Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 maart 2010, 17:20
Lars Lars is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 maart 2010
Berichten: 1
Standaard VAR-loon / KvK-inschrijving

Ik werk momenteel als freelance journalist voor één opdrachtgever met de afspraak om op korte termijn in vaste dienst te komen. Tot die tijd schrijf ik journalistieke artikelen, zodat ik bezig ben/rond kan komen.

Van de Belastingdienst heb ik een VAR-loon gekregen, wat mij de juiste lijkt. Eigenlijk is het een verkapt dienstverband. Mijn vraag is nu: moet ik mij dan ook inschrijven bij de Kamer van Koophandel? Feitelijk ben ik géén ondernemer, toch...

Alvast bedankt,

Lars
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 maart 2010, 13:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR-loon / KvK-inschrijving

De KvK-inschrijving staat helemaal los van de VAR. Je moet beoordelen of je aan de criteria voor een onderneming voldoet, zoals die gelden voor het handelsregister.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 maart 2010, 13:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: VAR-loon / KvK-inschrijving

Ik zie net dat de informatie op Lancelots een update behoeft (wordt aan gewerkt). Op de site van de KvK staat inmiddels uitdrukkelijk: "Is er sprake van meer dan één opdrachtgever/ afnemer (zelfstandigheid)?"

Op Lancelots wordt dat ook wel duidelijk als je de link over zelfstandigheid volgt, maar dit kan beter.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 maart 2010, 15:44
Cindy77's schermafbeelding
Cindy77 Cindy77 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Berichten: 222
Standaard Re: VAR-loon / KvK-inschrijving

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik zie net dat de informatie op Lancelots een update behoeft (wordt aan gewerkt).
Nou, het heeft even geduurd, maar inmiddels is het aangepast
__________________


Met wie wil jij in gesprek?
Twitter: @SocialeadsNL
Facebook: Socialeads
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 maart 2010, 18:28
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Smile Re: VAR-loon / KvK-inschrijving

Rene,
Sinds 2008 zijn mensen met een vrij beroep verplicht zich in te schrijven bij de KVK. Dit geldt ook voor freelancers als journalisten.

je hebt een VAR-loon gekregen, dat betekent dat je door belastingdienst als een resultaatgenieter wordt gezien en niet als een ondernemer. Als resultaatgenieter mag je de kosten van je omzet aftrekken en over winst moet je belasting betalen. Je hebt alleen geen recht op ondernemersfaciliteiten zoals Zelfstandigenaftrek en Investeringsaftrek. Feitelijk wordt een Resultaatgenieter gezien als een bijbaan zonder arbeidsrechtelijke regelingen zoals ontslagrecht.

Omdat je voorlopig een opdrachtgever hebt en van plan bent bij hem in dienst te treden, wil ik je adviseren om uit te zoeken of de Opting-in regeling iets voor jouw is. Bij Opting-in regeling houdt je opdrachtgever voor je de loonbelasting en premies etc. in. Dit bespaart jouw een hoop administratieve handelingen en daarbij kan je opdrachtgever je onbelast bepaalde vergoedingen verstrekken zoals reiskosten, computer etc. Je hebt weliswaar geen recht meer op aftrek van kosten etc. maar als je normaal gesproken geen kosten maakt en veelal voor één opdrachtgever werkt, is het zeker de moeite waard.
Indien je gebruik wilt maken van de regeling moet je dit (per opdracht) samen met je opdrachtgever aanvragen bij de Belastingdienst.
mvg
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 maart 2010, 18:05
jpl1982 jpl1982 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 maart 2010
Berichten: 17
Standaard Re: VAR-loon / KvK-inschrijving

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NSIFS Bekijk bericht
Rene,
Sinds 2008 zijn mensen met een vrij beroep verplicht zich in te schrijven bij de KVK. Dit geldt ook voor freelancers als journalisten.

je hebt een VAR-loon gekregen, dat betekent dat je door belastingdienst als een resultaatgenieter wordt gezien en niet als een ondernemer. Als resultaatgenieter mag je de kosten van je omzet aftrekken en over winst moet je belasting betalen. Je hebt alleen geen recht op ondernemersfaciliteiten zoals Zelfstandigenaftrek en Investeringsaftrek. Feitelijk wordt een Resultaatgenieter gezien als een bijbaan zonder arbeidsrechtelijke regelingen zoals ontslagrecht.

Omdat je voorlopig een opdrachtgever hebt en van plan bent bij hem in dienst te treden, wil ik je adviseren om uit te zoeken of de Opting-in regeling iets voor jouw is. Bij Opting-in regeling houdt je opdrachtgever voor je de loonbelasting en premies etc. in. Dit bespaart jouw een hoop administratieve handelingen en daarbij kan je opdrachtgever je onbelast bepaalde vergoedingen verstrekken zoals reiskosten, computer etc. Je hebt weliswaar geen recht meer op aftrek van kosten etc. maar als je normaal gesproken geen kosten maakt en veelal voor één opdrachtgever werkt, is het zeker de moeite waard.
Indien je gebruik wilt maken van de regeling moet je dit (per opdracht) samen met je opdrachtgever aanvragen bij de Belastingdienst.
mvg
Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje... Als ik de VAR doorloop kom ik denk ik ook op een VAR-loon uit. Dit betekent tevens dat de opdrachtsgever premies over je loon moet betalen, toch? Of zie ik dat verkeerd?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 21 maart 2010, 00:28
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard Re: VAR-loon / KvK-inschrijving

Ja en nee. Als u een VAR-loon krijgt, hebben uw opdrachtgevers geen zekerheid over de vraag of zij loonheffingen moeten inhouden en afdragen in verband met (fictieve) dienstbetrekking. Als zij vinden dat er geen sprake is van een (fictieve) dienstbetrekking, dan zullen zij geen loonheffingen inhouden en afdragen. Ze lopen echter de risico dat zij achteraf een navordering van loonheffing van de belastingdienst ontvangen omdat de belastingdienst uw werkzaamheden in dienstbetrekking verricht beschouwt.

meer informatie over fictieve dienstbetrekking vind je hier: http://www.belastingdienst.nl/zakeli...nstbetrekking/

mvg
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Var, btw, kvk? Hairartist Freelancepraktijk starten 1 27 februari 2010 09:05
BTW nummer aanvragen met oude KvK inschrijving proV Belasting 1 3 februari 2009 14:42
Aanvraag VAR via KvK zoekgeraakt Heleen Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 6 28 mei 2008 16:49
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40
VAR KvK 'kip..ei-verhaal'? frank9 Freelancepraktijk starten 6 21 januari 2008 20:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon