Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Archief > Verklaring Arbeidsrelatie (VAR)

Mededelingen

Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) De Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is afgeschaft per 1 mei 2016. Dit forum is gesloten en gearchiveerd.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 18 januari 2009, 13:18
Jan16 Jan16 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Berichten: 8
Standaard Uitsluiting van VAR WUO?

N.a.v. mijn VAR-aanvraag heb ik een VAR ROW gekregen, terwijl ik ervan overtuigd was dat ik in aanmerking zou moeten komen voor een VAR-WUO.

Halverwege vorig jaar ben ik als zelfstandige begonnen (IT-dienstverlening - software testing), en mijn aanvraag voor een VAR werd toen eveneens beloond met een VAR-ROW.
Ik heb hiertegen bezwaar aangetekend, maar dit bezwaar heeft niet geleid tot een herziening van het besluit.

Tijdens het telefonisch contact met de desbetreffende ambtenaar vertelde hij me dat er geen ‘initiele investeringen waren’ en dat hij daarom een VAR-ROW toe heeft gekend.

Ik vond dit een vreemde motivatie omdat ik de benodigde middelen voor het uitoefenen van mijn onderneming aanvankelijk vanuit mijn prive situatie in mijn bedrijf had ondergebracht, en er toch al zoveel kosten op mij af kwamen dat het op dat moment zeker niet verstandig was om veel te gaan investeren terwijl er geen noodzaak voor was.

Op zijn vraag of ik behoefte had aan een gesprek om alles nader toe te lichten stelde ik hem de wedervraag of een dergelijk gesprek ertoe kon leiden dat hij zijn mening zou kunnen herzien, waarop hij me vertelde dat zijn besluit al vast stond.

Alhoewel dit een eerlijk antwoord was viel mijn mond open van verbazing, en besloot ik om mijn tijd niet te gaan verspillen door een zinloos gesprek aan te gaan.

Ik heb toen overwogen om het via de administratieve rechter te spelen, maar omdat ik pas begonnen was als ondernemer en er veel op mij af kwam liet ik het voor wat het was; ik had al genoeg aan mijn hoofd.
Tenslotte had ik ook aangegeven op mijn VAR aanvraag dat ik voor 2008 voorzag dat ik meer dan 70% van mijn omzet bij 1 opdrachtgever zou halen, dus met die overweging in mijn achterhoofd heb ik de situatie maar geaccepteerd.

Voor dit jaar ligt de situatie anders: ik haal niet 70% van de omzet bij 1 opdrachtgever, en ik verwacht tenminste drie of meer opdrachtgevers binnen te halen.

Ik heb mijn VAR voor dit jaar via het internet aangevraagd, maar kennelijk was dit niet goed bij de Belastingdienst aangekomen.
Alhoewel ik na het electronisch invullen van het formulier een bevestiging kreeg dat alles goed was verstuurd, kreeg ik een paar dagen nadien bericht van de belastingdienst dat vanaf vraag 2i alles niet goed was aangekomen, en of ik het bijbehorende formulier met de ontbrekende vragen nog wilde invullen en opsturen.

Afijn, dat heb ik gedaan, en onlangs kreeg ik tot mijn verbazing een brief met het besluit om mij een VAR ROW toe te kennen.
Ik heb nu heel sterk het idee dat het niet uitmaakt wat ik invul op het formulier omdat men niet op de ingevulde gegevens afgaat, maar op eerder genomen beslissingen, eens een ROW, altijd een ROW. Of wellicht dat een bepaalde sector op voorhand wordt ingedeeld in de categorie VAR ROW?

Ik heb de gegevens zoals ik die heb ingevuld gecheckt met de handleiding op Lancelots, en de beoordeling zou m.i. een VAR WUO moeten zijn.

Er wordt wel gezegd dat een aangifte toch achteraf nog beoordeeld wordt, maar ik heb ook van mensen gehoord dat, aangezien aangiftes automatisch worden afgehandeld, alleen een handmatige beoordeling achteraf plaats vindt in een geval dat er hoge bedragen uit komen rollen of er sprake is van risico’s.
Voor wat betreft de beoordeling van de aangifte wordt terug gegrepen op gemaakte afspraken, zoals in het geval van een VAR.

Wat is in mijn geval het beste om te doen, het hele circus van bezwaarschrift procedure te doorlopen plus evt. de administratieve rechter, of een nieuwe VAR aan te vragen? Ik denk er nl. ook over om binnenkort via een BV te gaan handelen i.p.v. een eenmanszaak zoals nu het geval is.

Voor mij is een VAR WUO belangrijk omdat sommige opdrachtgevers niet in zee willen gaan met iemand die geen VAR WUO heeft; een beslissing van de Belastingdienst heeft dientengevolge direct invloed op mijn mogelijkheid om nieuwe opdrachten te werven.
Bovendien biedt een VAR WUO ook een belastingvoordeel in de vorm van aftrekposten.
  #2  
Oud 18 januari 2009, 15:46
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard Re: Uitsluiting van VAR WUO?

Hallo Jan,

Ik zat in hetzelfde schuitje als jij. Ik kreeg in 2008 een VAR-ROW. Ik heb toen bezwaar aangetekend en ook ik heb telefonisch overleg gehad met de belastingdienst. Uiteindelijk hebben ze mij schoorvoetend een VAR-WUO gegeven, maar duidelijk met de vermelding erbij dat dit later teruggedraaid kon worden.
Ik begon ook halverwege vorig jaar, per 1 juni en dan is de kans niet zo groot dat je de gevraagde omzet nog kunt halen. Een heel jaar is wat anders dan een half jaar.
Mijn ervaring is dat niet alle belastingkantoren/adviseurs dezelfde richtlijnen aanhouden. dat is in theorie niet zo (zegt de belastingdienst) maar in de praktijk zitten er mieren....... bij
Je moet de waarheid invullen op zo'n formulier, maar dat kan af en toe een beetje overdreven worden. Je hebt toch wel wat investeringen voor je eigen bedrijf? Ik doe diverse cursussen, gebruik mijn auto en mijn computer... Dat zijn allemaal investeringen.
Bij het aantal opdrachtgevers kun je het beste zoveel mogelijk opgeven, want jij weet nu toch nog niet wat het jaar brengt?
Toen ik de eerst VAR aanvroeg vorig jaar had ik één vaste opdrachtgever. Bij de nieuwe aanvraag, had ik er drie en toen uiteindelijk mijn bezwaarschrift werd behandeld had ik er 5. Dat telde zwaar.

Wat ik niet begrijp is dat je verder gaat via een BV.
Je eigen of die van een ander? Heb je dan nog een VAR-WUO nodig?
Overigens zou ik altijd aangeven dat je een gesprek wilt; baat het niet dan schaadt het ook niet. Ik heb vorig jaar duidelijk aangegeven dat ik opdrachten misliep doordat ik geen VAR-WUO had.
Voor dit jaar heb ik de VAR ook elektronisch aangevraagd en ik kreeg gelijk een VAR-WUO. Er wordt dus streng gekeken naar wat je het jaar ervoor hebt gehad.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Groet,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
  #3  
Oud 18 januari 2009, 19:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Uitsluiting van VAR WUO?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan16 Bekijk bericht
en onlangs kreeg ik tot mijn verbazing een brief met het besluit om mij een VAR ROW toe te kennen.
Ik ben nu toch wel benieuwd wat je zoal bij de vragen hebt ingevuld.

En 2.500 investeren haal je toch wel?
__________________
René
  #4  
Oud 18 januari 2009, 21:19
Jan16 Jan16 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Berichten: 8
Standaard Re: Uitsluiting van VAR WUO?

Hallo Rene en Joke,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zie dat je net als mij moelijkheden hebt gehad met je VAR, Joke.

Kennelijk heeft het gesprek in jouw geval nog wel geholpen, maar in mijn geval waarbij op voorhand al door de behandelaar werd aangegeven dat voor hem de zaak al vaststond had het m.i. weinig zin vanwege de houding van de behandelaar.

Ik stond er wel erg vreemd van te kijken.
Je zou verwachten dat de belastingdienst toch wel een enigzins lankmoedige houding heeft t.a.v. beginnende ondernemers, maar in mijn geval was het een koude douche.

Ik zit in een branche waar voor het overgrote merendeel de opdrachten langere tijd in beslag nemen, en dan moet je denken aan drie maanden tot meer dan een jaar.

De langere opdrachten van een jaar of langer probeer ik te vermijden en concentreer ik me op de kortere opdrachten.
Maar zelfs bij de kortere opdrachten van drie maanden is het zo dat deze makkelijk 1 of 2 maanden kunnen uitlopen.

Als je dan net als ik vorig jaar in juni begint met je bedrijf dan zit het er dus wel in dat je 70% van je omzet (of meer) bij 1 opdrachtgever zult halen.
Om op grond hiervan dan meteen een VAR-WUO toe te kennen vind ik getuigen van een heel starre houding van de betreffende ambtenaar.

Een groot aantal opdrachten per jaar is voor iemand in mijn branche onmogelijk, en als dit als eis wordt gesteld voor het verkrijgen van een VAR-WUO dan is mijn hele branche uitgesloten van een VAR WUO.

Heel af en toe kun je nog wel eens een heel korte klus tegenkomen, maar dan moet je geluk en net op het goede moment de juiste contacten hebben.

In het begin had ik te maken met veel kosten voor lease auto, borgsommen, overnachtingskosten, plus de onzekerheid of de opdrachtgever wel op tijd zou betalen, en dit heb ik ook aan de behandelaar duidelijk gemaakt toen hij me vertelde dat hij geen initiële investeringen zag.
Maar aangezien dit 'kostenposten' waren telden ze niet mee als investering en nam hij ze niet in zijn overweging mee.

Al met al heb ik vorig jaar heb ik voor iets meer dan 3000 Euro geïnvesteerd, plus nog enkele duizenden Euri aan kosten, en voor dit jaar zal dit niet anders zijn.
Dit heb ik ook op mijn VAR formulier voor dit jaar aangegeven.

Ook wat betreft het aantal uren dat ik tot nu toe heb besteed aan mijn bedrijf zit ik ruimschoots boven de 1225 uren norm.
Vandaar dat ik me onrechtvaardig behandeld voel door de belastingdienst, temeer daar men mij nu wederom een VAR-ROW toe wil kennen.

Enfin, ik heb screenprints (zie bijlage bij deze reactie) gemaakt van het PDF bestand dat werd aangemaakt nadat ik de aanvraag naar de belastingdienst had verstuurd, Rene.
[edit: de screenprints worden te klein weergegeven, daarom i.p.v. screenprints een tekstbestand]

Ik begrijp echt niet hoe, op basis van mijn formulier, de behandelaar tot het besluit is gekomen om een VAR-ROW toe te kennen.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: txt Aanvraag-VAR.txt‎ (2,6 KB, 23x gelezen)
  #5  
Oud 18 januari 2009, 22:13
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Uitsluiting van VAR WUO?

Het enige, mogelijke discussiepunt zie ik eventueel hierin:

Verwacht u de VAR-werkzaamheden meestal te verrichten
voor opdrachtgevers waar dezelfde werkzaamheden ook in
loondienst worden verricht?
Ja

Ik weet niet wat je exact doet en of dit inderdaad vergelijkbaar is met wat anderen bij hetzelfde bedrijf in loondienst doen. Overigens zou ik dan eerder denken dat een VAR-loon zou worden afgegeven i.p.v. een VAR-row.

Mijn advies zou zijn bezwaar maken en verzoeken om gehoord te worden. Ook al zou de betreffende ambtenaar niet voornemens zijn zijn standpunt te wijzigen dan kun je in ieder geval uitleg krijgen over het waarom van de VAR-row i.p.v. VAR-wuo.
  #6  
Oud 18 januari 2009, 23:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Uitsluiting van VAR WUO?

Ik sluit me bij Marjan aan. Afgezien van die ene vraag over "dezelfde werkzaamheden ook in loondienst" wijst alles op een VAR-WUO.

Ik zou in ieder geval de normale bezwaarprocedure doorlopen. Het komt wel vaker voor dat de belastingcomputer rare dingen beslist, waar pas na ontvangst van een bezwaarschrift een mens met een redelijke blik naar kijkt.

Verder kan ik me nog voorstellen dat een bepaalde inconsistentie alarmbellen doet rinkelen:
Citaat:
Hoeveel opdrachtgevers had u voor de VARwerkzaamheden in het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor u de verklaring aanvraagt?
Jouw antwoord: 3 tot 7 opdrachtgevers
Terwijl je vorig jaar als ik het goed begrijp voor dat jaar minder opdrachtgevers verwachtte, en die informatie in de loop van het jaar misschien niet hebt bijgesteld. Dan zou je nu over vorig jaar iets anders zeggen dan vorig jaar over dat jaar.
__________________
René
  #7  
Oud 19 januari 2009, 20:49
Jan16 Jan16 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Berichten: 8
Standaard Re: Uitsluiting van VAR WUO?

Bedankt voor jullie reacties.

@Marjan: grote bedrijven werken vaak met preferred suppliers, en ik heb gemerkt dat in deze gevallen ik word doorverwezen naar deze preferred suppliers voor een mogelijke opdracht.
Deze 'suppliers' hebben vaak ook mensen in loondienst die hetzelfde soort werk doen, vandaar dat ik deze vraag met 'Ja' heb beantwoord. Misschien had ik wat terughoudender moeten zijn omdat lang niet alle bedrijven met preferred suppliers werken.
Maar dan nog: alhoewel ik dan misschien een opdrachtgever heb gevonden bij een dergelijke supplier, ik ben voor deze supplier een zakenpartner, niet een werknemer, en na afloop van het contract gaan we weer ieder onze eigen weg, van een dienstverband is absoluut geen sprake.
Ik zal in ieder geval bezwaar aantekenen tegen het besluit en proberen te weten te komen wat de reden is waarom mij een VAR-ROW is toegekend.

@Rene: Het aanbod voor mijn eerste contract was een aanbod voor ongeveer 6 maanden, vandaar mijn inschatting van 'meer dan 70% bij 1 opdrachtgever'.
Hiernaast heb ik mijn zakelijke kennissenkring laten weten dat ik ook beschikbaar was voor een korte klus om zodoende toch aan minimaal drie opdrachtgevers te kunnen komen.
Alleen, dat soort korte klussen zijn wel uitzonderingsgevallen, en je moet geluk hebben dat je net iemand weet te vinden die iets uit wil besteden.
  #8  
Oud 20 januari 2009, 02:54
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Uitsluiting van VAR WUO?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan16 Bekijk bericht
vandaar mijn inschatting van 'meer dan 70% bij 1 opdrachtgever'.
Snap ik, maar volgens de regels moet je een wezenlijke afwijking van de eerder gegeven antwoorden melden. Als je dat nalaat en dan het jaar erna iets anders beweert over het voorgaande jaar, dan is dat een inconsistentie. Het zou kunnen zijn dat het computerprogramma daarover struikelt. Maar of dit de oorzaak is, is erg speculatief, zeg ik erbij.
__________________
René
  #9  
Oud 20 januari 2009, 10:33
JokeHeikensTekst's schermafbeelding
JokeHeikensTekst JokeHeikensTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 juni 2008
Berichten: 118
Standaard Re: Uitsluiting van VAR WUO?

Hoihoi,

Waar ik over struikel bij je aanvraag voor de VAR-WUO is dat je zegt dat je niet eerder een VAR hebt aangevraagd, maar dat je ook aangeeft in het vorige jaar 3 tot 7 opdrachtgevers te hebben gehad. Dat lijkt mij erg vreemd. Als je al langer freelancer bent, dan zou je toch wel eerder een VAR hebben aangevraagd?

Overigens kun je best aangeven dat het werk wat jij doet, ook in loondienst wordt uitgevoerd. Dat maakt niet uit, daardoor word je niet als 'loonslaaf' bekeken. Ik heb dat ook opgegeven. En die meneer van de belastingdienst kan wel vinden dat jij geen investeringen doet, toch zou ik dat blijven opgeven. blijf volharden in jouw mening, ook al zegt deze meneer iets anders. In jouw geval zou ik in ieder geval een bezwaarschrift indienen. Daarnaast zou ik de belastingdienst in Arnhem(?) bellen, de landelijke belastingdienst om te vragen wat zij hier nou van vinden.
Er worden vaker vreemde kunstjes geflikt met de VAR-WUO. Bij het ene belastingkantoor doen ze erg moeilijk en bij het andere geven ze zo een VAR-WUO af.
Als wij als freelancers steeds weer een bezwaarschrift indienen, kost hun dat veel tijd en dus geld, alleen zo kan er iets veranderen.
Overigens: uiteindelijk kreeg ik schoorvoetend een VAR-WUO voor 2008, toen vroeg ik voor 2009 een VAR online aan en ik kreeg meteen een WUO. Ze kijken erg naar wat je ervoor hebt gekregen.

De aanhouder wint, gewoon volhouden en doorzetten!
Laat je even weten hoe het afloopt?

Groet en succes,

Joke
__________________
www.jokeheikenstekst.nl
  #10  
Oud 20 januari 2009, 11:22
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Uitsluiting van VAR WUO?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JokeHeikensTekst Bekijk bericht
Hoihoi,

Waar ik over struikel bij je aanvraag voor de VAR-WUO is dat je zegt dat je niet eerder een VAR hebt aangevraagd, maar dat je ook aangeeft in het vorige jaar 3 tot 7 opdrachtgevers te hebben gehad. Dat lijkt mij erg vreemd. Als je al langer freelancer bent, dan zou je toch wel eerder een VAR hebben aangevraagd?
Joke,

Dat hoeft helemaal niet. Er zijn maar een beperkt aantal klanten waarvoor ik een VAR nodig heb en meestal zijn dat mijn kleinere klanten. Ik ben de eerste jaren dan ook probleemloos zonder VAR doorgekomen en als er geen klant is die er dit jaar naar vraagt, dan vraag ik hem ook niet aan.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Arbeidsovereenkomst of Overeenkomst van opdracht? naquah Al die andere praktische dingen 19 9 juni 2008 10:07
Evaluatie wet uitbreiding rechtsgevolgen VAR René Nieuws - Voor en door freelancers 3 8 februari 2008 20:40
VAR WUO / VAR ROW: gevolgen voor startersaftrek? marjolijn Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 1 21 januari 2008 19:13
Wel een VAR WUO, maar geen IB-ondernemer? Bart Belasting 3 11 mei 2007 18:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon