Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 april 2008, 15:36
ttime ttime is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 april 2008
Berichten: 1
Unhappy Bemiddelingsbureau en betalen

Eind februari begon ik een spoedklus via een bemiddelingsburo. Mijn tweede gesprek met de uiteindelijke opdrachtgever en dag van beginnen scheelde 1 dag.
Ik zou er voor 2 maanden aan het werk, 5 dagen per week en betaling zou geschieden via het bemiddelingsbureau, na aftrek van 33,3%.
Dat laatste is erg hoog, maar ik vond het niet erg voor die 2 maanden; tenslotte hadden ze me geholpen een deze goede klus.

Toen ik al 3 weken aan het werk was kreeg ik pas het contract van het buro. Daar stond o.a. in dat ik na een maand een urenstaat moest inleveren, getekend door de klant. Dan een factuur, en dan zou ik pas na een maand van inleveren van factuur betaald worden. In de praktijk komt het er op neer, dat ik pas na 5 a 6 weken nadat ik al een maand heb gewerkt betaald wordt.

Ik ging hier niet mee accoord en stelde voor:
- tweewekelijks factureren
of
- binnen twee weken betaald worden
of
- een voorschot van 50%, de rest na een maand verrekenen met daadwerkelijk gemaakte uren.

Het buro werd boos: dit was de 'normale' manier van werken en ik moest me maar aanpassen. Zij wilden eerst zeker zijn het geld van de klant te hebben ontvangen.
Ik moet erbij vermelden dat dit buro mij eerder een flinke job had aangeboden, waar ik eind November beginnen. Pas half December werd duidelijk dat deze klus niet doorging. Ik zat dus plots zonder inkomen omdat ik al mijn tijd ervoor had vrij gemaakt.
Bij deze nieuwe klus begon ik dus zonder een financiele backup en het bureau was daar mede-verantwoordelijk voor (al vinden zij van niet).

Nu, na twee maanden werk ben ik alleen betaald voor de eerste 1,5 week die ik in Februari gewerkt heb. De klant wil graag met mij verder, maar heeft een contract met het buro getekend waarin staat dat ze mij niet direct mogen benaderen.
Ikzelf heb geen contract met het bureau getekend omdat ik het niet eens was met de voorwaarden.

Lang verhaal, maar nu hier mijn vragen:
- Is het raar dat ik eerder betaald wil worden?
- Of per twee weken wil factureren?
- Is het redelijk dat dit buro 33,3% van mijn uurfee krijgt? Komt dit vaker voor?
- Hier lijkt sprake van detachering, maar ik heb ook andere opdrachtgevers. Kom ik in de problemen met de belastingdienst middels deze constructie?
- Indien het bureau een opdracht bevestigd (maar contract is nog niet getekend) en de opdracht gaat plotseling niet door: heb ik recht op een vergoeding?

Ik hoop dat iemand van jullie hier antwoorden op weet.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 april 2008, 09:09
Retulis's schermafbeelding
Retulis Retulis is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 7 maart 2007
Berichten: 89
Standaard Re: Bemiddelingsbureau en betalen

- Is het raar dat ik eerder betaald wil worden?
Lijkt me niet. Moment van betalen af laten hangen van het betalen van de klant vindt ik nogal zwak. Je betaald die marge niet voor niets. Daar mogen ze dan ook wel wat risico voor nemen (is dat niet ondernemen?).

- Of per twee weken wil factureren?
Kan me voorstellen dat ze naar 30 dagen willen gaan aangezien deze termijn binnen bedrijven standaard veel hanteren.

- Is het redelijk dat dit buro 33,3% van mijn uurfee krijgt? Komt dit vaker voor?
Ik vindt het belachelijk hoog. Grote detacheerders binnen mijn branche willen nog wel eens insteken op 25% maar dit is vaak ook een heel eind terug te brengen. Zeker met dit soort marges zou punt 1 en 2 totaal geen probleem moeten zijn! Waar betaal je die 33,3 % dan voor?

- Hier lijkt sprake van detachering, maar ik heb ook andere opdrachtgevers. Kom ik in de problemen met de belastingdienst middels deze constructie?
Ligt eraan waar je je VAR voor hebt aangevraagd maar in principe levert 2 maanden detachering geen enkel probleem op.

- Indien het bureau een opdracht bevestigd (maar contract is nog niet getekend) en de opdracht gaat plotseling niet door: heb ik recht op een vergoeding?
Ik neem aan dat je daarnaast van de klant weekstaten hebt die afgetekend worden? Die opdracht bevestiging is schriftelijk?
__________________
Retulis Civieltechnisch Advies
www.retulis.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 april 2008, 10:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Bemiddelingsbureau en betalen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ttime Bekijk bericht
Daar stond o.a. in dat ik na een maand een urenstaat moest inleveren, getekend door de klant. Dan een factuur, en dan zou ik pas na een maand van inleveren van factuur betaald worden. In de praktijk komt het er op neer, dat ik pas na 5 a 6 weken nadat ik al een maand heb gewerkt betaald wordt.
30 dagen betalingstermijn is vrij normaal, daar zou ik niet zo'n punt van maken. Die 1 à 2 weken zijn omdat je op een handtekening op een urenbriefje moet wachten? Nou ja, dat kan gebeuren. En dan heb je nog klanten die te laat betalen...

Ik denk dat je beter een financiële buffer kunt vormen en je instellen op 1,5 à 2 maanden naijlen van betalingen, dan je druk maken en de confrontatie aangaan met opdrachtgevers en intermediairs.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 mei 2008, 17:17
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Bemiddelingsbureau en betalen

Hi ttime,

Ik werk ook wel eens voor intermediairs, en de werkwijze die je noemt qua betaling is tamelijk standaard. Je zorgt voor een getekend urenbriefje en stuurt daarna een factuur. Een maand betalingstermijn is niet vreemd. Kortom: ik vind eigenlijk dat als jouw voorwaarden zo strak zijn, dat het jouw verantwoordelijkheid is dat vooraf aan te geven. Dat heb je niet gedaan.

Het valt me op dat je wel erg veel verantwoordelijkheid bij het bureau legt, terwijl je er juist zelf je lessen uit moet trekken:
  • Je zou ook kunnen zeggen dat je zelf verzuimd hebt je dingen goed te regelen. Je bent zelf akkoord gegaan met 33 procent. Bovendien had je ook meer achter je contract aan kunnen zitten in plaats van 3 weken afwachten totdat het bureau ermee komt. Dan wist je wel op tijd waar je aan begon. (tip: doe dat volgende keer anders)
  • Mijn ervaring overigens met opdrachten die in de lucht hangen is dat ze pas definitief zijn als het contract getekend is. Met deze situatie zul je absoluut vaker te maken krijgen. Dat is een spanningsveld, je moet misschien uren reseveren, maar ook rekening houden met de mogelijkheid dat de opdracht alsnog niet door gaat. Hun risico is dat ze de kans hebben als ze zaken niet op tijd kunnen aftikken dat jij 'een ander aanbod' hebt gekregen. Dat had ook kunnen gebeuren. Weer: een gewaarschuwd mens doet het de volgende keer anders.
Wat ik eigenlijk zou willen zeggen: je bent zelfstandige en dus ben JIJ degene die ervoor moet zorgen dat jouw zaakjes goed geregeld zijn. Beschouw dit als waardevolle ervaring, en kijk er in eerste instantie naar wat JIJ anders had kunnen doen. Je legt nu alles bij de ander neer, waardoor het bureau -deels terecht denk ik- liever met een ander in zee gaat.
Misschien een beetje streng, maar volgens mij is dit een meer productieve manier van redeneren voor een zelfstandige. Immers: de rest van de wereld kun je niet veranderen, je kunt alleen zelf volgende dingen anders aanpakken. En als je nu echt onheus bejegend wordt, bijvoorbeeld doordat er afspraken geschonden worden, is het een ander verhaal.

Succes!

Groet,
Mariëlle de Groot
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
intermediairs


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen Anoniem Omgaan met opdrachtgevers 32 23 oktober 2009 15:08
Hoeveel belasting en BTW betalen als freelance journalist? nino1983 Belasting 7 17 april 2008 21:46
Onduidelijkheid in VAR-aanvraagformulier bij bemiddelingsbureau (vraag 2L) René Nieuws - Voor en door freelancers 0 21 december 2006 17:47
Van achteraf naar gespreid betalen Isabelle Administratie 11 23 november 2006 22:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon