Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 september 2010, 14:00
Rookie Rookie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 september 2010
Berichten: 1
Standaard Tot hoe lang terug kan ik kosten opvoeren?

Ik ben van plan om een eigen bedrijf te starten maar ik weet nog niet wanneer. Stel ik start op 1 januari 2011. Tot hoe lang terug kan ik dan kosten opvoeren van activiteiten die bestemd voor het oprichten van het eigen bedrijf?

voorbeeld: in November 2010 ga ik naar een beurs in de USA om contacten te leggen en producten/diensten te zoeken.
Mag ik dan deze kosten (ticket, hotel, etc.) nog opvoeren als ik begin 2011 pas met mijn bedrijf start?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 4 oktober 2010, 03:41
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard

Heel wat jaar... ik weet niet precies hoeveel jaar maar ik heb van 5 jaar terug bonnetjes lopen zoeken, dus kan jouw voorbeeld helemaal
__________________
illustraties, animaties & games
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 oktober 2010, 09:42
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Vroeger stond op de site van de belastingdienst: tot 6 maanden voor de start. Maar die tekst is op een zeker moment van de site verdwenen. Ik vermoed dat je die termijn nog steeds als richtlijn kunt aanhouden en dat je bij bonnetjes verder terug een goed verhaal moet hebben.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 oktober 2010, 21:04
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard

Rookie,

Op grond van art 5 Uitvoeringsregeling IB 2001 heeft een ondernemer recht op aftrek van kosten die zijn gemaakt in de vijf voorafgaande jaren mits....

In art 3 Wet IB 2001 is aangegeven dat het hierbij uitsluitend gaat om de per saldo resterende kosten en lasten. Ondernemer mag deze kosten alleen opvoeren voor zover deze kosten niet weggestreept konden worden tegen eventuele opbrengsten uit (box 1 inkomsten = inkomsten uit werk en woning).
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 oktober 2010, 01:00
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NSIFS Bekijk bericht
Op grond van art 5 Uitvoeringsregeling IB 2001 heeft een ondernemer recht op aftrek van kosten die zijn gemaakt in de vijf voorafgaande jaren mits....
Hé, dat wist ik niet. Dit vind ik wel een citaatje waard:
Citaat:
Artikel 5. Belastbare winst uit onderneming; verliezen uit de aanloopfase van een onderneming

Bij het bepalen van de winst van het eerste kalenderjaar als ondernemer komt mede in aftrek het totale bedrag van de kosten en lasten die zijn gemaakt in de vijf daaraan voorafgaande kalenderjaren en die verband houden met het starten van de onderneming, voorzover:

a. er in die periode geen opbrengsten tegenover hebben gestaan en
b. zij niet ten laste van het belastbaar inkomen uit werk en woning kunnen of konden worden gebracht.
Wat zouden 'lasten' anders dan 'kosten' zijn?
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 oktober 2010, 16:48
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 15 maart 2010
Berichten: 61
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Wat zouden 'lasten' anders dan 'kosten' zijn?
Weet je het verschil tussen "opbrengsten versus kosten" en de "uitgaven versus inkomsten"?

lasten = uitgaven + nog te betalen (afgenomen diensten waarvan de betaling in het boekjaar geheel of gedeeltelijk nog niet is voldaan).
__________________
met vriendelijke groet
Nermin

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen omzet, wel kosten. BTW terug te vorderen? Coen Belasting 14 18 oktober 2009 19:14
BTW Lunch opvoeren als kosten? BTW aftrekbaar stevenlips Belasting 2 5 juli 2009 22:07
Inkomstenbelasting Geen opdrachten, wel kosten: hoe inkomstenbelasting opgeven? JeroenID Belasting 5 20 maart 2009 08:40
Inkomstenbelasting In hoeverre kan ik kosten als bedrijfskosten rekenen? Rdebokx Belasting 8 5 maart 2009 11:34
Intermediair stelt aansprakelijkheid tot € 500.000 als voorwaarde, hoe beperk ik mijn risico? MAEP Al die andere praktische dingen 4 25 juni 2008 20:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon