Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 mei 2015, 22:28
svdmeer svdmeer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2009
Berichten: 12
Standaard Startersregeling ww tweede keer na 6 jaar?

6 jaar geleden heb ik gebruik gemaakt van de startersregeling vanuit de ww. Na 6 maanden bleek ik niet genoeg omzet te kunnen maken om te kunnen leven van het zelfstandig ondernemen en heb ik kort na het einde van de startperiode een baan in loondienst gevonden.

Nu dreig ik opnieuw in de ww terecht te komen. Ik wil weer gebruik maken van de startersregeling met een compleet ander plan, en vele ervaringen en opleidingen rijker.

Dit zal ook een andere regeling zijn: Momenteel houdt de regeling in dat je 29% van je uitkering niet krijgt, terwijl voorheen de uitkering werd verrekend met de winst over een bepaalde periode.

Ik ben de e-learning module zelfstandig ondernemen met een ww-uitkering aan het doen. Bij de voorwaarden wordt genoemd dat je niet eerder deze regeling hebt gebruikt.

Houdt dat in: Tijdens dezelfde uitkeringsperiode? Of je hele leven?
Ik voldoe aan alle criteria, maar kan het geweigerd worden op grond van de startperiode 6 jaar geleden?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 mei 2015, 23:40
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

het is inderdaad eens in je leven dat je gebruik kunt maken van de startersregeling.
wat je wel kunt proberen is je onderneming starten voordat je ontslagen word, van alle uren die je in de 26 weken voorafgaand aan de start WW kun je een urenvrijstelling krijgen tijdens je ww. dus stel jij werkt gemiddeld 15 uur per week aan je eigen onderneming tot aan de start ww. dan krijg je een vrijstelling om tijdens je ww ook 15 uur aan je ww te mogen werken naast je uitkeringsuren, je krijgt dus geen vrijstelling op je uitkeringsuren maar wel om naast ww uren. Dus stel je werkt nu 32 uur dan krijg je 32 uur ww en daarnaast een vrijstelling van 15 uur om te mogen ondernemen.
Je moet dan wel solliciteren op banen van 32 uur

Daarnaast zou je kunnen kiezen een deel van je ww op te geven dus stel dat je recht hebt op 32 uur dan kun je vrijwillig afzien van bijv 8 uur zodat je 15+8 uur mag ondernemen.
Nadeel van de regeling is wel dat als je meer uren werkt in je onderneming dat je dan voor die extra uren altijd gekort word op je ww en dat dit ook permanente korting kan zijn.
Wil je je onderneming echt een kans geven dan moet je dus vrij snel beslissen om je WW helemaal te stoppen om niet met die uren in de knoop te komen.
En dat laatste bied ook nog een optie, er is een regeling waarbij je tijdens het ondernemen kan kiezen je uitkering vrijwillig te staken, je behoud dan een herlevingsrecht voor je uitkering als je toch weer stopt met ondernemen binnen 1 - 1,5 jaar de duur van de herlevingsrecht hangt af van de duur van je uitkering.


kortom, als het kan en je ontslag duurt nog even begin dan met ondernemen, dan bouw je uren op voor je urenvrijstelling als je eenmaal ww krijgt
zodra je ww is toegekend kun je een deel van je uren opgeven ten behoeve van meer ondernemingsuren, nadeel is dat je moet oppassen niet boven de vrijstelling te komen want die uren verlies je permanent op je ww uitkering, het is dus goed opletten hoeveel je onderneemt.
en als je door de opstartperiode bent van je onderneming en de inkomsten beter worden kun je de ww stoppen voordat je recht is verlopen om dat nog als vangnet te gebruiken als je toch binnen ca 1 jaar weer moet stoppen. zo snel mogelijk starten kan dus ook helpen om te zorgen dat je tegen de tijd dat je de ww in gaat je inkomsten al beginnen te groeien en je minder afhankelijk hoeft te zijn van de ww.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 mei 2015, 15:05
svdmeer svdmeer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2009
Berichten: 12
Standaard

Bedankt voor je reactie.

Op het UWV en de e-learning module over dit onderwerp staat heel nadrukkelijk "binnnen de huidige WW-periode". Ik heb even gebeld met uwv, dat ik 6 jaar geleden al eens in een andere situatie gebruik heb gemaakt van de regeling is geen belemmering.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bedrijfsauto <15jaar wisselen halverwege jaar Karel80 Administratie 1 3 oktober 2014 17:54
Inkomstenbelasting Al in het 1e jaar gebruik maken van zelfstandigen- en startersaftrek? iDR Belasting 0 27 maart 2013 23:42
Jaar afsluiten op de Balans Steiner81 Administratie 1 24 december 2008 16:00
Bedrijfsmiddelen afschrijven: minimaal 5 jaar René Nieuws - Voor en door freelancers 3 6 juli 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon