Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 oktober 2010, 11:51
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Wat vind jij als "arbeidsgehandicapte" ZZP'er van de nieuwe kabinetsplannen voor het werken?

Wat vind jij als "arbeidsgehandicapte" ZZP'er van de nieuwe kabinetsplannen voor het werken? Zie je juist motivatie, belemmeringen, of allebei?
Wat zou je er aan verbeteren?

Wat vind je van de term 'arbeidsgehandicapte'? Stigmatiserend, als het beestje maar een naam heeft, of gelijkwaardig?

Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld dat omdat ik een handicap heb, nog niet betekent dat ik arbeidsgehandicapt ben... Misschien voor de ene functie wel, en de andere niet. Kan de term arbeidsgehandicapte een stempel drukken op je carrière, of bijdragen aan een gelijkwaardige positie op de arbeidsmarkt?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 oktober 2010, 14:21
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard

'arbeidsgehandicapt' is voor mij niet een goede term. Er is niets mis met mijn arbeid. Mits de omgeving juist is, lever ik even goed werk af als een 'valide' werknemer of zzp'er.

Maar ja, of het veel effect heeft om een term te veranderen, vraag ik me af.

Wat het effect is van het nieuwe beleid op mij als zzp'er kan ik nog niet zo snel zien. Wat het effect is op mij als chronisch zieke, lijkt me nogal desastreus. Vooral op financieel gebied.

Dat aspect van het beleid is stigmatiserend omdat men ervan uit lijkt te gaan dat een financiële drempel noodzakelijk is om mensen te ontmoedigen hulp en behandeling te vragen.

Terwijl voor veel mensen hulp en behandeling juist zo vroeg mogelijk moet worden ingezet om verslechtering van de situatie te voorkomen. Een drempel werkt averechts en wekt de indruk dat mensen die hulp nodig hebben aanstellers zijn.

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 oktober 2010, 07:12
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TamTamTekst Bekijk bericht
Dat aspect van het beleid is stigmatiserend omdat men ervan uit lijkt te gaan dat een financiële drempel noodzakelijk is om mensen te ontmoedigen hulp en behandeling te vragen.

Terwijl voor veel mensen hulp en behandeling juist zo vroeg mogelijk moet worden ingezet om verslechtering van de situatie te voorkomen. Een drempel werkt averechts en wekt de indruk dat mensen die hulp nodig hebben aanstellers zijn.
Ben het, helaas, helemaal met je eens. Behalve dat aanstellersdeel snap ik niet?

Ja, de tendens is inderdaad dat de kwaaie onder de goeie lijden. Ik zie geen heil in die 'alles over een kam scherende ontmoedigingsbeleid' trend. Aan de andere kant misschien moeten bestuurders en managers eens voor minder dan het mininumloon gaan werken, en alleen een regulier salaris uitbetaald krijgen als ze fatsoenlijk werk leveren. Het is daarbij niet te verteren dat bestuurders in de welzijnsector dit soort maatregelen treffen, en vervolgens met soms wel 7 ton ontslagvergoeding vertrekken. Hangt de schijn van belangenverstrengeling aan.

Je kunt je afvragen of het met dergelijke regels als 'arbeidsgehandicapte' gewoon niet te moelijk is om aan het werk te beginnen of vol te houden?

Ik zie de aankomende bezuinigingen ('ombuigingen') in ieder geval met lede ogen aan. Ik vind het ronduit schandalig dat wij dus de rekening betalen voor dat gegraai en de banken crisis.

Ik denk dat het beleid zoals het gepland staat, dan ook voor meer problemen gaat zorgen dan goed voor beginnende ZZP'ers en mensen die weer willen werken. Kijkend naar bijvoorbeeld de Prestatiewet en verhoging van de huren zie ik problemen. Het doet de emancipatie van (chronisch) zieken en gehandicapten in ieder geval geen goed.

Juist die weg naar werk zo begaanbaar mogelijk maken is belangrijk. Daar dienen zo weinig mogelijk obstakels in de weg te liggen, want het kan voor vertraging zorgen, wat juist alle partijen meer geld kost. Maar goed, makkelijker gezegd dan gedaan.

Het wordt dan mooi verkocht, als husanna beleid, maar ondertussen is het soms gewoon dramatisch slecht. Het moet ook makkelijker worden om de verantwoordelijke effectief aan te spreken. Nu zie je met enige regelmaat 'us versus them' beleid wat koste ten koste de strot door geduwd moet worden, in plaats van een constructievere aanpak.

De goede daargelaten.

Misschien dat er meer gekwalificeerde mensen met een lastig lichaam en verstand van zaken in bestuurlijke, beleidsmatige, en management functies moeten komen bij dit soort organisaties? (mezelf buiten beschouwing latende in deze.)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 januari 2011, 18:33
Daniella's schermafbeelding
Daniella Daniella is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Berichten: 51
Standaard

Je hebt gelijk; het is niet eerlijk. Maar het gaat ook niet veranderen.

Ik zou misschien wel kunnen doorgaan voor "arbeidsgehandicapte" (kuch) aangezien ik het syndroom van Asperger heb. Maar ik denk dat ik doodmoe van al het geregel zou worden. Ook functioneer ik in de huidige situatie best goed, maar die situatie heb ik zelf gecreeerd. Ik heb mijn eigen "sociale" werkplek gemaakt, zegmaar. Als zijn er ook dingen waar ik niet onderuit kom, bijvoorbeeld klantencontact. Maar daar sla ik me wel doorheen.

Hoewel ik zelf niet in de situatie zit dat ik direct te maken heb met de regels voor arbeidsgehandicapten, erger ik me er best wel eens aan als ik weer iets raars lees. Maar ik denk wel dat ik het, ook omdat ik er niet direct mee te maken heb, het makkelijker los kan laten.
__________________
Webbes!
Professioneel webdesign. Betaalbare prijzen.

http://www.webbes-webdesign.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kabinet vreest druk van zzp'er op verzorgingsstaat Aspon Nieuws - Voor en door freelancers 2 2 april 2008 22:49
Dilemma: Wat zou jij doen als... Annedien Hoen Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 12 december 2007 21:22
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:55.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon