Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 september 2006, 09:46
suuus suuus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 september 2006
Berichten: 4
Question Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc?

Ik wil freelance gaan tekstschrijven. Nu heb ik een klein (?) organisatorisch vraagje: wat voor gevolgen heeft het voor de belasting als ik mijn, of iemands anders, adres op geef als 'huisvestigingsadres'?
Bij de Belastingdienst.nl zie ik dat ik een (koop)woonhuis dat als bedrijfsruimte wordt gebruikt, moet verdelen in woon- en bedrijfsdeel. Vervolgens moet ik allerlei berekeningen gaan toepassen... Maar kan een ervaringsdeskundige mij toelichten hoe het nu in de praktijk werkt? Een tekstschrijver heeft natuurlijk niet echt een 'bedrijfsdeel'..alleen een laptoppie .
Ik ben er over aan het denken om niet mijn, maar mijn ouders adres op te geven. Zij hebben een 'beter' adres (makkelijker, centraler gelegen etc). Ik wil hen natuurlijk niet opzadelen met allerlei administratieve en financiele beslommeringen, vandaar mijn vraag.
Hoop dat iemand mij een anwoord kan geven?
DANK!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 september 2006, 10:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suuus Bekijk bericht
Bij de Belastingdienst.nl zie ik dat ik een (koop)woonhuis dat als bedrijfsruimte wordt gebruikt, moet verdelen in woon- en bedrijfsdeel.
Welnee, dat is niet verplicht hoor. Maar je mag de kosten van een bedrijfsruimte aan huis alleen als bedrijfskosten rekenen als het op die manier verdeeld is (eigen opgang, bij voorkeur eigen sanitair etc.).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 september 2006, 11:03
suuus suuus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 september 2006
Berichten: 4
Standaard Re: Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc?

Dank je wel voor je reactie, Rene! Je ziet, ik ben een echte nitwit op dit gebied . Ik hoef geen (fiscale of anderszins) voordelen te behalen uit mijn bedrijfsruimte, wil het eigenlijk alleen maar als correspondentieadres gebruiken. Je moet nu eenmaal voor de Kvk en voor de Belastingdienst een adres opgeven; postbus mag niet.
Heeft het bijvoorbeeld consequenties voor de belastingaangifte voor mijn ouders, als ik mijn 'bedrijfje' daar inschrijf?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 september 2006, 11:22
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suuus Bekijk bericht
Ik hoef geen (fiscale of anderszins) voordelen te behalen uit mijn bedrijfsruimte, wil het eigenlijk alleen maar als correspondentieadres gebruiken. Je moet nu eenmaal voor de Kvk en voor de Belastingdienst een adres opgeven; postbus mag niet.
Dan geef je toch gewoon je eigen adres op. Ik zie het probleem niet. Vrijwel alle thuiswerkende freelancers doen dat.

Citaat:
Heeft het bijvoorbeeld consequenties voor de belastingaangifte voor mijn ouders, als ik mijn 'bedrijfje' daar inschrijf?
Ik weet niet op welke formele bezwaren dit allemaal stuit, maar het lijkt me dat je daarmee een heleboel regels overtreedt.

Als je ooit een factuur onbetaald laat dan komt de gerechtsdeurwaarder het huis van je ouders leeghalen, in plaats van het jouwe

En je bezorgt je ouders een heleboel 'fanmail'
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 september 2006, 00:09
suuus suuus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 september 2006
Berichten: 4
Standaard Re: Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc?

[quote=Rene;1703]Dan geef je toch gewoon je eigen adres op. Ik zie het probleem niet. Vrijwel alle thuiswerkende freelancers doen dat.

Sorry, zie dat ik onvolledig en onduidelijk ben. Ik woon - als Nederlandse - in Belgie. Werk wel in Nederland in loondienst en betaal in Nederland belastingen.
Mijn freelance werkzaamheden wil ik in Nederland gaan verrichten. Mijn ouders wonen dus ook in Nederland. Vandaar mijn voorkeur om mijn inschrijving in Nederland te regelen. Ik wil ook niet als Belgisch bedrijf te boek staan, dat is ook een reden om me in Nederland te willen inschrijven.
Mijn vraag dus: kan dit, mag dit en wat voor gevolgen kan dit voor mijn ouders en/of mij hebben?
Dank!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 september 2006, 11:23
olaf olaf is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 maart 2006
Berichten: 46
Standaard Re: Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc?

Als je een huurovereenkomst met je ouders hebt en een aparte brievenbus met je bedrijfsnaam in de tuin zet nast die van je ouders, lijkt er geen prbleem te zijn. Bij de KvK kan je dan dat als zaakadres opgeven en uiteraard ook je belgische woonplaats. kijk wel nog even wat de belastingdienst ervan vindt. misschien iets voor Alfred??
__________________
Olaf van der Linden
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 september 2006, 13:32
suuus suuus is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 september 2006
Berichten: 4
Standaard Re: Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc?

Olaf, dank voor je reactie! Een huurovereenkomst met mijn ouders?? Sjee wat een gedoe. Om daar 2 dagen in de week een uurtje of 3 wat typwerk te doen? Is dat echt nodig?? En ook nog een brievenbus in de tuin? Dan krijg ik problemen met de gemeente denk ik, of niet? Ik ben er ook over aan het denken om gewoon een postbus te openen voor de post, is misschien wel zo handig cq. makkelijk.
En inderdaad, wat gaat de belastingdienst daarvan vinden. Via de belastingtelefoon krijg ik geen duidelijke reactie. Het mag wel omdat ik in Nederland loonbelasting betaal, het mag niet omdat ik geen Nederlandse ingezetene ben, het mag wel maar ik moet ook in Belgie belasting betalen....wat moet ik hier nu mee?!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 september 2006, 14:02
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suuus Bekijk bericht
Een huurovereenkomst met mijn ouders?? Sjee wat een gedoe. Om daar 2 dagen in de week een uurtje of 3 wat typwerk te doen? Is dat echt nodig??
Je zit dan wel formeel veilig én het zou fiscaal gunstig kunnen zijn. Voor jouw bedrijf zijn het kosten (= minder belasting), maar voor je ouders zijn het huurinkomsten (= misschien meer belasting). Die optelsom van plussen en minnen zou je even kunnen bekijken om samen met je ouders netto minder belasting te betalen.

Citaat:
En ook nog een brievenbus in de tuin?
Of een naamplaatje op de deur of brievenbus. Maar het lijkt me niet echt nodig. Ik heb jarenlang bedrijf aan huis gehad zonder bedrijfsnaam op de brievenbus en deur.

Citaat:
Ik ben er ook over aan het denken om gewoon een postbus te openen voor de post, is misschien wel zo handig cq. makkelijk.
Jawel, maar je hebt nu eenmaal ook een vestigingsadres nodig waar ook post op kan binnenkomen.

Citaat:
En inderdaad, wat gaat de belastingdienst daarvan vinden. Via de belastingtelefoon krijg ik geen duidelijke reactie. Het mag wel omdat ik in Nederland loonbelasting betaal, het mag niet omdat ik geen Nederlandse ingezetene ben, het mag wel maar ik moet ook in Belgie belasting betalen....wat moet ik hier nu mee?!
Sorry, dit soort over-de-grens dingen zijn nu eenmaal lastig. Voor de inkomstenbelasting kan het bijvoorbeeld weer anders liggen dan de omzetbelasting. Dus voor je het weet heb je beide belastingalmanakken nodig. En dat in beide landen. Misschien toch goed even een belastingadviseur te raadplegen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 september 2006, 21:52
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc?

Hi Suus ik wordt bijna difuus...maar ja dat overkomt mij vaker als het over belastingen gaat.

Om even een voorbeeld te noemen 'RAAD' mijn onderneming fungeert zelf ook wel's als postadres voor klanten kortom jouw ouders kunnen ook postadres zijn. Worden je pa en ma onbezoldigd postbode . Dat is dus opgelost daar maakt niemand problemen van.

nog heel even over die gerechtsdeurwaarder (van Rene) ja dat kan gebeuren maar als ze beslag leggen op de goederen van suus' ouders zitten ze toch fout.

Fiscaal is er niet veel eer te behalen aan freelance ruimte in je eigen woning (laat je adviseren wat fiscaal kan) je zou dus kunnen huren bij je ouders (inkomsten voor hun niet belast en bij jou aftrekbaar) ware het niet dat het familie is dus fiscaal is dat niet handig;Niet doen. Maar dat was ook niet je opzet.

Belgie / Nederland ja dat is ingewikkeld dat noem je internationaal belastingrecht en dat betekend 'SPECIALE REGELS' waarvoor je je goed moet laten voorlichten. Het is niet anders alles gaat goed tot je een keer gecontroleerd wordt dan kijken ze of je situatie goed is. Zo niet dan mag je aardig nabetalen; Misschien wel failliet en kun je zelf ook als postbode solliciteren want de onderneming is dan klaar.

succes
alfred cohen
raad amsterdam

Dus over hoe dit fiscaal zit? laat je goed voorlichten 1x doen kun je 30-40 jaar heerlijk ondernemen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 september 2006, 21:54
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Ik heb jarenlang bedrijf aan huis gehad zonder bedrijfsnaam op de brievenbus en deur.

Ik ben sinds 1999 bezig en heb nog weinig last gehad van vervelende overheidsdienaren die het mij moeilijk wilden maken met hun regeltjes.
Maar overheid is niet altijd transparant. Ik heb mij hier (City of Harlem) zonder enig obstakel in/aan huis kunnen vestigen. Als journalist/redacteur produceer ik veel oud- en nieuw papier, maar de lokale vuilnistax is niet opgehoogd. Mijn partner heeft twee jaar geleden een nieuw bedrijf ingeschreven bij de KvK op hetzelfde priveadres en dat is voor de vuilnistax blijkbaar voldoende signaal om dat bedrijfje (met wegens opstart minder afval dan ikzelf) aan te slaan voor een wekelijkse extra vuilniszak en rioolwaterzuiveringsheffing etc.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon