Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 november 2016, 20:15
ArjenH ArjenH is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 november 2012
Berichten: 7
Standaard Payroll vs Factureren met BTW

Hallo allemaal,

Ik kom er niet meer uit.
Het volgende.

Ik doe naast mijn vaste baan aankomend jaar zo'n 60 klussen in het theater.
De afgesproken dagprijs is €200,- ex BTW.

Ik heb nu een aantal van deze klussen laten verlonen door Tentoo, en er blijft
netto €93,- van over. Dit heeft te maken met de heffingskorting die de verloner niet mag geven, aangezien mijn vaste werkgever dit al berekent.

Nu mijn vraag. Als ik een BTW nummer aanvraag en hetzelfde bedrag factureer, hoeveel zal er dan netto van over blijven? Ik neem aan meer, maar ik weet niet hoe de Belastingdienst mij aan gaat slaan ivm mijn vaste baan.Ik denk dat er dan ook iets met een heffingskorting verrekend gaat worden aan het eind van het jaar.
Ik heb van mensen gehoord die wel met BTW factureren, er netto zo'n 140 euro overblijft, maar dat zijn fulltime freelancers.

Ik weet dat Tentoo een aantal procent commissie inhoudt, maar aan de andere kant scheelt me dit wel een boel administratie.

Ik heb meerdere opdrachtgevers, dus dat zal het probleem niet zijn.

Dus mijn vraag aan jullie is:
Wat is wijsheid? Ik weet het ondertussen niet meer..

Alvast bedankt voor de reacties!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 november 2016, 12:21
Ronvanderkolk Ronvanderkolk is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 71
Standaard

Zo simpel is het niet. Je kunt niet zeggen dat er netto 93 euro overblijft. Dat is het bedrag dat Tentoo blijkbaar overmaakt. Wat er werkelijk overblijft weet je pas als je na het einde van het jaar de belastingaangifte invult. Dan worden alle voorlopige heffingen rechtgetrokken. Werkgevers, en vooral tweede werkgevers, houden standaard iets te veel in.

Maak eens een proefberekening met het aangifteprogramma. Door die volledig in te vullen en te spelen met de inkomsten kun je het netto resultaat van een extra uur zien, speciaal voor jouw situatie, rekening houdend met overige inkomsten en aftrekposten.

Overigens is het de vraag of je door de Belastingdienst gezien wordt als ondernemer voor de BTW. Als het steeds hetzelfde theater is, kan het gezien worden als verkapt dienstverband. Wanneer het wel gezien wordt als onderneming met btw plicht, vergis je dan niet in de regels en administratie die je jezelf op de hals haalt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Donatie zonder BTW / Sponsor met BTW Mummelhuus Administratie 0 14 januari 2013 14:28
BTW Goederen en diensten met verschillende btw tarieven Benny van de Werfhorst Belasting 2 28 februari 2012 13:01
Payroll en BTW DennisBouma Administratie 2 5 april 2011 15:46
BTW Factuur met BTW student Augus Belasting 2 21 mei 2010 00:47
Van incidentele opdracht naar meerdere opdrachten: hoe zit het met btw? Ralph82 Belasting 2 24 mei 2008 13:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon