Sofie Sofie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Berichten: 205
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Wat levert Netwerken per saldo op?

Netwerken loont inderdaad pas na een bepaalde tijd, maar het loont écht wel! Stel dat je voor klant A zeer goed werk levert, dan vertelt die dat door aan klant B die dat op zijn beurt doorvertelt aan klant C en D! Als je maw goed werk levert, wordt het als een keitje dat je in het water gooit: jouw netwerk groeit exponentieel.

Maar het hoeft niet zo stijf te zijn als de meeste mensen denken! Stel dat je in een gesprek verzeild raakt met een vriend van een vriend terwijl je op café van een drankje geniet en je vertelt vol enthousiasme over jouw diensten. Wie weet herinnert die persoon jou zich later nog wanneer hij iemand zoals jou nodig heeft of beveelt hij je aan bij iemand anders. Dat is ook netwerken.

Eigenlijk komt het er -in mijn opzicht- op neer om zoveel mogelijk mensen te laten weten wat je doet en hoe je te bereiken bent. Of tussenpersoon spelen voor andere mensen uit je netwerk. Zo van die zaken!
__________________
Creative Concepts BVBA

Website
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Student, nog geen ervaring, toch beginnen als freelancer? Kaat Freelancen iets voor mij? 12 19 mei 2008 10:50
Dilemma: Wat zou jij doen als... Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 12 december 2007 21:22
Wat tedoen met negatief BTW saldo? nl04537 Belasting 26 31 oktober 2007 12:25
Netwerken kun je leren forumbeheerder Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 2 10 januari 2007 17:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon