Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 november 2010, 15:26
tomjansen tomjansen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 juni 2010
Berichten: 13
Standaard Ww: na de startersperiode verder met een beperkt aantal uren

Ik ben 54 jaar en heb een ww-uitkering op basis van 24 uur per week.
Op dit moment maak ik gebruik van de zgn. startersperiode, de regeling van het uwv om met behoud van ww-uitkering 6 maanden proef te draaien als ondernemer.

Januari 2011 loopt deze startersperiode af. Ik vrees dat ik dan nog niet voldoende inkomsten heb om van te kunnen leven.
Maar ik wil mijn onderneming voortzetten. Ik vind het leuk en zie voldoende mogelijkheden om er op niet al te lange termijn mijn geld mee te verdienen.
Ik heb al een aantal opdrachten gedaan en heb van verschillende potentiële klanten toezeggingen voor nieuwe opdrachten.
Ik besef dat ik nog veel moet leren w.b ondernemersvaardigheden, met name op het terrein van acquisitie. Ik krijg daar ook begeleiding in. Maar, het heeft nu eenmaal zijn tijd nodig

Ik wil mijn werkcoach voorstellen de onderneming per januari 2011 voor een beperkt aantal uren (bijv. 8 uur) voort te zetten. Mijn uitkering (die nog doorloopt tot 2012) wordt dan navenant gekort.
Ik ben op de hoogte van het feit dat ook de niet-declarabele uren meetellen in dit verhaal. En dat ik de zelfstandigenaftrek van de inkomstenbelasting wellicht misloop.

Mijn vraag:
Zijn er mensen die hetzelfde hebben gedaan als wat ik wil gaan doen? Wat zijn jullie ervaringen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 november 2010, 19:19
gossie gossie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2010
Berichten: 2
Standaard herlevingstermijn

hai Tom,

Als je zo lang recht op uitkering hebt, kun je wellicht de 'herlevingstermijn' inzetten en je uitkering opschorten ( in de koelkast zetten)? Dat kan namelijk als je 18 maanden of meer recht op WW hebt.

Anders moet je zo gaan goochelen met uren en facturen. Stel je draait een week 16 uur voor je bedrijfje en je gaat dus over die 8 uur heen dan wordt het 'progressief gekort':
http://www.kvk.nl/download/Presentatie%20UWV%20Startersdag_tcm73-203458.pdf

(Ik neem even aan dat de herlevingstermijn ook kan worden ingezet als je de startperiode hebt gevolgd...)

Als je echt toekomst ziet in je onderneming, zou je bij een bank kunnen lenen en je uitkering opschorten. Misschien biedt zakendoen met een bank meer transparantie dan zakendoen met het UWV?

Maar goed je hebt natuurlijk ook al een lening van het UWV uit staan (in de startperiode krijg je je uitkering als renteloze lening, dus over anderhalf à twee jaar moet je nog terugbetalen :
http://hallo.kvk.nl/hallo/groepen/re...67.aspx#p55067 )


veel succes, en raadpleeg vooral ook de KvK enzo
groet
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 november 2010, 00:01
MrMartinH's schermafbeelding
MrMartinH MrMartinH is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 september 2010
Berichten: 169
Standaard

Nou kom ik binnenkort ook in dit traject (zei het iets anders maar dat is een ander verhaal).

Nou meende ik dat het zo was (dat werd mij tenminste ook verteld) dat je inderdaad voor 6 maanden een uitkering kan krijgen als lening (moet je dus inderdaad terug gaan betalen), maar als je bedrijf na deze periode nog niet voldoende winst maakt om zelf van te leven, dat er dan een mogelijkheid is om deze uitkering te verlengen.

Ik heb hier een folder liggen daarover (*kijkt in folder*) en daar hebben ze het over een Bbz regeling (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen). Dit is dus een aanvullende uitkering voor je levensonderhoud die tot maximaal 36 maanden verstrekt word. Eerst 12 maanden, en na die 12 maanden word gekeken of het verlengt word of niet.

Hier zou je je even naar moeten laten informeren bij het UWV hoe dit op jouw situatie van toepassing is.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 november 2010, 16:03
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

BBZ is een kompleet andere regeling als de WW startersregeling en word niet uitgevoerd door het UWV maar door de Gemeentelijke sociale dienst. Het staat voor Bijzondere bijstandverlening zelfstandigen.

Het formele traject zal dan zijn.
1. Je ww recht vervalt (gaat vervallen) omdat je je onderneming voortzet
2. Je constateert dat je nog te weinig inkomsten hebt om van te leven.
3. Je vraagt BBZ aan bij de gemeente en die zal de aanvraag behandelen en beoordelen.

Het loont dus de moeite even de regeling door te lopen om te bezien of dit als tijdelijke ondersteunende inkomstenbron kan dienen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...digen-bbz.html

Het is echter wel belangrijk je te realiseren dat als je BBZ aanvraagt je dan dus een 2e lening aangaat voor bekostigen van het levensonderhoud.

Je moet dan dus binnen nu en 2 jaar je WW startersperiode uitkering mogelijk terug betalen.
En daarna komt dus ook de BBZ nog een keer langs om het geleende startkapitaal terug te ontvangen.

Begrijp me niet verkeerd, dit scenario lijkt mij aantrekkelijker als voortijdig en vooral ongewild achter de spreekwoordelijke geraniums te belanden. Maar als je besluit van de regelingen gebruik te maken probeer dan ook goed helder te hebben vanaf welk bedrag aan inkomsten je de respectievelijke leningen moet gaan terug betalen en reserveer dit bedrag zodra je ziet dat je bedrijf zo goed loopt dat die terugbetaling onvermijdelijk volgt. Veel starters komen na verloop van tijd opnieuw in financiele problemen omdat ze "toch nog onverwacht" de uitkeringen moeten terug betalen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 januari 2011, 22:00
gossie gossie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 november 2010
Berichten: 2
Standaard Minister en vakbond over Startersregeling

<bericht van FNVZZP.nl>

Transparante regeling start uit WW

23 december 2010

Minister Kamp stelt voor om de regeling voor starten vanuit de WW aan te passen. Hij wil overgaan naar een forfaitair stelsel. Dit houdt in dat een starter een half jaar de kans krijgt om te starten. In die periode wordt een vast percentage op de WW-uitkering ingehouden. De startersregeling staat ter discussie sinds het UWV een aantal starters onterecht van fraude heeft beschuldigd.

<lees verder op:>
http://www.fnvzzp.nl/nl/actueel/nieu...2183=272#p2183

Laatst gewijzigd door gossie; 5 januari 2011 om 22:04 Reden: wat er nu staat klopt wel
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
ww, startperiode


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Pensioen/ banksparen bij Brand New Day? johaneggink Al die andere praktische dingen 8 24 mei 2012 21:42
Nieuw bedrijf opstarten met iemand naast het hebben van een eenmanszaak Jacqueline Belasting 6 7 december 2009 13:45
VAR ROW tot eind 2009 of toch een VAR WUO? Anneee Freelancepraktijk starten 3 24 september 2009 09:29
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon