Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 juli 2008, 21:47
DBA DBA is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 25
Standaard Vreemde contractvoorwaarde opdrachtgever

Hi allemaal,

Binnenkort begin ik aan mijn tweede opdracht als ICT freelancer. Ook bij deze opdracht zit er, zoals bijna bij alle ICT freelancers, een bureau tussen. Alleen staat er dit keer een voorwaarde in het contract wat ik erg vreemd vind. De exacte tekst is als volgt:

De Leverancier dient binnen één (1) maand na het verstrijken van de voorgaande kwartaal een door een onafhankelijke registeraccountant (RA) of een accountant-administratieconsulent (AA) opgestelde verklaring
in te dienen. Uit die verklaring moet blijken dat de Leverancier alle toepasselijke belastingen (met inbegrip van de btw die was inbegrepen in de facturen van de Leverancier aan de Vennootschap) tijdig en volledig
heeft afgedragen aan de Belastingdienst. De Vennootschap zal betaling inhouden voor elke factuur met betrekking tot de laatste maand van een kalenderkwartaal en met betrekking tot de laatste maand van de
Overeenkomst tot zij de accountantsverklaring heeft ontvangen met betrekking tot deze periode.

Volgens het tussenbureau is dit een veel voorkomende voorwaarde en is het naast de VAR een extra voorwaarde die de uiteindelijke klant vraagt. Zelf vind ik dit erg vreemd en wil dit punt graag geschrapt zien aangezien de belastingadministratie een interne aangelegenheid is van mijn eenmanszaak, waarom moet ik zoiets voorleggen aan het tussenbureau/klant?.

Heeft iemand anders ook wel eens zo een voorwaarde gekregen, en komt zoiets echt vaak voor?

Alvast bedankt!!!
DBA
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 juli 2008, 11:30
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Vreemde contractvoorwaarde opdrachtgever

Begrijp ik nou goed dat ze verlangen dat er 4x per jaar een accountantsverklaring wordt opgemaakt? Gaan ze er dan vanuit dat iedereen alleen vanuit hobby-oogpunt werkt of zo?

En lees ik dan ook goed dat ze twee maanden van een kwartaal wèl uitbetalen, maar die laatste niet totdat ze die verklaring binnen hebben? Dus dat ze op de factuur voor die laatste maand nog een maandje extra kunnen "zitten"?

Of dit een normale bepaling is, daar kan ik je niet mee helpen. 't Is er in ieder geval wel eentje, waar ìk m'n handtekening niet onder zou zetten. Maar ik werk dan ook (nog steeds) niet via bemiddelingsbureaus ...

Succes en groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 juli 2008, 12:07
DBA DBA is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 25
Standaard Re: Vreemde contractvoorwaarde opdrachtgever

Bedankt voor je reaktie Renée.

Ik vind het zelf dus ook een vreemd punt. 4x per jaar een accountantsverklaring of ik mijn BTW aangifte wel correct en tijdig afhandel
Voor zo een verklaring moet ik dus ook tijd en kosten maken. De laatste maand van een kwartaal moet ik volgens deze bepaling dus eigenlijk ook eerst de verklaring opsturen voordat ze mij uitbetalen. Ik heb ze al aangegeven dat ik dit punt geschrapt wil hebben. Hopelijk doen ze dat dan ook, maar ik ben dus erg benieuwd of andere ZZP-ers hier ook ervaring mee hebben. Misschien is het iets wat meer in de ICT wereld voorkomt?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 juli 2008, 15:38
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2007
Berichten: 67
Standaard Re: Vreemde contractvoorwaarde opdrachtgever

Ik heb deze voorwaarde ook een keer zien staan. Heb er even een belletje over gepleegd, en toen hebben ze 'm geschrapt....
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 juli 2008, 22:20
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Vreemde contractvoorwaarde opdrachtgever

Heb vaker gehoord dat deze zinsnede wordt opgenomen, onlangs nog ergens een discussie over gelezen. Blijkbaar is het bemiddelingsbureau bang aansprakelijk gesteld te worden voor de afdracht van BTW als jij dat niet netjes doet. Volgens mij is dit klinkklare onzin. De BTW dient te worden afgedragen door degene die ze op de factuur in rekening brengt. Degene die ze betaalt en in vooraftrek brengt is hiervoor niet aansprakelijk tenzij hij redelijkerwijs kon weten dat de BTW door jou niet zou worden afgedragen. Het gaat veel te ver om hiervoor een accountantsverklaring te vragen. Als ik voor de verbouwing van mijn kantoor bouwmaterialen ga halen bij de Gamma zeg ik toch ook niet tegen ze dat ik pas afreken als Gamma mij aantoont dat ze de BTW netjes hebben afgedragen? Ze zien me aankomen!
Het is in ieder geval een voorwaarde waar ik mijn handtekening niet onder zou zetten, ofwel ik zou met een dergelijk bureau weigeren zaken te doen.

En zo gebruikelijk is dit niet, er zijn zat bureaus die deze onzin niet in hun contracten opnemen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 juli 2008, 11:27
DBA DBA is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Berichten: 25
Standaard Re: Vreemde contractvoorwaarde opdrachtgever

Bedankt voor de reakties. Ik heb in ieder geval aangegeven dat ik dit punt geschrapt wil hebben, mijn contactpersoon heeft dit doorgestuurd naar hun legal afdeling. Even afwachten wat het gaat worden...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 juli 2008, 17:00
Reggie Reggie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 juli 2008
Berichten: 3
Red face Re: Vreemde contractvoorwaarde opdrachtgever

Ik heb ook zo'n artikel in mijn contract met de "bemiddelaar" staan en wel m'n handtekening gezet Ik heb er nog over gebeld om te zeggen dat ik het raar vond. Zeker omdat ze een VAR-WUO van me hebben. Dan ben IK in principe aansprakelijk en hebben ZIJ er niets mee te maken...

Ze nemen ook genoegen met een kopie van m'n bankafschriften waaruit blijkt dat ik deze belastingen heb betaald (de overige bedragen maak ik "zwart" natuurlijk, want daar hebben ze niks mee te maken. Ik vind dat een vrij kleine moeite, maar iedereen die zegt dattie zoiets geschrapt wil zien geef ik groot gelijk! Gevalletje "volgende keer beter" zeg maar...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 juli 2008, 21:03
t029248 t029248 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Berichten: 11
Standaard Re: Vreemde contractvoorwaarde opdrachtgever

Ook ik zie deze rare voorwaarde in mijn nog niet ondertekende contract staan, ik vraag me of er steekhoudende argumenten zijn om dit te weigeren?

En om op die manier dus weer een extra onnodige kosten post te verwijden!

Het is mogelijk van de belastingdienst een bewijs van BTW afdracht te krijgen en een copy van mijn betaling wil ik ook wel geven!

Volgens mij doen een hoop bureaus en hun juristen maar wat om risico te verwijden terwijl het niks meer met een objectiveer baar risico heeft te maken!?!?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
accountantsverklaring


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen zelfstandige, opdrachtgever vraagt om VAR krelis Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 3 15 juli 2008 00:11
opdrachtgever laat je werk controleren door andere partij accelent communicatie Omgaan met opdrachtgevers 10 12 maart 2008 16:00
Wanneer is een opdrachtgever opdrachtgever? (datum ondertekenen of uitvoeren) Arend Omgaan met opdrachtgevers 12 30 november 2007 22:12
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36
Je opdrachtgever afwijzen Koen Omgaan met opdrachtgevers 21 8 juli 2007 21:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon