Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 november 2007, 09:05
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Question Belastingzaken bij combinatie loondienst/freelancen

Naast mijn freelance werkzaamheden heb ik ook een baan voor 36 uur in de week. Hier betaal ik uiteraard gewoon netjes loonbelasting, draag ik allerlei premies af en doe ik een "normale" aangifte.

Nu is dit mijn eerste freelance-jaar, ik voldoe aan de Belastingdienst-eisen om voor "de" aftrekposten in aanmerking te komen en ben natuurlijk aan het kijken hoe ik op een legale manier zo min mogelijk belasting kan betalen.

Hoe ga je nu aangifte doen? Zakelijk en privé apart, of zakelijk en privé samen? Als het samen moet, wil dit dan ook zeggen dat je de aftrekposten toe kunt passen op je volledige inkomen, dus ook op je loondienst-verdiensten (waardoor je daar wellicht weer in een lager belastingtarief terecht komt)? Loop je met een grotere winst het risico dat je ook extra belasting af moet dragen over je al uitbetaalde loon, of staat dit helemaal los van elkaar?

Kortom, heeft er iemand ervaring met zo'n soort situatie en zijn er dan bepaalde dingen waar je extra goed op moet letten?

Alvast bedankt
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 november 2007, 12:42
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Belastingzaken bij combinatie loondienst/freelancen

Hallo,

Ik ben even benieuwd welke "aftrekposten" je bedoelt.
Ik denk dat je doelt op zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Situatie is als volgt :
Je doet als "persoon" aan het einde van het jaar aangifte inkomstenbelasting.
In deze aangifte zitten (al) jouw inkomenscomponenten ;
de eerste zijn je looninkomsten en
de tweede is je resultaat uit werkzaamheden e/o winst uit onderneming (geef het beestje maar een naampje).

Deze laatste komt tot stand door een verlies en winst-rekening van je bedrijfje op te stellen.
Hierin kun je dan natuurlijk allerhande kostenposten aftrekken (telefoon, drukwerk, boekhouder, noemmaarrop).

Vervolgens moet bepaald worden of je in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek en startersaftrek. De laatste heb je alleen in de eerste 3 jaren dat je ook de eerst hebt.

En de eerste (zelfstandigenaftrek) heb je alleen als :
1) je voldoet aan het urencriterium (1225 uur) ; haal je dat NAAST een 36-urige baan ?? ; dit mag in het eerste jaar NIET naar rato...
2) je MEER uren in je onderneming maakt dan in je baan ; Dit benadert bij jou dus de 1800 uur.
2B) Als starter heb je echter vrijstelling van eis 2).

Conclusie : In winst en verliesrekening zitten allerhande kosten (afgetrokken)
en als je meer dan 1225 uur in je onderneming werkt (dit is ruim 23 uur per week, als je niet op vakantie zou gaan !) heb je recht op zelfstandigenaftrek en startersaftrek.
Dit zijn bedragen die zo uitgerekend of uit een tabel kunnen komen en gebaseerd zijn op de WINST en niet je gehele inkomen.

(Urencriterium zegt : Tenminste 1225 aan ondernemingen MITS totaal bestede tijd aan ondernemingen EN werkzaamheden voor belastbaar loon, GROTENDEELS wordt besteed aan de ondernemingen)

Suc6.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 november 2007, 12:56
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Belastingzaken bij combinatie loondienst/freelancen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Administratiekantoor Bekijk bericht
Hallo,

Ik ben even benieuwd welke "aftrekposten" je bedoelt.
Ik denk dat je doelt op zelfstandigenaftrek en startersaftrek.
Precies ja, had ik wat duidelijker kunnen omschrijven

Citaat:
Situatie is als volgt :
Je doet als "persoon" aan het einde van het jaar aangifte inkomstenbelasting.
In deze aangifte zitten (al) jouw inkomenscomponenten ;
de eerste zijn je looninkomsten en
de tweede is je resultaat uit werkzaamheden e/o winst uit onderneming (geef het beestje maar een naampje).

Deze laatste komt tot stand door een verlies en winst-rekening van je bedrijfje op te stellen.
Hierin kun je dan natuurlijk allerhande kostenposten aftrekken (telefoon, drukwerk, boekhouder, noemmaarrop).

Vervolgens moet bepaald worden of je in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek en startersaftrek. De laatste heb je alleen in de eerste 3 jaren dat je ook de eerst hebt.

En de eerste (zelfstandigenaftrek) heb je alleen als :
1) je voldoet aan het urencriterium (1225 uur) ; haal je dat NAAST een 36-urige baan ?? ; dit mag in het eerste jaar NIET naar rato...
2) je MEER uren in je onderneming maakt dan in je baan ; Dit benadert bij jou dus de 1800 uur.
2B) Als starter heb je echter vrijstelling van eis 2).

Conclusie : In winst en verliesrekening zitten allerhande kosten (afgetrokken)
en als je meer dan 1225 uur in je onderneming werkt (dit is ruim 23 uur per week, als je niet op vakantie zou gaan !) heb je recht op zelfstandigenaftrek en startersaftrek.
Dit zijn bedragen die zo uitgerekend of uit een tabel kunnen komen en gebaseerd zijn op de WINST en niet je gehele inkomen.

(Urencriterium zegt : Tenminste 1225 aan ondernemingen MITS totaal bestede tijd aan ondernemingen EN werkzaamheden voor belastbaar loon, GROTENDEELS wordt besteed aan de ondernemingen)

Suc6.
Het is niet altijd even prettig, maar dat urencriterium haal ik inderdaad nog naast mijn normale 36 uur. (Voor de beeldvorming, 4 dagen van 8 tot half 6 voor de baas, avonden+3 dagen weekend om zelf uren in te maken) Als starter zou ik dan eigenlijk over 3 jaar óf mijn loondienstbestaan af moeten bouwen, óf nog meer uren aan mijn onderneming besteden, of niet? Dan moet ik zo te lezen wel aan eis 2 voldoen.

De zelfstandigen- en startersaftrek wordt dus toegepast op de winst-/verliesrekening en dat totaal wordt opgegeven bij de inkomsten. Als je zwart-wit gezegd 1000 euro winst hebt en 2000 mag aftrekken, dan komen die inkomsten als 0 op je formulier dus?

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 november 2007, 13:12
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Belastingzaken bij combinatie loondienst/freelancen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Als starter zou ik dan eigenlijk over 3 jaar óf mijn loondienstbestaan af moeten bouwen, óf nog meer uren aan mijn onderneming besteden, of niet? Dan moet ik zo te lezen wel aan eis 2 voldoen.
Klopt... als je al 1800 uur bij je baas werkt, moet je dus ook 1801 uur in je onderneming besteden...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
De zelfstandigen- en startersaftrek wordt dus toegepast op de winst-/verliesrekening en dat totaal wordt opgegeven bij de inkomsten.

Als je zwart-wit gezegd 1000 euro winst hebt en 2000 mag aftrekken, dan komen die inkomsten als 0 op je formulier dus?
Klopt...
Let op : En op deze manier heb je dus "niets" aan je aftrek.

Als je inderdaad zo weinig winst hebt, dit jaar, en voor het komende jaar betere tijden verwacht, kun je dus overwegen om je uren voor dit jaar "niet te halen", want je startersaftrek krijg je maar 3 jaar.
Je hebt dan dit jaar procentueel minder voordeel, maar absoluut gezien is het niet veel, maar volgend jaar kun je volledig genieten van de volle zelfstandigen EN startersaftrek (als "eerste jaar").

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Graag gedaan !
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 november 2007, 21:11
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Belastingzaken bij combinatie loondienst/freelancen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Als je zwart-wit gezegd 1000 euro winst hebt en 2000 mag aftrekken, dan komen die inkomsten als 0 op je formulier dus?
Ik dacht dat dat -1000 is, dus: je maakt verlies en je kan dit verrekenen met loonbelasting uit je baan (je betaalt minder belasting). Soms is het zelfs verstandig om op zo'n manier verlies te maken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 november 2007, 21:15
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Belastingzaken bij combinatie loondienst/freelancen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Ik dacht dat dat -1000 is, dus: je maakt verlies en je kan dit verrekenen met loonbelasting uit je baan (je betaalt minder belasting). Soms is het zelfs verstandig om op zo'n manier verlies te maken.
Dat was inderdaad ook één van mijn vragen (want dit zou ook kunnen betekenen dat je andersom in een hogere categorie terecht komt als je veel winst maakt, dan zou je dus nog moeten gaan bijbetalen op je loondienstinkomsten). Iemand die hier nog een gefundeerd licht op kan werpen?
__________________
Money Mind Academy - LekkerLevenMetMinder
Slimmer met je geld

Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 november 2007, 21:24
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Belastingzaken bij combinatie loondienst/freelancen

Van de site van de BD:
Als uw inkomen uit werk en woning in een bepaald jaar negatief is, heeft u in dat jaar een verlies in box 1. Zo’n verlies kunt u verrekenen met een positief inkomen in box 1 van een ander jaar. U kunt het verlies niet verrekenen met positief inkomen in een andere box.

en ook nog:
Ondernemingsverliezen verrekenen

Als uw onderneming niet direct loopt zoals u het zou willen, bestaat de kans dat u verlies lijdt. Dat verlies is te verrekenen met de positieve andere inkomsten uit werk en woning uit box 1 in hetzelfde jaar, bijvoorbeeld met uw salaris uit een dienstbetrekking in deeltijd of ontvangen alimentatie voor uzelf.
Over het saldo van uw inkomsten uit werk en woning wordt de belasting berekend. Is het verlies zo hoog, dat uw belastbare inkomen (dus de optelsom van inkomsten en aftrekposten) uit werk en woning van dat jaar negatief is, dan mag u dat verrekenen met uw belastbare inkomens van de 3 voorgaande jaren. U krijgt dan een teruggaaf van belasting over de vorige jaren. Is 'terugwentelen' van het verlies niet of maar voor een deel mogelijk, dan mag u het verlies, onder bepaalde voorwaarden, verrekenen met de belastbare inkomens uit werk en woning van de komende 9 jaren.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 november 2007, 21:33
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Belastingzaken bij combinatie loondienst/freelancen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVersluis Bekijk bericht
Dat was inderdaad ook één van mijn vragen (want dit zou ook kunnen betekenen dat je andersom in een hogere categorie terecht komt als je veel winst maakt, dan zou je dus nog moeten gaan bijbetalen op je loondienstinkomsten). Iemand die hier nog een gefundeerd licht op kan werpen?
Nee, volgens mij niet, alles wordt in box 1 belast, maar er is onderscheid tussen loon, resultaat uit overige werkzaamheden en winst uit onderneming. Je hoeft niet "bij" te betalen voor je loondienstinkomsten, wel belasting over je winst uit andere bronnen (ROW of WUO) De werkwijze voor deze laatste twee is hetzelfde (omzet-kosten=winst), met het grote verschil dat je bij resultaat uit overige werkzaamheden geen aftrekposten mag toepassen (starters/ondernemers/MKB-aftrek)
Als ik het niet goed heb, hoor ik het graag van de kenners!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 november 2007, 10:33
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Belastingzaken bij combinatie loondienst/freelancen

Inderdaad... het totaal van je inkomsten (o.a.) wordt in Box I belast tegen het daar geldende tarief (schijven).

De reeds ingehouden loonbelasting wordt dan behandeld als "een reeds betaald voorschot".


En met betrekking tot dat verlies van € 1.000 hebben jullie natuurlijk gelijk.... ik liet me even meeslepen door het voorbeeld ; er zijn situaties, waarbij de aftrek wordt afgekapt tot NUL.
Maar met de ondernemersaftrek, ga je inderdaad gewoon door het nulpunt en zijn de verliezen verrekenbaar.
(sorry)
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 november 2007, 22:47
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Belastingzaken bij combinatie loondienst/freelancen

Het is heel simpel

Je inkomen uit loondienst en je inkomen uit onderneming worden bij elkaar opgeteld en daarover berekenen we belasting. Als je dus verlies maakt in je onderneming heb je via de salarisstrook dus te veel betaald
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Een VAR-Wuo verklaring bij interimwerk? Rene_S Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 2 november 2007 16:27
BTW bij beëindiging bedrijf djbel Belasting 0 21 september 2007 14:44
Aanmelden bij Belastingdienst Mark Freelancepraktijk starten 11 25 maart 2007 19:50
Ontwikkel je ondernemerschap bij de Lancelots Academy! Moderator Nieuws - Voor en door freelancers 0 12 maart 2007 10:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon