Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 juni 2010, 16:15
Deessie Deessie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 maart 2010
Berichten: 3
Standaard Gages via salarisadm of IB47

Hallo allemaal. Ik heb even een vraagje over aangifte/administreren van gageverklaringen en VAR row.

Ik doe de boekhouding voor een stichting, die draait op subsidiegelden en er is hier dus geen overvloed aan geld, integendeel! Wij hebben onze salarisadministratie uitbesteed aan RAET voor een vaste prijs voor de 4 personeelsleden van deze stichting.

Regelmatig moet ik gages op basis van gageverklaringen uitkeren. Het gaat daarbij niet om grote bedragen, dus ik kan rustig stellen dat hier de kleinevergoedingsregeling van toepassing is. Nou heb ik de tip gekregen om zoveel mogelijk via de salarisadministratie te laten lopen, dus inmiddels stuur ik ook de gageverklaringen naar RAET.

Mijn probleem is echter dat RAET de stichting straks extra gaat factureren door die gages en daar zitten wij natuurlijk niet op te wachten, we hebben maar een beperkt budget. Over 2009 heb ik de gages zelf bij de belastingdienst aangegeven middels een IB47. Voordeel is dat het de stichting geen extra geld kost, maar ik las bijvoorbeeld ook op de site van de belastingdienst dat we verplicht zijn jaaropgaven te verstrekken over de gages. Dat is hier (buiten de salarisadministratie van RAET om) nog nooit gebeurd.
Mijn vraag is eigenlijk, kan iemand mij vertellen hoe ik het beste de gages kan administreren? Is het echt wenselijk om dit via de salarisadministratie te laten verlopen?

En dan nog de vraag over de VAR row. Als ik een factuur met zo'n VAR binnen krijg, moet die dan ook naar de salarisadm of via een IB47 aangegeven worden?

Alvast weer bedankt voor het lezen en meedenken...

Groeten
Desire
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 juni 2010, 00:06
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Gages via salarisadm of IB47

hallo Desire,
werken de personen aan wie jullie gages verstrekken in dienst bij de stichting / hebben jullie met deze personen "opting-in" verklaringen afgesloten of zijn dat gewoon zelfstandig werkende artiesten / sporters met wie de stichting voor maximaal 3 maanden een overeenkomst is aangegaan?

In het eerste twee gevallen moeten de betalingen via salarisadministratie lopen. In het laatste geval kunnen jullie buiten de RAET om zelf een administratie in bijv. Excel inrichten. Hoe je dat doet en welke gegevens je in de administratie moet vastleggen, vindt je: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handleiding_lh_artiesten_en_ber_sporters_2008_lh02 31t81fd.pdf

Voor betalingen aan derden ( zoals VAR-row) gebruik je gewoon een IB 47 formulier, tenzij de stichting met deze personen een opting-in overeenkomst heeft afgesloten.
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 juni 2010, 09:01
Deessie Deessie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 maart 2010
Berichten: 3
Standaard Re: Gages via salarisadm of IB47

Hehe, eindelijk duidelijke taal. Bedankt Nermin, je hebt geen idee hoe vaak en hoeveel ik al gezocht heb naar een antwoord op deze vraag. Het gaat om artiesten die eenmalig een optreden verzorgen, geen contracten, geen opting-in. Ik weet nu hoe ik het verder ga doen! Ik zal de brochure ook nog even goed doornemen. Harstikke bedankt Nermin!!!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 juli 2010, 21:33
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: Gages via salarisadm of IB47

Graag gedaan!
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
ib47


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon