Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 januari 2018, 10:22
tomatito tomatito is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 31 januari 2018
Berichten: 1
Question BTW terugvragen over de afgelopen 5 jaar

Ik ben coach en bezig met het starten van een eigen praktijk. Het starten duurt meerdere jaren i.v.m. het volgen van een meerjarige opleiding(en). Van de Belastingdienst heb ik begrepen dat ik deze (start) kosten mag verrekenen met latere inkomsten.

Nu wil of moet ik BTW terug vragen (ik heb alleen nog maar kosten gemaakt / er zijn nog geen inkomsten geweest) over de afgelopen 5 jaar. Ik val onder de kleineondernemersregeling en het terug te vragen bedrag is minder dan 1000 euro.

Vraag: hoe kan ik deze BTW terug vragen (over de afgelopen 5 jaar) middels een BTW aangifte?

(Ik heb zelf uitgebreid gezocht naar een antwoord op mijn vraag. Helaas zonder resultaat. Ook als ik bel met de Belastingtelefoon lukt het mij niet om een duidelijk antwoord te vinden/te krijgen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 februari 2018, 16:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard

Als kosten mogen worden gezien als zakelijke aanloopkosten, dan vraag je de btw terug met je eerste btw-aangifte. De vuistregel is dacht ik dat dat soort kosten tot een half jaar voor de fiscale startdatum van je bedrijf terug kunnen gaan.

Kosten van jaren terug als zakelijk aanmerken lijkt me ongebruikelijk.

Bij opleidingen is altijd de moeilijke afweging of je studeert om je vakkennis op peil te houden, of dat je studeert voor nieuwe bedrijfsactiviteiten. Dat wordt fiscaal anders behandelt.

Je verhaal komt op mij over als "nieuwe bedrijfsactiviteiten". De aangiftehulp Kosten bedrijf: uw studie zegt in dat geval:
Citaat:
U volgt een studie om nieuwe bedrijfsactiviteiten te kunnen opzetten. Goed om te weten:
  • De kosten voor uw studie kunt u niet aftrekken als zakelijke kosten. U kunt ze wel opgeven als 'Uitgaven voor studie of opleiding' in uw aangifte inkomstenbelasting. Hiervoor gelden een aantal voorwaarden.
  • De uren die u besteedt aan uw studie, tellen niet mee voor het urencriterium.
Aangezien de kosten dan niet zakelijk zijn, kun je de btw niet terugvragen.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
BTW, kleineondernemersregeling

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
KOR berekening verlegde BTW frutzel Belasting 0 30 december 2017 17:38
BTW Terugvragen BTW Martijn_vK Belasting 2 15 maart 2016 21:36
BTW Kan ik meer btw terugvragen dan dat ik nu doe? En is jaarlijkse aangifte wel oke? danielle.vriesema Belasting 2 24 april 2012 21:43
Terugvragen buitenlandse BTW, hoe te boeken? Bel_Eng Administratie 1 30 januari 2011 23:01
BTW uit USA terugvragen nancy_kelpie Belasting 2 27 juli 2010 20:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon