Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 8 september 2009, 14:40
Yoepie Yoepie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2009
Berichten: 2
Standaard Btw verwerking van douane

Als ik een pakket krijg van buiten de EU, dan word aan de grens de invoerrechten opgemaakt. Het transport bedrijf komt aan je deur met de rekening laten we zeggen 50 euro.

Als je de bon bekijkt staat er;
btw 40 euro
voorschot provisie 10 euro

Die invoerrechten kan ik direct afboeken, maar hoe boek ik nu de voorschot provisie, dit blijkt verkapte administratiekosten te zijn?

Yoep
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 oktober 2009, 13:23
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Btw verwerking van douane

Hela, ik zie dat je nog helemaal geen antwoord hebt gekregen, Yoep!

Zeker weten doe ik het niet, maar vanuit praktisch oogpunt zou ik dit boeken onder "porto" (of "verzendkosten" of hoe jij je grootboekrekening ook hebt genoemd). Het zijn immers kosten (dus aftrekbaar) die je moet maken om het bestelde ook daadwerkelijk afgeleverd te krijgen.

Als iemand het wél zeker weet: vooral reageren.

Groeten, Renée
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 oktober 2009, 01:16
yasin yasin is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 23 juli 2009
Berichten: 77
Standaard Re: Btw verwerking van douane

Volgens mij werkt het het alleen op die manier als je particulier bent, voor een bedrijf gelden er andere regels en moet je volgens mij ook aangifte of iets in die richting doen. Ik heb op de website van de belastingdienst gekeken, alleen daar staat alleen iets over zakelijke invoer en particuliere aankopen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 oktober 2009, 22:22
Bodegraven Bodegraven is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 december 2007
Berichten: 35
Standaard Re: Btw verwerking van douane

Hallo Yasin,

Dat transportbedrijf verzorgt voor jou de aangifte ten invoer bij de douane en vraagt voor die dienst een vergoeding. Hoe je het ook noemt, het zijn voor jou bedrijfskosten. Als administratiekosten boeken is geen slecht idee, maar je kan het ook als deel van de inkoopprijs beschouwen. Als het een artikel is dat je als activa boekt en daar op afschrijft, is dat laatste trouwens gebruikelijk, zodat je ook over deze "provisie" afschrijft.

Het transportbedrijf betaalt de btw bij invoer aan de douane en brengt die weer aan jou in rekening. Die kan jij dan weer als vooraftrek van je verschuldigde btw aftrekken bij je aangifte.

groet
Frans
__________________
Atlas Administratieservice
Den Haag - Ypenburg
www.atlas-administratieservice.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 22:20
Hulp gevraagd bij het vinden van de nieuwe bureaumanager voor La Red NowHow Marktplaats 0 2 februari 2009 22:38
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 23:03
Boeken van afgedragen BTW Thymen Belasting 7 22 januari 2008 02:36
BTW verleggen, of 0% tarief van toepassing? Jve Belasting 1 25 november 2007 01:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon