Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 december 2010, 14:55
Jetje Jetje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 december 2010
Berichten: 2
Standaard Kerstpakket niet voor freelancers bij detacheringsbureau: raar of normaal?

Ik werk op freelance basis voor een detacheringsbureau. Het is een bureau dat vrij hoge marges rekent bovenop het uurtarief, maar volgens eigen zeggen 'verdien' je dat ruimschoots terug door alle extra's die zij bieden (lees: de workshops die ze af en toe organiseren). Die zijn voor zowel hun vaste medewerkers als de freelance medewerkers, iedereen ontvangt daar een uitnodiging voor.

Afgelopen vrijdag ben ik voor het eerst gegaan. De workshop viel me nogal tegen, ik heb er niets nieuws gehoord. Na afloop was er een kerstborrel. Bij het afscheid kregen de vaste medewerkers een kerstpakket mee naar huis. Maar ik kreeg niks. Ik dacht nog even dat het een vergissing was maar nee, ik kreeg geen kerstpakket.

Ligt het aan mij of is dit een rare gang van zaken? Ik werk al 9 maanden voor dit bureau, het is niet zo dat ik pas net aan de slag ben.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 december 2010, 17:32
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Nee, hoor,
dat is helemaal niet raar. Ik ben in de afgelopen jaren bij verschillende bedrijven gedetacheerd geweest en heb nooit een kerstpakket gehad.

Meestal stelt zo'n pakket ook helemaal niets voor. Dus maak je er niet druk om. Flesje gore wijn, veel te harde, smakeloze brie, vieze nootjes en een fleecedeken. Dat was het kerstpakket van mijn partner die werkt in de zorg. . Alles weggegooid behalve de fleece.

Alhoewel, ik werkte ooit ergens waar er een prima bodywarmer in het pakket zat. Helaas, niet voor mij.

Ik denk dat ze gewoon kerstpakketten inkopen (in maart of zo) op het aantal vaste personeelsleden en dan p*ssen de freelancers/gedetacheerden in december gewoon naast het potje.

Such is life and it is getting sucher everyday.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 december 2010, 17:47
Jetje Jetje is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 december 2010
Berichten: 2
Standaard

Bedankt voor je reactie. Ik blijf me er toch vervelend bij voelen. Het gaat me niet het kerstpakket op zich, maar om de manier waarop het detacheringsbureau met freelancers omgaat.

Als ik word uitgenodigd voor een workshop met een kerstborrel er aan vast, dan vind ik het raar dat je ter plekke onderscheid gaat maken tussen vaste en freelance medewerkers. Nodig de freelancers dan niet uit denk ik dan, hou dan de borrel exclusief voor de vaste medewerkers.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 december 2010, 18:40
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

Er zijn heel veel meer verschillen tussen freelancers en vaste werknemers. Je bent uitgenodigd voor de kerstborrel. Ik denk dat dat veel meer waard is dan een kerstpakket, voor je netwerk.

Eigenlijk vind ik je een beetje zeuren hierover. Simpel gezegd, als je freelancet ben je geen werknemer. Dus heb je niet dezelfde rechten of plichten als een werknemer. Dus geen kerstpakket. Net als dat je geen leasewagen krijgt, of een leasefiets.

Zo heb je ook niet dezelfde plichten als een werknemer. Daar heb je toch voor gekozen?

Ik zou zeggen, koop voor jezelf (aftrekbaar) een lekker fles en drink op het afgelopen of toekomende jaar. En houd op met zeuren.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 december 2010, 14:07
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het is inderdaad niet leuk en misschien ook wel een beetje zuur, maar het is erg gebruikelijk dat inderdaad alleen vaste medewerkers een kerstpakket krijgen. Sommige bedrijven geven zelfs medewerkers met een tijdelijk contract geen pakket!

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het zelf écht nooit zo doen, maar misschien dat je er als werkgever op een bepaalde manier toch anders naar kijkt.

Overigens is een kerstpakket natuurlijk sowieso geen recht, volgens mij probeert TS zich daar ook niet op te beroepen, maar is het meer een kwestie van oneerlijk gevoel, juist omdat werknemers en freelancers op één bijeenkomst zijn, maar alleen de werknemers met een pakket naar huis gaan. Ik kan me dat gevoel voorstellen, maar om antwoord te geven op je vraag: ja, dat is vrij gebruikelijk.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 december 2010, 11:27
Niki Niki is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 december 2008
Berichten: 16
Standaard

Je bent geen werknemer, dus het is niet zo raar dat je geen kerstpakket krijgt. Soms krijg je wel eens een relatiegeschenk, soms niet.
Maar daar ga je je als freelancer toch niet druk over maken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
detachering, detacheringsbureau, freelance, kerstpakket

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe zorg je dat klanten niet direct bij je afnemer bestellen? MvdV Omgaan met opdrachtgevers 2 21 november 2009 10:13
Auteursrechten van freelancers wel of niet in goede handen bij CLIP? erix Nieuws - Voor en door freelancers 0 4 november 2008 09:14
Moet ik me wel of niet inschrijven bij de KvK? mies77 Al die andere praktische dingen 2 17 september 2008 18:05
Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Verwijderd account Al die andere praktische dingen 15 2 februari 2007 23:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:02.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon