Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 28 februari 2013, 10:12
lanceer lanceer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2013
Berichten: 15
Standaard Recruiters & concurrentiebeding

Hi,

Ik heb in het verleden een aantal maal via een recruiter gewerkt. Nu ben ik door diezelfde recruiter gebeld dat ze een klant hebben die iemand in mijn vakgebied zoekt. De naam van de klant is mij bekend gemaakt in dat gesprek. Mijn cv is voorgelegd aan die klant maar van de recruiter heb ik nooit meer wat gehoord - vlg hen omdat de klant niet reageerde.
Nu zie ik de vacature van diezelfde klant ergens online staan.

Kan ik daarop reageren?

Ik zou dan na (door de recruiter) geattendeerd te zijn op die vacature _en_ nadat de recruiter die klant mijn cv heeft toegestuurd, zelf contact opnemen. Schendt ik daarmee niet een concurrentiebeding?

Vragen:

> De recruiter zegt dat ie mijn cv heeft verstuurd. In een gesprek met die klant ontkent deze contact te hebben gehad met de recruiter.

>Formeel heb ik niets ondertekend dat mij verbiedt met _deze_ klant rechtstreeks contact zou opnemen. Maar kan een concurrentbeding uit een vorige opdracht ook hiervoor gelden?

Graag advies!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 28 februari 2013, 11:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Hoe luidt het betreffende concurrentiebeding?
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 28 februari 2013, 11:29
lanceer lanceer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2013
Berichten: 15
Standaard

ga ik vanavond opzoeken - ik vroeg me aanvankelijk af of het sowieso kan dat je, wanneer een klant van tussenburo niet reageert, zelf die klant benadert. Heb toen alleen bevestigd dat ik _exclusief_ ben voorgesteld daar. Zo'n bevestiging betekent toch niet dat je niet zelf mag benaderen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 februari 2013, 12:02
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het enige wat jou kan verbieden te solliciteren/acquireren bij de eindklant, is een eventuele bepaling in een overeenkomst die je bent aangegaan met de recruiter. Als er zo'n bepaling is, dan kunnen we daar alleen iets over zeggen als je vertelt hoe het luidt.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 februari 2013, 21:59
lanceer lanceer is offline
Lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2013
Berichten: 15
Standaard

Heb het even opgezocht. In het laatste contract dat ik tekende staat de volgende passage:

"De Leverancier doet de toezegging dat hij gedurende een periode van 12 maanden volgend op de beëindiging van de Overeenkomst,
geen al dan niet directe overeenkomst aan zal gaan om soortgelijke diensten te gaan leveren aan de Cliënt of aan een dochter- of
partneronderneming van de Cliënt of aan de cliënten van de Cliënt, anders dan via de Vennootschap. Bij gebreke van nakoming van
het in dit artikel gestelde verbeurt de Leverancier een direct opeisbare boete van €20.000 per overtreding."

waarbij ik de Leverancier ben, de client is de eindklant (waar ik toen een tijdje bij gezeten heb) en Vennootschap is tussenburo.

Er staat dus niks in over mogelijke _toekomstige_ clienten van de vennootschap. Lijkt me dat ik vrij ben om daar overeenkomsten mee aan te gaan, ook al ben ik daarop geattendeerd via de Vennootschap?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 februari 2013, 22:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Het lijkt me inderdaad dat deze bepaling in een contract voor jouw inzet bij een eerdere eindklant K1 formeel niet verhindert dat je nu contact opneemt met een nieuwe potentiële eindklant K2, ook al heeft de intermediair jou bij K2 voorgesteld (mits K2 geen dochter, partner of client van K1 is).

Denk wel ook aan je relatie met de intermediair. Want dat het formeel mag, wil nog niet zeggen dat ze er blij mee zijn.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
concurrentiebeding, recruiters

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Parttime contract met concurrentiebeding King Arthur Omgaan met opdrachtgevers 4 2 september 2009 12:34
Concurrentiebeding en klanten wh2 Omgaan met opdrachtgevers 3 29 april 2009 22:57
Verlopen concurrentiebeding of niet? mhoogenb Omgaan met opdrachtgevers 5 24 februari 2009 22:12
Oud-werkgever zegt: freelance opdracht in strijd met concurrentiebeding Petra1966 Omgaan met opdrachtgevers 3 4 oktober 2008 14:08
Parttime ZZP'er & het concurrentiebeding Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 11 7 juni 2007 11:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon