Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 juni 2010, 12:24
graficus graficus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 juni 2010
Berichten: 3
Standaard Wanbetaler

Nu is het dan helaas zover...

Ik heb een klant die maar niet (op tijd) wil betalen Het betreft ook nog eens mijn oude werkgever.

Zit een beetje in dubio nu. Het zit nl. als volgt. Ik heb de afgelopen 3 jaar als freelancer veel werk verricht voor mijn voormalige werkgever. Ik heb een betalingstermijn van 30 dagen, maar deze klant betaalde meestal na 60 dagen (na een mail of telefoontje). Op zich is dat geen ramp.

Nu is het echter zo dat ik na vele mailtjes, telefoontjes en betalingsherinneringen (2x) vorige week 2 sommaties heb verstuurd. Ik heb hiervoor de voorbeeldbrief van Lancelots genomen. Beide zijn ook zowel aangetekend als per gewone post verstuurd. De ene sommatie is vorige week direct voldaan, maar of dat was vanwege de sommatie?? Misschien heeft dat elkaar gekruisd. Van de tweede (a 2800 euro) is tot op vandaag niet voldaan. Ik heb wel een mailtje van hun administratie dat een bedrag van €2.000 deze week zou worden voldaan en de rest aan het eind van deze maand. Wellicht dat deze sommatie en dat mailtje elkaar vorige week ook gekruisd hebben. Voor de rest heb ik geen enkele reactie ontvangen op mijn sommaties. Ik heb reeds bij een gerechtsdeurwaarder aangegeven dat ik wellicht van hun diensten gebruik zal moeten maken.

Een aantal zaken zitten me eigenlijk nog een beetje dwars. Er staan nl. nog een aantal facturen open, waarvan de termijn nog niet is verstreken en ik heb zojuist een opdracht afgerond en ook daarvan kan ik de factuur versturen. Door naar de deurwaarder te stappen ben ik eigenlijk bang dat de relatie zo verstoord wordt dat ik geen werk meer van ze zal krijgen en/of dat ze de overige facturen ook veel te laat of niet gaan betalen. Zou ik eigenlijk nog wel voor ze moeten werken denk ik weleens? Maar ja..klanten liggen op het moment niet voor het oprapen.

Wat zal ik doen? Nog een vriendelijk doch dringend mailtje (zodat ik het zwart op wit heb) om te betalen of tot een betalingsregeling te komen?
Of toch maar naar de deurwaarder?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 juni 2010, 14:33
an@ an@ is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
Standaard Re: Wanbetaler

Altijd lastig die betalingsperikelen...

Begrijp ik je goed dat na de sommaties de eerste factuur nu is voldaan, maar de tweede nog niet? Omdat je intussen een berichtje van de administratie hebt ontvangen dat ze eind deze maand gaan betalen, zou ik zelf daar nog even op wachten. En als het er dan nog niet is verdere actie ondernemen.

Misschien is het een idee om voor de start van een volgende opdracht bij deze werkgever (en mogelijk ook bij andere opdrachtgevers) eerst nog eens de (betalings)voorwaarden ter sprake te brengen?

In andere discussies op dit forum las ik ook iets over gefaseerd factureren, dus niet wachten tot het einde, maar tussendoor een (deel)factuur sturen. Misschien kun je daar iets mee?
__________________
Aan het einde is altijd weer een nieuw begin.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 juni 2010, 15:59
ZinVol ZinVol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Wanbetaler

Bij een klant die langer dan 60 dagen wacht met betalen gaan bij mij alarmbellen rinkelen: wellicht gaan de zaken niet zo goed bij je oude werkgever. Als ik het goed begrijp krijg je uiteindelijk 800 euro van 2800 euro pas na 90 dagen betaald (namelijk eind van deze maand) en dat is wel érg lang. Weet je of meer mensen wachtten op hun geld?
Weet ook dat je een van de laatsten in de rij bent die uitstaande facturen betaald krijgt, mocht je werkgever op een dag failliet zijn.

Je vraagt je wel eens af of je nog voor deze klant moet blijven werken.
Het kost je nu al drie jaar lang steeds per factuur energie om betaald te krijgen: mailtjes, telefoontjes. Mischien voel je af en toe ergernis of ongerustheid: ook dat kost je energie. Ik zou deze energie steken in het vinden van een nieuwe klant, die wel gewoon op tijd betaalt. Dat verdien je. Jij levert - neem ik aan - jouw werk, jouw opdrachten toch ook gewoon op tijd in?
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 juni 2010, 14:46
Jim Jim is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 30 mei 2010
Berichten: 50
Standaard Re: Wanbetaler

Het is altijd een twist wanneer over te gaan tot dergelijke maatregelen. Zoals je zelf al aangeeft is er de kans dat de relatie dusdanig verstoord wordt dat je geen opdrachten meer krijgt. Zelf streef ik altijd naar duidelijkheid voor beide kanten. Als je een vast stramien hanteert weten beide partijen waar ze aan toe zijn.

Zo kun je denken aan:
- een eerste herinnering na 40 dagen
- een tweede herinnering na 50 dagen
- eerste aanmaning na 60 dagen
- tweede aanmaning na 70 dagen met de belofte dat je na 7 dagen de zaken overgeeft aan een incassobureau

Uiteraard kun je hier je eigen draai aan geven.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
wanbetaler aanpakken Marjan Omgaan met opdrachtgevers 12 28 februari 2008 00:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon