Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 oktober 2008, 14:52
i-1 i-1 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 september 2008
Berichten: 10
Post (klopt dit) kosten freelancer & verzekeringen + overige kosten

Hoi ,

Ik ben een startende freelancer en ik wilde even verififieren bij jullie of mijn verhaal en berekeningen juist zijn ...

De kosten voor een freelancer zijn:
- Verzekeningen (rechtsbijstand/aansprakelijkheidsverzekering/ eventueel arbeidsongeschiktheids verzekering)
- reiskosten
- belasting (52%)

Ervan uitgaande dat mijn uurtarief 79 (ex BTW) wordt klopt mijn volgende berekening dan?

Ik neem alleen een rechtsbijstand en aansprakelijkheidsverzekering en reis met het openbaarvervoer (OV-jaarkaart)

Klopt mijn berekening zo of ben ik iets vergeten? (Verzekeringen of andere kosten waar ik niet aan gedacht heb?)


================================================== =============

Uurtarief ex BTW 79 EURO
BRUTTO verdiensten per maand (8 x 20 uur) 12640 EURO
NETTO Winst 6067 EURO
Rechtsbijstand & Aansprakelijkheidverzekering 40 EURO
Loonbelasting = 52% 6573 EURO
Reiskosten OV kaart (belasting aftrekbaar) 380 EURO


NETTO salaris/winst NETTO hou je over met OV (met daarbij de OV al belasting afgetrokken) 5897 EURO
================================================== =============
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 oktober 2008, 16:07
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: (klopt dit) kosten freelancer & verzekeringen + overige kosten

Dit is een beetje een moeilijke vraag, omdat wij niet weten wat voor kosten jij verder hebt. Wel moet je in ieder geval rekening houden met wat algemene kosten, denk aan de KvK, website, huisstijl, evt. een boekhouder, werkmateriaal, evt. kleding, laptop, telefoon, telefoonrekening, etc. Met uitzondering van de KvK kun je dit zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt. Bovendien zijn de meeste dingen zaken die maar één keer in de zoveel tijd langskomen.

Waar de 8x20 uur vandaan komt is mij ook niet helemaal duidelijk: reken je in halve weken oid?

In ieder geval klopt je berekening dan wel zo ongeveer, hoewel je volgens mij alleen 52% hoeft te betalen over het deel dat in die schijf terecht komt, dus betaal je lagere percentages over bedragen daaronder. (bv eerste 10.000 = 30%, volgende 20.000 = 40%, etc.)
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 oktober 2008, 16:27
i-1 i-1 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 september 2008
Berichten: 10
Standaard Re: (klopt dit) kosten freelancer & verzekeringen + overige kosten

Citaat:
Dit is een beetje een moeilijke vraag, omdat wij niet weten wat voor kosten jij verder hebt. Wel moet je in ieder geval rekening houden met wat algemene kosten, denk aan de KvK, website, huisstijl, evt. een boekhouder, werkmateriaal, evt. kleding, laptop, telefoon, telefoonrekening, etc. Met uitzondering van de KvK kun je dit zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt. Bovendien zijn de meeste dingen zaken die maar één keer in de zoveel tijd langskomen.
Ik moet inderdaad rekening houden met deze kosten als:
- KVK
- Website/huisstijl
- Boekhouder
- Telefoon + rekening

Maar zoals je zelf al aan heb gegeven is het meeste eenmalig en je hebt het zelf in de hand...


Citaat:
Waar de 8x20 uur vandaan komt is mij ook niet helemaal duidelijk: reken je in halve weken oid?
Ik heb het zo uitgerekend ...
79 euro x 8 uurtjes x 20 dagen (om het zo voor ongeveer een volle maand uit te rekenen)

Citaat:
In ieder geval klopt je berekening dan wel zo ongeveer, hoewel je volgens mij alleen 52% hoeft te betalen over het deel dat in die schijf terecht komt, dus betaal je lagere percentages over bedragen daaronder. (bv eerste 10.000 = 30%, volgende 20.000 = 40%, etc.)
Dit wist ik niet ...
Volgens mij is het toch gewoon zo dat als je jaarlijks meer dan 53.064 euro verdient ... dat je dan meteen 52& moet betalen?

Of is het zo dat je het volgens deze website moet doen:

http://www.belastingdienst.nl/variab...komens-05.html

En dat het dan in schijven gaat?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 oktober 2008, 16:32
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: (klopt dit) kosten freelancer & verzekeringen + overige kosten

Volgens mij is het idd zoals die website. Ik heb net mijn aanslag gehad met voorlopige schatting voor 2008 en op de achterkant staan daar allemaal schijven bij. He tvreemde is wel dat de eerste en tweede schijf op dat overzicht veel lager liggen dan de eerste en tweede schijf onder die link, namelijk op 2,45% en 10,7%, maar dat heeft volgens mij (of volgens deze link) weer te maken met de Premie volksverzekeringen oid.
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 oktober 2008, 17:05
i-1 i-1 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 september 2008
Berichten: 10
Post Re: (klopt dit) kosten freelancer & verzekeringen + overige kosten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Volgens mij is het idd zoals die website. Ik heb net mijn aanslag gehad met voorlopige schatting voor 2008 en op de achterkant staan daar allemaal schijven bij. He tvreemde is wel dat de eerste en tweede schijf op dat overzicht veel lager liggen dan de eerste en tweede schijf onder die link, namelijk op 2,45% en 10,7%, maar dat heeft volgens mij (of volgens deze link) weer te maken met de Premie volksverzekeringen oid.
Premie volksverzekeringen daar heb ik even geen rekening mee gehouden ... (net als bij de verschillende schijven)
Ik denk dat ik als ik een exacte berekening wil hebben maar eens moet gaan kijken naar die schijven en zo ...

Wat is die Premie volksverzekeringen eigenlijk?
En hoe betaal je die?
Draag je die ook gewoon af net de inkomstenbelasting jaarlijks?
Want dat zie ik namelijk voor het eerst ...
En moet je ook nog extra ziektekostenverzekering gaan betalen?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Freelancer - Overeenkomst Eveline Al die andere praktische dingen 14 10 september 2008 08:10
Freelancer naast je normale werk (verzekeringen) Rob_V Al die andere praktische dingen 4 23 maart 2008 16:48
Kosten aftrekken bij "Resultaat uit overige werkzaamheden"? Jack Administratie 11 6 augustus 2007 15:26
Freelancer en werknemer mag dit? dennisessink Freelancepraktijk starten 4 22 december 2006 19:08
welke kosten maakt een freelancer wilco Al die andere praktische dingen 2 11 augustus 2006 01:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon