Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 juli 2006, 23:25
Wil W Wil W is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2006
Berichten: 5
Standaard Is dit concurrentiebeding van toepassing op mijn freelance werk?

Dag, sinds vandaag sta ik ingeschreven bij de Kvk als BV io, per 1 september vang ik aan met mijn zelfstandige opdracht.

momenteel heb ik nog een vaste baan maar mijn werkgever is al akkoord met een vertrek, echter, er zijn 2 zaken welke hij continue als stok achter de deur hanteert (de andere post ik zo dadelijk) en mij niet welgevallig zijn

ik ben account manager bij een detacheringsbedrijf en mijn klant is een bank. ik verkoop dus mensen bij deze bank echter nu heb ik mezelf verkocht in een compleet andere rol als wat ik nu heb

de letterlijke tekst in mijn contract luidt:

1. Het is de werknemer verboden om gedurende het dienstverband met X elders werkzaamheden aan te vangen, welke concurrerend voor X kunnen zijn, of de goede naam van X in het geding kunnen brengen.
2. Tevens is het de werknemer verboden binnen 12 maanden na het beeindigen van de arbeidsovereenkomst direct of indirect zakelijke relaties aan te knopen met klanten en of subcontractors waar werknemer de laatste 2 jaar van zijn dienstverband contact mee heeft gehad. tenzij na schriftelijke toestemming

wanneer je naar punt 1 kijkt, tja, ik ga compleet iets anders doen, niets concurrerend..
en punt 2 heeft het expliciet over zakelijke relaties, ergo, in mijn ogen vanuit een account management rol zaken met deze bank doen is verboden...
wanneer ik er niet had mogen werken hadden ze werkzaamheden moeten gebruiken (zoals in punt 1), maar nu hebben ze het over zakelijke relatie...

ik denk in ieder geval een punt te hebben wanneer ik zou aangeven dat in mijn ogen het concurrentiebeding niet van toepassing zou zijn

heb ik het mis of juist niet????

Wil
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 juli 2006, 07:10
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Standaard Re: Concurrentiebeding

Als je werkgever het eens is met je vertrek en je hebt nu nog een goede relatie, is het dan niet mogelijk om een afspraak te maken over deze klant.
Je gaat werken bij/voor je huidige klant (daar zou ik als werkgever niet vrolijk van worden) maar als het andere werkzaamheden zijn die totaal geen effect hebben op de omzet/margen van je werkgever dan kan ik me voorstellen dat een overeenkomst op punt 2 mogelijk is.

Ik denk dat het verstandig is om hier een overeenstemming te bereiken in plaats van om te proberen het contract ongeldig te laten verklaren. Het aanvechten van je contract heeft denk ik gevolgen voor de relatie met je werkgever en volgens mij is het beter geen schepen achter te verbranden, misschien heb je ze later weer nodig.

Let wel dit is wat ik denk (boerenverstand), ik heb geen juridische basis.

Erno
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 juli 2006, 20:02
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Concurrentiebeding

Met dit vraagstuk moet je direct naar een jurist gaan en niet op dit forum 'rondhangen' . Heb je een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in en laat het ze uitzoeken.

Twee zaken wegen zwaar bij een concurrentiebeding, zo weet ik uit ervaring.
1. kwaliteit van de arbeidsrelatie (verstoord? disfunctioneren? nalatigheid van een van beide partijen)
2. de stap die je maakt, is dat voor jou een aanzienlijke positieverbetering?
indien punt 2 evident van toepassing is, kan een concurrentiebeding minder zwaar gaan wegen of zelfs niet van toepassing worden verklaard. Het wordt wel beinvloed door punt 1.

Succes!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 juli 2006, 21:19
Wil W Wil W is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 juli 2006
Berichten: 5
Standaard Re: Concurrentiebeding

bedankt voor jullie reactie,

voor alle duidelijkheid, ik ben heel erg "on speaking terms" met mijn werkgever en zij werken wel degelijk mee.
Het is alleen zo dat er mee geschermd wordt en dan wil ik uitzoeken of ze ook daadwerkelijk recht van spreken hebben mocht het toch nog spaak lopen

voor de zekerheid toch maar even mijn rechtsbijstand bellen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
concurrentiebeding

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 07:10
Freelance of loondienst? Caro Omgaan met opdrachtgevers 8 18 mei 2008 18:18
Opdrachtgever wil VAR-wuo en EV, terwijl dienstverband aantoonbaar is. Annet Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 7 6 augustus 2007 17:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon