Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 november 2007, 21:00
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Mag ik een citaat op mijn visitekaartje zetten?

Ik heb een vraag(je): op de achterkant van mijn visitekaartje wil ik graag een citaat van Peter F. Drucker laten drukken (klinkt goed). Mag dit (onder vermelding van auteur uiteraard) of niet? Ik heb wel wat stukken gelezen over citaatrecht enz., maar ik word er niet echt wijs van. Als ik het citaatrecht lees, dan mag dat niet (alleen voor recensies en wetenschappelijke stukken). Als ik op citaten.net kijk (waar ook citaten van Peter F. Drucker staan), daar staat dat je de citaten wel mag gebruiken.
Hoe zit het precies, weet iemand het?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 november 2007, 21:37
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: citaat auteursrechtelijk beschermd?

Dit is typisch iets wat je door een jurist moet laten uitzoeken (stap 1) en verder moet je altijd zorgen dat je toestemming hebt (stap 2). De wetgeving op het gebied van auteursrecht volgt nl. de maatschappelijke ontwikkelingen, niet andersom; vuistregel = 'vraag het de maker'.

Ook al is Drucker niet meer onder ons, op zijn werk berust auteursrecht. Het citeren op een kaartje dient een commercieel doel en dan heb je met meer factoren te maken dan louter een citaat. Citaten van Grote Lieden uit het verleden worden vaak als 'gratis' en 'publiek eigendom' gezien. Ik kan vermoedelijk wel "Ich bin ein Berliner" op mijn kaartje zetten, maar een kledingmerk met die naam wordt al lastiger. In de hoek van uitgever, auteurs, management en 21e eeuw zou ik een beetje oppassen. Ik neem aan dat je het citaat kiest omdat je zelf in een vergelijkbare business zit. Dat maakt het probleem en de kans op ontdekking groter. Als je freelance fysiotherapeut zou zijn met een actieradius die beperkt blijft tot Delfzijl, juist niet.

Persoonlijk advies van een auteur/uitgever: ga respectvol om met het materiaal van anderen. Zet het dus niet commercieel in, tenzij je daar expliciet toestemming voor vraagt en krijgt. Het risico is anders dat je - als het zo ver komt - hard wordt aangepakt.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 november 2007, 21:51
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: citaat auteursrechtelijk beschermd?

Dank je! Ik had zo'n vermoeden al dat het niet zo'n slimme zet is...Jammer. Een jurist kost me te veel, ik ga gewoon af op mijn buikgevoel en laat het citaat achterwege. Ik bedenk wel wat anders.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 november 2007, 22:01
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: citaat auteursrechtelijk beschermd?

Met mijn verhaal wil ik niet zeggen dat het niet slim is. Maar je moet er wel het een en ander voor regelen .
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 november 2007, 22:17
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: citaat auteursrechtelijk beschermd?

haha, juist dat staat me tegen. de moeite die het me zou kosten om het te regelen, weegt volgens mij niet op tegen de baten.
Misschien juist goed dat ik na moet denken over nog iets beters
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auteursrecht


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Mag ik werk voor opdrachtgevers in het portfolio op mijn website zetten? Sofie Marketing en acquisitie 26 6 mei 2009 13:31
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Wie weet er een leuke payoff voor mijn visitekaartje? Zininkennis Marketing en acquisitie 9 11 december 2007 02:29
Indruk maken met een uniek visitekaartje! thor2002 Al die andere praktische dingen 20 30 oktober 2007 15:58
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon