Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 mei 2010, 14:18
maussports maussports is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 2
Standaard Factureren samen met ander bedrijf

Van het weekend heb ik samen met een ander bedrijf een evenement georganiseerd. Dit hebben we onder een gemeenschappelijke 'handelsnaam' gedaan, maar vanuit deze handelsnaam kunnen we niet factureren. Dat doen we vanuit mijn bedrijf. De vraag is nu echter hoe ik dat het handigste kan doen.

Want:
- ik wil wel de handelsnaam naar voren laten komen. Er is niets zo irritant als een factuur van een bedrijf waarbij je niet weet wat je betaalt
- tevens kan wat extra reclame voor de handelsnaam geen kwaad
- ten slotte wil ik duidelijk maken dat het andere bedrijf ook zijn bijdrage heeft gehad

Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 mei 2010, 21:30
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Factureren samen met ander bedrijf

Als jij de handelsnaam vaker gaat gebruiken dan kun je hem registreren bij de KvK, dat is makkelijker zodat anderen hem niet gaan gebruiken.

Verder kun je gewoon een factuur maken met de handelsnaam erboven.

Onderaan de factuur of direct onder het logo zet je in kleine letters<Handelsnaam> is een handelsnaam van <jou bedrijfsnaam>

In de facturatie zet je eerst jou geleverde diensten.

vervolgens zet je een regel met een tekst zoiets als "diensten geleverd door <bedrijf 2>" vervolgens som je zijn / haar / hun werkzaamheden op. en natuurlijk het bedrag voor die diensten.

op die manier krijgt ieder zijn deel van de "eer" op de factuur naar de klant.


het is overigens niet verplicht een handelsnaam te registreren bij de kvk maar het is wel zo handig en de opdrachtgever kan die handelsnaam dan ook terugvinden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 mei 2010, 22:06
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Factureren samen met ander bedrijf

De nette manier om de handelsnaam gemeenschappelijk te maken is het oprichten van een vof of bv.

Als je dat nalaat en de naam toch gemeenschappelijk gebruikt, kun je in de juridische schemerzone komen van de informele vereniging. Dat zou ik proberen te vermijden.

Als het oprichten van een vof een te grote stap is, kan beter één van beiden met de handelsnaam naar buiten treden en de ander als onderaannemer optreden.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Externe freelancer verhuren als bedrijf aan ander bedrijf buzzer Omgaan met opdrachtgevers 0 16 december 2009 16:51
Nieuw bedrijf opstarten met iemand naast het hebben van een eenmanszaak Jacqueline Belasting 6 7 december 2009 13:45
Freelancer gezocht (samenwerking) Ik zoek een Software Developer met een mooi product om samen een nieuw bedrijf op te zetten Rob van Eerden Marktplaats 2 25 oktober 2009 09:57
Ander blad benaderen met mijn ideetjes? Camilla Marketing en acquisitie 2 7 juli 2009 23:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon