Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Freelancen iets voor mij?

Mededelingen

Freelancen iets voor mij? Je denkt erover te gaan freelancen, misschien eerst parttime, maar twijfelt nog. Ervaren freelancers geven raad.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 mei 2010, 11:05
Sean Sean is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 november 2007
Berichten: 14
Standaard Eén opdrachtgever naast fulltime job: inschrijven bij KvK?

Ik ben als oud-student journalistiek de marketingwereld ingerold. Wel heb ik nog steeds één landelijk tijdschrift als opdrachtgever waar ik artikelen voor aanlever. Het gaat om een blad dat tweemaandelijks uitkomt. Ik doe dit niet voor het geld, maar puur om nog steeds een beetje in de journalistiek bezig te zijn.
Nu factureerde ik voorheen via payrolling. Het tijdschrift is hier echter niet meer over te spreken, omdat het payrollingbedrijf dikwijls steken laat vallen in de administratie. Ik zou zelf ook heel graag mijn eigen facturen opstellen en niet meer afhankelijk willen zijn van een derde partij die mijn financiën regelt.
Ben ik dan per definitie verplicht om me bij de KvK in te schrijven? Want op een factuur moet toch altijd een Btw-nummer en inschrijfnr. van de KvK staan? Aan de andere kant zie ik mezelf niet als een onderneming...

Bedankt voor jullie input!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 mei 2010, 12:23
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Eén opdrachtgever naast fulltime job: inschrijven bij KvK?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sean Bekijk bericht
Nu factureerde ik voorheen via payrolling.
Dat is in jouw situatie een uitstekende oplossing.

Citaat:
Het tijdschrift is hier echter niet meer over te spreken, omdat het payrollingbedrijf dikwijls steken laat vallen in de administratie.
Betere payroller zoeken.

Citaat:
Ben ik dan per definitie verplicht om me bij de KvK in te schrijven? Want op een factuur moet toch altijd een Btw-nummer en inschrijfnr. van de KvK staan?
Je draait de regels om. Als je btw-plichtig bent, dan moet je het btw-nummer op facturen vermelden. Als je inschrijvingsplichtig bent, dan moet je het KvK-nummer vermelden.

Citaat:
Aan de andere kant zie ik mezelf niet als een onderneming...
Dat lijkt me ook niet, met één vaste opdrachtgever. Je bent dan niet btw-plichtig en inschrijvingsplichtig.

Je opdrachtgever zou bij het uitbetalen van jouw facturen het aanzienlijke risico lopen dat dit door de belastingdienst later met terugwerkende kracht als netto salaris gezien wordt. Hij krijgt dan forse naheffingen en een boete.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 mei 2010, 13:36
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Eén opdrachtgever naast fulltime job: inschrijven bij KvK?

Jij hoeft geen ondernemer te zijn dan wel btw plichtig. in jou geval kun je een faktuur sturen zonder btw en de klant mag ook geen btw verekenen.

deze omzet kun je na aftrek van evt kosten op je aangiften verwerken al inkomsten uit overige arbeid.

Wel Goed afstemmen met je opdrachtgever
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 mei 2010, 13:37
Sean Sean is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 november 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Eén opdrachtgever naast fulltime job: inschrijven bij KvK?

Bedankt voor je reactie Rene. Payrolling is inderdaad een goede oplossing als je het altijd bij één opdrachtgever laat. Het kan echter zo zijn dat ik in de (nabije) toekomt toch eens mijn horizon wil verbreden en ook eens voor een ander medium artikelen wil schrijven. Dan lijkt het me toch een stuk prettiger om die vrijheid te hebben, wat alleen zo is bij de mogelijkheid om zelf te kunnen factureren. Lang niet alle media zitten immers te wachten op een payrollinginstantie als derde partij.

Zodra ik twee (of evt. drie) opdrachtgevers heb in plaats van één, lopen zij dan ook niet meer het risico op naheffingen en boetes?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 mei 2010, 13:40
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Eén opdrachtgever naast fulltime job: inschrijven bij KvK?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sean Bekijk bericht
Zodra ik twee (of evt. drie) opdrachtgevers heb in plaats van één, lopen zij dan ook niet meer het risico op naheffingen en boetes?
Dat risico lopen zijn niet meer als jij een geldige VAR-WUO overhandigt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 mei 2010, 13:51
Sean Sean is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 november 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Eén opdrachtgever naast fulltime job: inschrijven bij KvK?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Dat risico lopen zijn niet meer als jij een geldige VAR-WUO overhandigt.
Dus het hebben van meer dan één opdrachtgever zegt hierbij niks? Het draait puur om de VAR?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 31 mei 2010, 14:17
Sean Sean is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 november 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Eén opdrachtgever naast fulltime job: inschrijven bij KvK?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joasbuijs Bekijk bericht
Jij hoeft geen ondernemer te zijn dan wel btw plichtig. in jou geval kun je een faktuur sturen zonder btw en de klant mag ook geen btw verekenen.

deze omzet kun je na aftrek van evt kosten op je aangiften verwerken al inkomsten uit overige arbeid.

Wel Goed afstemmen met je opdrachtgever
Bedankt voor deze reactie. Ik wist niet dat factureren zonder vermelding van btw- en/of KvK-nr en optie is. Wat zou ik dan exact met mijn opdrachtgever moeten afstemmen, mocht ik hiervoor kiezen?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 31 mei 2010, 14:18
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Eén opdrachtgever naast fulltime job: inschrijven bij KvK?

Regelmatig zul je moeten laten toetsen of je voor de btw ondernemer bent. Als de belastingdienst jou kenmerkt als btw ondernemer dan zul je btw moeten heffen. Meestal zal dat komen als je meerdere opdrachtgevers per jaar hebt.

wat betreft de IB zul je een VAR kunnen aanvragen afhankelijk van de werkzaamheden. niet voor alle diensten heb je een VAR nodig
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
  #9  
Oud 31 mei 2010, 14:23
Sean Sean is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 november 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Eén opdrachtgever naast fulltime job: inschrijven bij KvK?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joasbuijs Bekijk bericht
Regelmatig zul je moeten laten toetsen of je voor de btw ondernemer bent. Als de belastingdienst jou kenmerkt als btw ondernemer dan zul je btw moeten heffen. Meestal zal dat komen als je meerdere opdrachtgevers per jaar hebt.

wat betreft de IB zul je een VAR kunnen aanvragen afhankelijk van de werkzaamheden. niet voor alle diensten heb je een VAR nodig
De kans is aanwezig dat ik eens een extra opdrachtgever naast de huidige heb. Dan loop ik er uiteindelijk vast tegenaan dat ik btw moet gaan heffen, waar ik dus een btw-nummer voor nodig heb. En zo'n nummer krijg je tegenwoordig niet meer zonder je bij de KvK in te schrijven, meen ik... dus dan ontkom ik daar uiteindelijk alsnog niet aan, om vervolgens het risico te lopen niet als ondernemer gezien te worden en voor mijn opdrachtgevers het risico te doen ontstaan dat zij naheffingen en boetes krijgen
Met citaat reageren
  #10  
Oud 31 mei 2010, 14:42
Joasbuijs's schermafbeelding
Joasbuijs Joasbuijs is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 29 april 2010
Berichten: 116
Standaard Re: Eén opdrachtgever naast fulltime job: inschrijven bij KvK?

Als je je inschrijft in de KVK dan ben je nog geen ondernemer.

Afhankelijk van de werkzaamheden heb je de verplichting je in te schrijven in de kvk.

Na de inschrijving krijgt de belastingdienst een bericht en gaat informatie bij je opvragen.

Afhankelijk van de informatie die de belastingdienst krijgt bepaald deze of jij
  • ondernemer bent voor de inkomsenbelasting
  • ondernemer bent voor de BTW
De opdrachtgever loopt geen risico op de BTW, Dat risico loopt jij als jij btw had moeten heffen maar jij hebt dat niet gedaan zal de belastingdienst (in het uiterstegeval) jou inkomsten incl. btw zijn en bij jou heffen.

De opdrachtgever loopt enig risico (afhankelijk van de werkzaamheden) in de inkomsten belasting/sociale voorzieningen. als er een arbeidsrelatie wordt vermoed. dit is te ondervangen door een VAR WUO.

let op als jij een website bouwt voor een kleding winkel dan zal er geen arbeidsrelatie vermoed kunnen worden. bouw jij een website voor een webdisign buro dan kan dat wel.
__________________
Kijk op www.zetjezaakopzeker.nl

Joas Financiële Dienstverlening - Zet je zaak op zeker
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 08:54
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 13:59
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 13:50
Inschrijven KvK en beginnen als freelancer voor een enkele opdracht? AlwinK Freelancepraktijk starten 2 11 augustus 2008 11:33
Is de KOR van toepassing bij een eenmanszaak naast een fulltime baan? Helga Belasting 2 7 januari 2008 16:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon