Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 5 mei 2007, 12:18
Art Art is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 mei 2007
Berichten: 10
Standaard Kan ik nog starten als ondernemer?

Hallo alllemaal,

Als bijverdienste maak ik een voor een bedrijf een Website die steeds uitgebreider en daardoor meer werk is dan gedacht.
Ook heb ik via dit bedrijf 2 andere opdrachtgevers gekregen waaraan ik inmiddels ook ben begonnen.

Ik was van plan dit op te geven als "inkomsten uit overige werkzaamheden" maar het is misschien verstandiger om mezelf als ondernemer/freelancer bij de Belasting aan te melden.

Ik ben vanwege bovenstaande dit jaar [v.a. 1 jan. 2007] 1 dag p.w. minder gaan werken [heb een vaste baan]
Ook schilder ik [niet onverdienstelijk] en ga dit jaar exposeren, krijg ook aanvragen om in opdracht te schilderen.
Ben vrij goed in het maken van logo's en Illustraties met o.a. Photoshop/Illustrator.

Mijn vraag is, kan ik een bedrijf starten met al die faciliteiten ineen t.w.
Webdesign
DTP
Art
en kom ik dan voor dit jaar [2007] nog in aanmerking voor ondernemersaftrek etc. [dit i.v.m. urencriteria]

Het bedrag van de 3-4 Websites zal rond de 10.000 Euro liggen.

Wat raden jullie mij aan?

Bij voorbaat mijn dank,

Met vriendelijke groeten,

Elly
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 mei 2007, 13:32
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kan ik nog starten als ondernemer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Art Bekijk bericht
Mijn vraag is, kan ik een bedrijf starten met al die faciliteiten ineen t.w.
Webdesign
DTP
Art
Ja en het is ook aan te raden om het onder 1 noemer te brengen, dan haal je voor al je activiteiten makkelijker het 3-opdrachtgeverscriterium voor de VAR.

Ik weet niet welke aanduidingen gebruikelijk zijn in jouw sector, maar je zou kunnen denken aan "Kunstzinnige en grafische vormgeving" o.i.d.

Citaat:
en kom ik dan voor dit jaar [2007] nog in aanmerking voor ondernemersaftrek etc. [dit i.v.m. urencriteria]
Dat hangt ervan af of je voldoet aan het urencriterium. Lees dat artikel even, want je hebt niet de informatie gegeven waarmee wij het je kunnen vertellen.

Citaat:
Wat raden jullie mij aan?
Als je ondernemer wilt worden en wilt doorgroeien naar een volwaardig eigen vormgevingsbureau, dan raad ik je aan te gaan voor het ondernemerschap.

Als je het daarentegen als bijbaan / betaalde hobby naast een vaste baan wilt blijven doen dan is het belastingvoordeeltje op die 10.000 euro het extra gedoe van het ondernemerschap misschien niet waard (maar misschien ook wel).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 mei 2007, 13:58
Art Art is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 mei 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Kan ik nog starten als ondernemer?

Hallo Rene,

Bedankt voor je snelle reactie!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ja en het is ook aan te raden om het onder 1 noemer te brengen, dan haal je voor al je activiteiten makkelijker het 3-opdrachtgeverscriterium voor de VAR.

Ik weet niet welke aanduidingen gebruikelijk zijn in jouw sector, maar je zou kunnen denken aan "Kunstzinnige en grafische vormgeving" o.i.d.
Goed idee!

Citaat:
Dat hangt ervan af of je voldoet aan het urencriterium. Lees dat artikel even, want je hebt niet de informatie gegeven waarmee wij het je kunnen vertellen.
Daar voldoe ik wel aan denk ik.
Mag ik alle uren die ik vanaf 1 jan. bezig ben aan de Website + gesprekken/reistijden etc. meetellen?


Citaat:
Als je het daarentegen als bijbaan / betaalde hobby naast een vaste baan wilt blijven doen dan is het belastingvoordeeltje op die 10.000 euro het extra gedoe van het ondernemerschap misschien niet waard (maar misschien ook wel).
Stel dat ik geen ondernemer ga worden moet ik dan btw factureren?
Zo ja, met mijn sofinr. erop?

Groet,

Elly
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 mei 2007, 15:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kan ik nog starten als ondernemer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Art Bekijk bericht
Mag ik alle uren die ik vanaf 1 jan. bezig ben aan de Website + gesprekken/reistijden etc. meetellen?
Ja. Zorg er wel voor dat je die uren kunt aantonen met een urenadministratie.


Citaat:
Stel dat ik geen ondernemer ga worden moet ik dan btw factureren?
Goede vraag. De beoordeling of je ondernemer bent voor de BTW - en dus btw-plichtig - staat los van het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. De drempel voor btw-ondernemerschap ligt lager dan ib-ondernemerschap. Als je 10.000 euro maakt met een regelmatige stroom professionele opdrachten dan word je zeer waarschijnlijk wel als ondernemer voor de BTW gezien.

Citaat:
Zo ja, met mijn sofinr. erop?
Nee, het sofinummer hoort niet tot de factuurevereisten. Je moet het BTW-nummer vermelden, dat bij een eenmanszaak wel uit het sofinummer is opgebouwd.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 mei 2007, 18:24
Art Art is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 mei 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Kan ik nog starten als ondernemer?

Sorry was even weg!

Citaat:
Als je het daarentegen als bijbaan / betaalde hobby naast een vaste baan wilt blijven doen dan is het belastingvoordeeltje op die 10.000 euro het extra gedoe van het ondernemerschap misschien niet waard (maar misschien ook wel).
Dat scheelt sowieso toch +/- 9000 Euro e.v.t. zelfstandige aftrek en 2000 Euro startersaftrek.
Geef ik die 10.000 Euro op in Box1 betaal ik daar toch belasting over en met bovenstaande aftrekposten zou ik 1000 Euro verlies lijden en dus geen belasting betalen.
Of zie ik het te rooskleurig?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Nee, het sofinummer hoort niet tot de factuurevereisten. Je moet het BTW-nummer vermelden, dat bij een eenmanszaak wel uit het sofinummer is opgebouwd.
Maar stel dat ik me niet aanmeld als ondernemer en ik geef het op als "overige werkzaamheden", hoe factureer ik dan aan de bedrijven.

Met of zonder BTW?

Moeilijk niet!

Bedankt alvast
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 mei 2007, 19:02
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kan ik nog starten als ondernemer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Art Bekijk bericht
Of zie ik het te rooskleurig?
Als je voor de IB als zelfstandig ondernemer wordt gezien en je voldoet aan het urencriterium dan heb je inderdaad het voordeel van de aftrekposten, dat klopt wel.

Maar met die aftrekposten kun je maximaal 5.000 euro ofzo voordeel behalen en een volwaardige onderneming runnen kost de nodige tijd en geld (administratie, jaarrekening, extra aangiftes en ander gedoe).

Citaat:
Maar stel dat ik me niet aanmeld als ondernemer en ik geef het op als "overige werkzaamheden", hoe factureer ik dan aan de bedrijven.

Met of zonder BTW?
"Overige werkzaamheden" betreft de inkomstenbelasting, dat staat los van BTW. Voor BTW geldt wat ik in mijn vorige bericht schreef.

Ondernemerschap voor de BTW is geen keuze, maar een plicht. Als je iets doet wat voor de BTW op ondernemen lijkt dan moet je dat melden bij de belastingdienst. Als die vervolgens oordeelt dat je btw-plichtig bent dan moet je BTW heffen, anders niet.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eigen bedrijf starten als wao´er wordt makkelijker Moderator Nieuws - Voor en door freelancers 1 1 maart 2007 15:17
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27
geen BTW op factuur carsten888 Administratie 25 3 september 2006 23:59
starten als freelancer journalist030 Marketing en acquisitie 5 11 augustus 2006 17:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon