Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 juni 2009, 08:03
christiaanjanssen christiaanjanssen is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 april 2007
Berichten: 3
Standaard Btw-verrekening bij verkoop pc - die nog niet helemaal afgeschreven is - aan particulier

Als ik zakelijk een notebook aanschaf kan ik de betaalde btw in het kwartaal verrekenen met de belastingdienst (1000E aanschaf, 190 E btw)
De notebook wordt als investering opgenomen in de boeken en in principe in 5 jaar afgeschreven.
Als ik nu na 1 jaar besluit de notebook te vervangen door een nieuwe en verkoop de oude particulier voor 650 Euro, dan heb ik een verlies van 150 E (boekwaarde was 800 E). Wat moet ik doen met de btw die al afgetrokken is? Vindt de belastingdienst dat je een deel daarvan weer moet verrekenen omdat je de notebook binnen 5 jaar verkocht hebt?
Ik hoor het graag.


Christiaan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 juni 2009, 11:00
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Btw-verrekening bij verkoop pc - die nog niet helemaal afgeschreven is - aan particulier

Bij de verkoop maak je een verkoopfactuur op ("verkoop bedrijfsmiddel"), of je 'm nou afgeeft aan de klant of niet. Het verkoopbedrag van 650,- is inclusief BTW en bestaat uit € 546,22 aan werkelijke verkoopopbrengst en € 103,78 aan BTW.

Je verlies op de laptop is dus iets groter dan € 150,-.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 juni 2009, 11:12
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Btw-verrekening bij verkoop pc - die nog niet helemaal afgeschreven is - aan particulier

Als aanvulling op Renée. Je betaalt dus in feite de BTW gedeeltelijk terug doordat je bij de verkoop ook BTW op de factuur moet zetten.
maar er is geen aparte actie dat de btw die je vorig jaar hebt teruggevraagd nu weer moet gecorrigeerd.

Dit komt wel eens voor in bijzondere situaties zoals onbelaste en belaste (ver)huur van bedrijfsruimtes of in sommige situaties met bedrijfsauto's maar over het algemeen geld gewoon de regel. Bij inkoop van een bedrijfsmiddel vraag je de btw terug, bij verkoop van een bedrijfsmiddel moet je btw afdragen over de verkoop.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Inkoopfacturen die niet kloppen? M2be Administratie 2 2 december 2008 17:51
Hoe kom ik aan bedrijfsgegevens als ik nog niet ingeschreven sta bij de KvK? jesse Al die andere praktische dingen 3 9 mei 2008 09:39


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon