Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 januari 2009, 02:36
Orfeo Orfeo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 2
Question Wanneer is een onderneming officieel 'gestart' volgens de UWV

Ik ga vanuit een WAO/WW uitkering een onderneming starten, en ga gebruik maken van de startperiode (6 mnd behoud van uitkering).
Een voorwaarde van toekenning van de startperiode is dat ik nog niet 'gestart mag zijn' als ondernemer.
Nu heb ik een half jaar geleden al een KvK nr. aangevraagd en ondertussen allerlei spullen gekocht en kosten gemaakt.
Ik heb nog geen officiele goedkeuring van de UWV binnen, dat ik kan starten als onderneming met een startperiode, ik verwacht hun reactie binnenkort.

Mijn vraag is: klopt het dat een ondernemer pas 'gestart' is als hij zijn eerste factuur de deur uit doet? Of is het de datum dat hij zijn eerste ondernemngsactivieteiten doet, zoals naar de KvK stappen of een telefooncentrale voor de zaak kopen, nog voordat er een opdracht binnengehaald is? Of worden dat soort voorbereidingsactiviteiten niet gezien als ondernemersactivieten,? Ik hoop dat ik mezelf niet de startperiode door de neus geboord heb.....

Groet
Orfeo
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 januari 2009, 08:51
Sjaak's schermafbeelding
Sjaak Sjaak is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 8 juni 2007
Berichten: 272
Standaard Re: Wanneer is een onderneming officieel 'gestart' volgens de UWV

Ik ben bang dat je onderneming reeds lang geleden is gestart.....
Ik heb het even nagekeken in mijn eigen correspondentie met de Kamer van Koophandel, en daar staat letterlijk: 'Op (.....) hebben wij uw onderneming ingeschreven in het handelsregister (.....). Wij feliciteren u van harte met de start van uw onderneming (.....)'

Ik kan niet beoordelen hoe het UWV daarmee om gaat, maar ik vrees dat je een probleem hebt.
__________________
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 januari 2009, 19:09
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Wanneer is een onderneming officieel 'gestart' volgens de UWV

Orfeo,

De WW (art 77a) is niet duidelijk wat moet worden verstaan onder 'start van een onderneming'. Je mag 'niet gestart zijn', om in aanmerking te komen voor deze regeling. Je moet dan ook een plan van aanpak opstellen en die moet ook getoetst worden door een externe deskundige, op haalbaarheid.
Daaruit kun je opmaken dat er dan geen voorbereidende werkzaamheden mag zijn verricht. En dat is bij jou wel het geval.

Aan de andere kant hebben de re-integratiecoaches van het UWV een zekere vrijheid om hier mee om te gaan. Misschien hanteert het UWV nog het begrip 'voorbereidende werkzaamheden' om zelfstandige te worden (ondernemingsplan, informatie verzamelen, huisstijl ontwikkelen, enz.) en daadwerkelijk als zelfstandige werkzaam zijn (aquisitie, uitvoeren van opdrachten, factureren, enz.). Dus toch het besluit afwachten.


Houdt ons over de afloop even op de hoogte.

Wim
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 januari 2009, 23:24
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Wanneer is een onderneming officieel 'gestart' volgens de UWV

Indertijd (2005) gaf het UWV bij mij aan dat wanneer ik van de startersregeling gebruik zou willen maken ik geen acquisitie mocht doen in die periode en geen opdrachten aannemen. Omdat het in mijn ogen nu juist ging om het aannemen van opdrachten (waarom start je anders een onderneming) heb ik geen gebruik gemaakt van de startersregeling maar gewoon de uren die ik voor opdrachtgevers werkte opgegeven via de werkbriefjes. Geen idee of de regelingen inmiddels veranderd zijn maar je kunt (kon?) dus ook prima starten zonder die startersregeling.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 februari 2009, 05:38
Orfeo Orfeo is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 2
Standaard Re: Wanneer is een onderneming officieel 'gestart' volgens de UWV

Bedankt voor jullie reactie. Ik post wel terug als ik het uwv resultaat gehoord heb (over een paar weken). Sorry voor late reply..had een paar dagen griep.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Reacties via website verbeteren Verwijderd account Marketing en acquisitie 37 15 januari 2009 12:50
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 19:40
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon