Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > ICT
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

ICT PC of Mac, Office en andere software, internet- en telefoonabonnement, website en zoekmachineoptimalisatie... gelukkig zijn er ook ict-freelancers die te hulp schieten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 augustus 2008, 16:09
Inge88 Inge88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 13
Standaard Elektronisch factureren

Hoe pakken jullie het aan wat betreft elektronisch factureren? Voornamelijk de elektronische "handtekening" ben ik benieuwd naar, hoe zorgen jullie ervoor dat deze legaal is?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 augustus 2008, 16:51
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Elektronisch factureren

Deze vraag kwam op een andere lijst ook al voorbij. Mijn vraag: op een factuur zet je toch nooit handtekening? Tenminste, ik niet. Maar wie weet moet dat toch wel.

Een elektronische factuur stuur ik in PDF-formaat. Gaat tot nu toe altijd goed.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 augustus 2008, 17:27
Inge88 Inge88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 13
Standaard Re: Elektronisch factureren

http://www.belastingdienst.nl/zakeli...2/ob02-66.html

Volgens de site wel...
"
  • De authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de inhoud moet gewaarborgd zijn, bijvoorbeeld door middel van een geavanceerde elektronische handtekening.
  • Een elektronische uitwisseling van gegevens waarbij de authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de uitwisseling is gewaarborgd.
"
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 augustus 2008, 17:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Elektronisch factureren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Een elektronische factuur stuur ik in PDF-formaat. Gaat tot nu toe altijd goed.
Het gaat niet om het formaat (PDF, Word, GIF, ...), maar om het garanderen van de echtheid met een elektronische handtekening.

In de praktijk gebeurt dit informeel elektronisch factureren met een PDFje per e-mail steeds vaker, maar formeel voldoet het volgens mij niet aan de fiscale eisen.

Het gaat goed, tot een belastinginspecteur het niet goed vindt gaan.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 augustus 2008, 19:43
Inge88 Inge88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 13
Standaard Re: Elektronisch factureren

Ook op deze site onder het kopje "factuur vereisten" vind ik nergens terug dat er ook een digitale handtekening aanwezig moet zijn.
Een digitale handtekening met Word zou wel niet rechtsgeldig zijn?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 augustus 2008, 21:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Elektronisch factureren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inge88 Bekijk bericht
Ook op deze site onder het kopje "factuur vereisten" vind ik nergens terug dat er ook een digitale handtekening aanwezig moet zijn.
Mag ik per e-mail factureren en mijn administratie elektronisch bewaren, of moet alles op papier?

Citaat:
Een digitale handtekening met Word zou wel niet rechtsgeldig zijn?
De digitale handtekening staat los van de gegevens die het beveiligt. Je kunt elk bestandsformaat ermee tekenen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 augustus 2008, 22:07
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Elektronisch factureren

Een "analoge" factuur behoeft volgens mij niet ondertekend te zijn. Ik heb er in elk geval nog nooit een gekregen. Ik kan je het nog sterker vertellen: de Belastingdienst verstuurt besluiten en andere ongein met de mededeling dat het document in een geautomatiseerd proces is vervaardigd en daarom niet ondertekend.

Een digitale handtekening bevat unieke kenmerken, net zoals een "analoge" handtekening. Veel boekhoudpakketten, waaronder de mijne, bieden de mogelijkheid de opgemaakte factuur electronisch te verzenden. In dat geval komen de door mij verzonnen unieke klantcode en het door het systeem aangemaakte unieke factuurnummer automatisch op de factuur te staan. Bij verzending van de mail wordt de electronische afzender vermeld die bij "zakelijke gegevens" in het boekhoudpakket is opgeslagen, inclusief KvK-nummer en btw-nummer. Zou dat niet voldoende zijn?

Inderdaad Rene, in elk geval tot een ijverige inspecteur het niet voldoende vindt. Maar dan heeft de Belastingdienst m.i. wel boter op het hoofd. Wordt dan wel een leuke klus voor de ombudsman. Om te beginnen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 augustus 2008, 10:18
Qwerner's schermafbeelding
Qwerner Qwerner is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Berichten: 48
Stuur een bericht via MSN naar Qwerner
Standaard Re: Elektronisch factureren

Hallo Inge,

Hoewel een factuur in electronisch formaat formeel aan de eerder genoemde eisen van de belastingdienst zou moeten voldoen, wordt het na afdrukken door de ontvanger natuurlijk weer gewoon een papieren factuur, (zeker met een pdf-formaat is het verschil met het origineel nauwelijks zichtbaar) met alle standaarden die ook gelden alsof je hem zelf uit de printer haalt en per post verstuurd.

In het verlengde hiervan zou je de juridische geldigheid kunnen betwisten met het oog op gemaakte afspraken, en daarin is intussen meer dan voldoende jurisprudentie dat e-mail en andere electronische communicatie (MSN) door rechters als rechtsgeldig worden beschouwd.

Groet

Werner
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 augustus 2008, 12:06
Inge88 Inge88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 13
Standaard Re: Elektronisch factureren

Met andere woorden, het is belangrijk een papieren administratie bij te houden? Zodat facturen op deze manier kunnen worden getoond ipv digitaal en daarmee dus wel voldoen aan de eisen van de belastingdienst?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 augustus 2008, 12:12
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Elektronisch factureren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inge88 Bekijk bericht
Met andere woorden, het is belangrijk een papieren administratie bij te houden? Zodat facturen op deze manier kunnen worden getoond ipv digitaal en daarmee dus wel voldoen aan de eisen van de belastingdienst?
Ik print elke factuur uit en bewaar die keurig op volgorde in een map. Je weet inderdaad maar nooit.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Heen en weer factureren voor VAR verklaring? janwillem Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 11 augustus 2008 12:27
1 dag/week software-ontwikkelaar: moet ik btw factureren? tafkas1 Belasting 7 6 mei 2008 15:47
Factureren zonder btw-nummer? simoon Belasting 5 31 maart 2008 11:58
factureren recruitment agencies danielk Omgaan met opdrachtgevers 5 6 december 2007 08:47
Factureren short copy Peter O. Al die andere praktische dingen 6 13 juli 2007 07:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon