Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 april 2007, 00:11
Cesair Cesair is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 7
Standaard Welke cursussen voor startend journalist/tekstschrijver zonder relevante opleiding?

Ik moet m'n weg op dit forum nog vinden, dus ik hoop dat ik mijn vraag goed plaats . Hobbymatig ben ik altijd met schrijven bezig geweest, maar inmiddels schrijf ik tegen een kleine vergoeding op regelmatige basis voor een vakblad/krant die 2 maal per week verschijnt.

Ik heb een universitaire opleiding afgerond, maar deze is niet relevant voor wat ik nu doe. Ik merk wel dat het schrijven me goed ligt (interviews en verslagen) en zou eventueel als freelancer verder willen.

Hiertoe zou ik me verder willen ontwikkelen zonder een hele opleiding te hoeven volgen. Welke cursussen zouden jullie mij aanraden?

Alvast bedankt!
Diny
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 april 2007, 11:15
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Welke cursussen voor startend journalist/tekstschrijver zonder relevante opleidin

Deze vraag heb ik ook al eens voorgelegd aan "Mariëlle schrijft" (zie ledenlijst), wellicht heeft zij ook een waardevolle toevoeging.
Er is een ruim aanbod aan cursussen (zie NVJ/villamedia en HvU) en er zijn ook langere opleidingen (je zou eens kunnen grasduinen op www.carrieretijger.nl).

Waar ik zelf de eerste jaren (en eigenlijk nu nog steeds) het meeste aan heb, is de feedback van redacteuren/opdrachtgevers. Ik heb het geluk dat ik al zes jaar samenwerk met een (hoofd)redeacteur/uitgever die op alle fronten kan supporten: interviews, artikelen, discussies verslaan, werkmethoden, auteursrechtenkwesties, etc. Vanuit de praktijk kan je met zo'n samenwerkingsverband dus veel leren. Of je deze mogelijkheid hebt, hangt af van je opdrachtgever(s).
Daarnaast kan je veel leren van je concullega's. Als je die als starter nog niet zo veel hebt, moet je daarvoor een netwerk opbouwen. Waar of in welke sector zoek je je klanten? Bezoek persbijeenkomsten, congressen, seminars op dat gebied en je ontmoet automatisch je nieuwe (pers)collega's.

Een gerichter advies kan ik je geven als je wat meer vertelt over je expertisegebieden en de media waarvoor je graag zou willen werken.

BTW, een universitaire opleiding is juist uitermate relevant voor wat je nu doet (en voor alles wat je de rest van je leven nog gaat doen).
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 april 2007, 11:39
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Welke cursussen voor startend journalist/tekstschrijver zonder relevante opleidin

Beste Cesair,

Er zijn natuurlijk ontzettend veel mogelijkheden. Maar dat hangt er van af waarin je je verder wilt ontwikkelen.
Wil je ondernemerschap ontwikkelen, kijk dan eens bij de Lancelots Academy. Daar vind je bijvoorbeeld een training: ´Starten als freelancer´ of acquisitie´.

Wil je je schrijven verder ontwikkelen, kun je een gerichte training gaan volgen. Ik heb zelf de opleiding journalistiek voor academici gedaan aan de Hogeschool Utrecht en daar heb ik geen spijt van gehad. maar die duurt een jaar, en kost behoorlijk wat tijd en geld.

Een deel van de waarde zat er overigens in dat je samen met een groep tegelijkertijd aan iets nieuws begint, en elkaar motiveert en verder helpt.
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 april 2007, 15:17
Cesair Cesair is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 7
Standaard Re: Welke cursussen voor startend journalist/tekstschrijver zonder relevante opleidin

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik wil eerst het schrijven verder gaan ontwikkelen en ben me al flink aan het orienteren op de door jullie genoemde sites. Ook lees ik momenteel het boek Freelancen, ervaringen van twee freelancers.

Ik zal de hoofdredacteur van het blad eens vragen wat hij nu precies vindt van het tot nu toe geleverde werk. Ik krijg maar weinig feedback helaas.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 april 2007, 15:35
Moderator Moderator is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 30 oktober 2006
Berichten: 29
Standaard Re: Welke cursussen voor startend journalist/tekstschrijver zonder relevante opleidin

Je krijgt weinig geld en weinig feedback. Waar zit de balans dan voor jou? What´s in it for u? Overigens is dit iets waarin jijzelf ook actie had kunnen nemen.

Nu is de vraag relevant:Wat wordt jij wijzer van deze opdrachtgever? Ok, je hebt een aantal publicaties op je naam staan. Maar hebt daarbij geen idee wat goed en wat niet goed is. Wat leer je er dan van?

Misschien is het een idee om een keer kennis te gaan maken met die hoofdredacteur of hem gewoon eens op te bellen om te vragen wat hij van je artikel vond. Stap voor stap contact opbouwen.

Ik zou eerst eens wat gaan investeren in de relatie met je opdrachtgever. Dat zul je als freelancer immers ook moeten doen. Lees ook eens het artikel van Annedien Hoen over zakelijk karma.

Dát is freelancen, niet alleen netjes je stukjes schrijven. Dat kunnen er namelijk heel veel.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 4 april 2007, 22:11
Cesair Cesair is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 7
Standaard Re: Welke cursussen voor startend journalist/tekstschrijver zonder relevante opleidin

Moderator, in eerste instantie vond ik alleen al prachtig dat ik gevraagd werd, mijn artikel geplaatst werd en mijn naam erbij stond. Ik ben nu pas op een punt gekomen dat ik meer zou willen.

Je hebt helemaal gelijk, ik zal zeker moeten gaan investeren in mijn relatie met mijn opdrachtgever. Dank voor je tips.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 juli 2007, 15:50
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Welke cursussen voor startend journalist/tekstschrijver zonder relevante opleidin

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cesair Bekijk bericht
Moderator, in eerste instantie vond ik alleen al prachtig dat ik gevraagd werd, mijn artikel geplaatst werd en mijn naam erbij stond. Ik ben nu pas op een punt gekomen dat ik meer zou willen.

Je hebt helemaal gelijk, ik zal zeker moeten gaan investeren in mijn relatie met mijn opdrachtgever. Dank voor je tips.
Het is wat offtopic, maar ik ben wel benieuwd of je hier nog wijzer van bent geworden! En of je inmiddels je opleiding gevonden hebt natuurlijk!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 juli 2007, 17:09
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Welke cursussen voor startend journalist/tekstschrijver zonder relevante opleidin

Cursus wetenschapscorrespondentie te Amsterdam. Ook voor niet-wetenschappelijke schrijvers een enorme aanrader! Een paar maanden lang jezelf kapot schrijven en veel kritiek krijgen werkt zeer goed!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cesair Bekijk bericht
Ik moet m'n weg op dit forum nog vinden, dus ik hoop dat ik mijn vraag goed plaats . Hobbymatig ben ik altijd met schrijven bezig geweest, maar inmiddels schrijf ik tegen een kleine vergoeding op regelmatige basis voor een vakblad/krant die 2 maal per week verschijnt.

Ik heb een universitaire opleiding afgerond, maar deze is niet relevant voor wat ik nu doe. Ik merk wel dat het schrijven me goed ligt (interviews en verslagen) en zou eventueel als freelancer verder willen.

Hiertoe zou ik me verder willen ontwikkelen zonder een hele opleiding te hoeven volgen. Welke cursussen zouden jullie mij aanraden?

Alvast bedankt!
Diny
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 juli 2007, 23:09
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Welke cursussen voor startend journalist/tekstschrijver zonder relevante opleidin

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Cursus wetenschapscorrespondentie te Amsterdam. Ook voor niet-wetenschappelijke schrijvers een enorme aanrader! Een paar maanden lang jezelf kapot schrijven en veel kritiek krijgen werkt zeer goed!
Daar moet ik het helemaal mee eens zijn Mocht je meer willen weten, kijk dan eens op www.wetenschapsjournalistiek.nl . Het is wel zo dat mensen zonder aspiraties richting de echte wetenschapscorrespondentie/ journalistiek een beetje uit de toon vallen, maar als je echt gemotiveerd bent zal dat niet zo'n groot probleem zijn, zeker niet als je wel een wetenschappelijke achtergrond hebt. Het is een bijzondere ervaring de cursus mee te maken, de lijst docenten is indrukwekkend en Frans Kempers is bijzonder om mee te maken.

Mocht je meer willen weten, neem gerust contact met me op. Er is nog een plaatsje voor de najaarscursus, maar je moet wel snel zijn, anders is ie al vergeven. De eerstvolgende gelegenheid de cursus te volgen daarna is in de lente.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 juli 2007, 23:15
Cesair Cesair is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 7
Standaard Re: Welke cursussen voor startend journalist/tekstschrijver zonder relevante opleidin

Bedankt voor de interesse. ik ben er (de ene week wat meer dan de andere) druk mee bezig, maar heb nog geen keuze gemaakt voor een opleiding. Ik ga me zeker ook verdiepen in de cursus wetenschapscorrespondentie.

Heb inmiddels een 2e opdrachtgever gevonden, waar ik al een publicatie voor gedaan heb en ben me voorzichtig aan het profileren bij nog een aantal andere opdrachtgevers.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Opleiding DTP...Welke? groentje Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 32 26 november 2010 22:26


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 14:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon