Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 september 2011, 15:30
hellyeah hellyeah is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 september 2011
Berichten: 12
Standaard Oude privébestelauto gebruiken voor de zaak

Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw, dus eerst "Hallo!".
Onlangs heb ik me ingeschreven bij de KvK als ondernemer. Nu rijd ik privé een bestelauto van 20 jaar oud. Waarschijnlijk ga ik de auto ook regelmatig gebruiken voor werkverkeer. Nu heb ik gelezen dat als je je auto voor minstens 10% voor je werk gebruikt je dit kan aftrekken. Hoe werkt dit precies? Zijn dit alleen ritjes naar de klant of ook ritten naar de speciaalzaak om je spullen uit te breiden? En hoe werkt het grijs kenteken in de praktijk?
Groet,
hellyeah
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 oktober 2011, 21:30
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 april 2008
Berichten: 160
Standaard

Welkom,

Je moet gewoon je zakelijke km's bijhouden. Dat zijn dus ook ritjes naar een winkel of boekhouder ofzo, als die te maken hebben met je zaak.

Bij de aangifte ib wordt er vervolgens voor elke zakelijke km 19 cent in mindering gebracht op je winst. Maw, je 'krijgt' dus 19 cent per kilometer, onbelast.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 3 oktober 2011, 14:53
hellyeah hellyeah is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 september 2011
Berichten: 12
Standaard

Hallo,
bedankt voor je reply. Ik heb ondertussen het een en ander nagezocht en ik ga het inderdaad zo aanpakken.
Thanks again!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 6 oktober 2011, 04:04
febcom febcom is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 6 oktober 2011
Berichten: 2
Standaard

Mischien heb je hier iets aan.

Regeling voor oldtimers
De grondslag voor de bijtelling en onttrekking voor auto’s van de zaak die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen wordt gevormd door de waarde in het economische verkeer. Die waarde kan worden bepaald aan de hand van de kostprijs en restauratiekosten, de verzekerde waarde en/of veilingprijzen.
Tot 1 januari 2010 werden daar de normale forfaitaire bijtellingspercentages op losgelaten. Sinds 1 januari 2010 geldt echter voor alle auto’s van de zaak die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen een ‘basisbijtellingspercentage’ van 35%. Dat percentage van 35% kan dan eventueel nog worden verlaagd met 5% van de waarde van de auto voor zuinige auto’s van de zaak en met 11% van de waarde van de auto voor zeer zuinige auto’s van de zaak. Ook de tijdelijke extra verlaging van de bijtelling en onttrekking voor nulemissieauto’s blijft gewoon van toepassing. Of er überhaupt oldtimers zijn die voor één van de verlagingen in aanmerking komen valt echter te betwijfelen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 oktober 2011, 10:11
hellyeah hellyeah is offline
Lid
 
Geregistreerd: 26 september 2011
Berichten: 12
Standaard

Thanks,
Ik ga gewoon een kilometerregistratie bijhouden en laat de auto op privé staan, daar wordt ie het vaakst voor gebruikt...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
auto, grijs, kenteken

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Privéauto zakelijk gebruiken: hoe kilometers administreren? m.slootweg Administratie 2 19 juni 2008 14:25


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon