Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 december 2008, 10:31
S. Jonker S. Jonker is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 13
Standaard Wel BTW rekenen zonder BTW-nummer?

SORRY, ANTWOORD AL GEVONDEN

Ik ben beginnend tekstschrijver met al een aantal opdrachtgevers, en een aantal weken had ik voor het eerst gesprek met de Kvk. Een man vertelde me daar dat ik me beter pas in januari kan inschrijven omdat het nog allemaal om kleine bedragen en opdrachten gaat.

De man vertelde me ook dat ik me wel als bedrijf moet gedragen, en dus ook gewoon BTW moet verrekenen op de factuur! Voor mij zou dat een mooi extraatje zijn en het bedrijf kan het als nog wel aftrekken bij de Belastingdienst.

Nou heeft een opdrachtgever van mij geweigerd om BTW te betalen omdat volgens hun boekhouder het niet mogelijk is voor hun om die BTW af te trekken bij de Belastingdienst!
Hoe zit dit nou precies? En wat moet ik doen?
__________________
S. Jonker
UwTekstschrijver - http://www.uwtekstschrijver.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 december 2008, 11:15
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Wel BTW rekenen zonder BTW-nummer?

Zolang je geen BTW-nummer hebt ontvangen van de Belastingdienst (daar moet je een 'opgaaf startende onderneming' voor invullen) mag je absoluut GEEN BTW heffen op je facturen.
__________________
Hiranthi Molhoek-Herlaar | Onexa - WordPress, webshops & meer - Hiranthi's weblog
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 december 2008, 18:43
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Wel BTW rekenen zonder BTW-nummer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S. Jonker Bekijk bericht
Nou heeft een opdrachtgever van mij geweigerd om BTW te betalen omdat volgens hun boekhouder het niet mogelijk is voor hun om die BTW af te trekken bij de Belastingdienst!
Sinds wanneer is dit een reden om géén belasting te betalen? Geen enkele particulier kan toch de BTW aftrekken, op niks? Maar mooi dat je die wel moet betalen. Daar is 'ie nou net voor.

Het is iets anders als je van te voren overeenkomt dat je geen BTW in rekening zult brengen, bijvoorbeeld omdat je opdrachtgever vrijgesteld is. Zelf heb ik dat met een school gehad. Denk daar goed over na, want over alles wat met de verdiensten uit die opdracht te maken heeft, mag je dan zelf geen voorbelasting verrekenen! Best vervelend, al was het maar omdat je je boekhouding moet gaan "opsplitsen".
Bij mij ging het alleen maar om kilometers, maar die moet je dan dus wel apart gaan bijhouden en daar later weer een berekening over gaan maken. Maar stel nou dat je een aantal investeringen moet doen, specifiek voor die opdracht? Die worden dan gelijk 19% duurder.
Achteraf gezien was het voor mij een stuk handiger geweest om hetzelfde tarief zònder BTW om te rekenen naar een tarief inclusief BTW; de klant is dan immers hetzelfde kwijt en ik had met veel minder boekhoudkundige ellende gezeten. Als ik al mijn leergeld in mijn portemonnaie had gehad, had ik al bijna met pensioen gekund.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 december 2008, 23:55
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Wel BTW rekenen zonder BTW-nummer?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse Bekijk bericht
Het is iets anders als je van te voren overeenkomt dat je geen BTW in rekening zult brengen, bijvoorbeeld omdat je opdrachtgever vrijgesteld is.
Deze kan ik niet volgen: de fiscus is degene die bepaalt of ik over mijn diensten BTW moet rekenen. Hierover kan ik geen afwijkende afspraken maken met opdrachtgevers. Overigens zijn vrijwel al mijn opdrachtgevers vrijgesteld van BTW. Helaas voor hen ben ik dat niet.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 december 2008, 02:28
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Wel BTW rekenen zonder BTW-nummer?

In mijn geval was het een school, waarover op de site van de Belastingdienst het volgende staat: "Ook de diensten en goederenleveringen die nauw met het onderwijs samenhangen, zijn vrijgesteld."

Dus inderdaad Marjan, je hebt helemaal gelijk.

Groetjes, Renée
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Activiteit is vrij van btw, wel btw over reiskosten? Ingeborg Belasting 4 8 november 2010 21:20
Factuur zonder vermelding btw Lennom Al die andere praktische dingen 8 26 september 2008 21:18
Parkeerbonnetjes zonder btw: mag ik de btw terugvragen? klusmarie Administratie 3 11 januari 2008 15:39
BTW wel of niet op factuur alfred Administratie 0 14 mei 2006 21:43
Geen BTW-nummer, wel BTW rekenen? aadwagner.nl Belasting 2 30 maart 2006 07:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon