Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 januari 2010, 00:21
Zbigniew Zbigniew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2009
Berichten: 10
Standaard Aftrekposten startende ondernemer

Ik ben eind november vorig jaar begonnen te werken met een var Wuo.
Ik heb een vraag over de aftrekposten. De kleine ondernemersaftrek kon ik opvoeren op mijn 3-maandelijkse opgaaf OB, maar van een aantal andere zaken is me niet helemaal duidelijk hoe die verlopen:

Waar kan ik de Zelfstandigenaftrek opvoeren en waar kan ik de startersaftrek opvoeren?
Waar moet ik aangeschafte spullen voor mijn erk opvoeren wanneer ik ze (willlekeurig) wil afschrijven?

Ik heb betaal een bemiddelingsburo om acquisitie voor me te doen. Zijn de kosten die ik daarvoor maak ook aftrekbaar? Dus niet de btw daarover - ik neem aan dat die gewoon aftrekbaar is.

Ik neem aan dat de ib gewoon in April gedaan moet worden, net zoals toen ik nog in loondienst wsa. Is het ook mogelijk om die vaker dan 1 maal per jaar te doen om te voorkomen dat er een grote som ineens moet worden betaald? Eigenlijk net zoals de omzetbealsting die ik nu ook 4x per jaar doe ipv 1x.


Hoop dat de vragen een beetje duidelijk zijn.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 januari 2010, 10:10
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 980
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: Aftrekposten startende ondernemer

Je vragen zijn duidelijk:
even weer de waterscheiding maken Omzetbelasting en Inkomstenbelasting hebben niets met elkaar te maken het zijn 2 volledig onafhankelijke belastingen.

1. De BTW over je omzet draag je af, de btw over de inkoop/kosten facturen vraag je terug via de OB aangifte.

2. De bedrijfskosten zoals aquisitie, spullen voor je werk zet je in je administratie die leid tot een resultatenrekening en balans. Het saldo van je omzet minus de kosten is de winst.

Deze winst geeft je op in de Inkomstenbelasting en vervolgens mag je daar volgens bepaalde spelregels zelfstandigenaftrek en startersaftrek op in mindering brengen (als je dus aan de criteria voldoet)

Het tussentijds aangeven van inkomstenbelasting doe je doormiddel van het invullen van een verzoek wijziging voorlopige aanslag 2010. Dit doe je op moment dat je goed inzicht hebt in wat je dit gaat verdienen. Als je deze nu indient dan mag je in 10 of 11 termijnen betalen.
Als je zelf geen voorlopige aanslag indient krijg je zo rond mei/juni een uitnodiging van de belastingdienst om voor 1 augustus een voorlopige aanslag in te dienen. Deze laatste is verplicht. Je kunt zelf eerder een verzoek doen middels de link hiervoor genoemd. I

Ik vind het een goed idee van je om dat inderdaad regelmatig te doen danwel te controleren, verschil is wel dat je hier altijd een schatting voor het hele jaar opgeeft. Maar je kunt hem zo vaak wijzigen als je wilt en als je ziet dat je een te hoge schatting hebt gemaakt kun je hem zo weer verlagen. (niet elke maand gaan doen maar elk kwartaal is nuttig)

Je hebt dus feitelijk zelf helemaal in de hand hoeveel inkomsten belasting je al betaald op een voorlopige aanslag.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 januari 2010, 22:39
Zbigniew Zbigniew is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2009
Berichten: 10
Standaard Re: Aftrekposten startende ondernemer

Ok, bedankt voor de duidelijke antwoorden. Bedacht later dat een voordeel van 1X per jaar IB aangifte doen is dat je, wanneer je regelmatig je geld op een spaarrekening zet je rente kunt trekken over dat bedrag.

Weet je waar ik een overzicht kan vinden welke kosten in aanmerking komen om op de winst in mindering te worden gebracht? Ik betaal bijvoorbeeld een bedrijf voor het doen van acquisitie voor mij. Kan ik die kosten ook in mindering brengen?

Ik heb een administratie- houd alle facturen, notas, OB aangiftes, correspondentie met fiscus etc bij in een map. Ben ik verplicht als zzp-er om daarnaast een jaarrekening te maken of is dat optioneel?

Bedankt
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 februari 2010, 04:22
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Aftrekposten startende ondernemer

Dag Zbigniew,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zbigniew Bekijk bericht
Bedacht later dat een voordeel van 1X per jaar IB aangifte doen is dat je, wanneer je regelmatig je geld op een spaarrekening zet je rente kunt trekken over dat bedrag.
Inderdaad. :-) Denk er wel aan dat de ontvangen rente, als je het op een zakelijke spaarrekening zet, zakelijke inkomsten zijn! Zet de reservering dus bij voorkeur op een privé-spaarrekening.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zbigniew Bekijk bericht
Weet je waar ik een overzicht kan vinden welke kosten in aanmerking komen om op de winst in mindering te worden gebracht? Ik betaal bijvoorbeeld een bedrijf voor het doen van acquisitie voor mij. Kan ik die kosten ook in mindering brengen?
Je geeft het al aan: het zijn kosten en ook nog eens zakelijk. De Belastingdienst geeft een globaal overzicht van aftrekbare kosten, te vinden onder de gelijknamige menu-optie op deze pagina. De rode draad is, dat alle kosten die gemaakt worden uit zakelijk oogpunt aftrekbaar zijn, tenzij ze vallen onder met name genoemde uitzonderingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zbigniew Bekijk bericht
Ik heb een administratie- houd alle facturen, notas, OB aangiftes, correspondentie met fiscus etc bij in een map. Ben ik verplicht als zzp-er om daarnaast een jaarrekening te maken of is dat optioneel?
Een jaarrekening (of jaarrapport, omdat een jaarrekening over het algemeen wordt opgemaakt door een accountant) is optioneel.

Het is echter een enorme hulp bij de aangifte Inkomstenbelasting: zo zijn je kosten 'gegroepeerd' op een manier die (grotendeels) overeenkomt met de informatie die in je aangifte ingevuld moet worden.
Daarnaast zul je bij bijv. het aanvragen van een financiering gevraagd worden om jaarstukken. Banken willen toch weer andere financiële zaken zien dan de Belastingdienst en bij voorkeur op een zo uniform mogelijke manier gepresenteerd.
Voor jezelf is het ook enorm handig: door je kosten en inkomsten op een consequente manier te 'groeperen' (ieder jaar op dezelfde manier), kun je conclusies trekken ("hé, vorig jaar in deze periode had ik veel meer omzet"), prognoses doen voor de toekomst ("in het 3e kwartaal is de omzet ieder jaar het hoogst; de kans is groot dat dat dit jaar ook het geval zal zijn, dus die grote uitgave kan ik dan beter later in het jaar doen"), etc.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 februari 2010, 11:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Aftrekposten startende ondernemer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zbigniew Bekijk bericht
Weet je waar ik een overzicht kan vinden welke kosten in aanmerking komen om op de winst in mindering te worden gebracht?
http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoer...bedrijfskosten
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zowel VAR als opgaaf startende onderneming? Peterk36 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 1 november 2009 11:02
Zelfstandig ondernemer naast fulltime studie? Marijn Belasting 5 20 januari 2007 12:20
Ondernemer op de valreep? Matt Belasting 16 15 december 2006 09:32
Ondernemer of inhuurkracht? René Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 5 6 mei 2006 13:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon