Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 augustus 2011, 14:35
ddofborg ddofborg is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2011
Berichten: 5
Thumbs up IB-47 voor student(en) die klusjes doen

Hallo,

Ik heb de mogelijkheid om wat werk uit te besteden aan een aantal studenten.

Mijn simpele vraag is: kan ik de studenten elke maand een formulier in laten vullen (http://dl.dropbox.com/u/441643/screenshots/ib-47.png) en dat voor mij als kosten (zonder BTW) in administratie opnemen?

Dank alvast!

Dennis

PS. Op de site van de Belastingdienst vind ik het erg lastig om iets van te snappen. Er komt voornamelijk een handleiding naar voren over hoe je dat digitaal op kunt sturen en niet hoe het in zijn werking gaat met de mensen (studenten) zelf.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 augustus 2011, 15:00
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Nee, je kunt niet (dezelfde) studenten elke maand deze IB47 verklaring in laten vullen, dan is er gewoon sprake van een loondienstverband.

De IB47 procedure is voor die gevallen dat iemand een kortdurende klus doet voor jou max. een paar weken en daarvoor geen eigen onderneming begint en jij daarvoor geen loonadministratie op wilt zetten.

Het gaat dus echt om incidentele betalingen aan derden. Waarbij 1 persoon maximaal 1 of 2 keer per jaar voor jou korte klussen doet.

Er is geen formele grens wat te lang is of wat te veel is, maar het is echt bedoelt om incidentele werkzaamheden te kunnen betalen zonder dat dit leid tot een loondienstverband voor de opdrachtgever of tot inschrijvingsplicht en btw plicht voor de opdrachtnemer.

Goede voorbeelden zijn
- Inhuur studenten voor een marktonderzoek of een straatenquete
- Inhuur studenten voor bemanning van een beursstand of andere een of meerdaagse evenementen waar je onderneming aan deelneemt.

Maar het gaat erom dat het incidenteel is, Dus sta je 1x per jaar op een beurs en huur je dan naar behoefte extra studenten in kan het prima, doe je elke maand mee aan een beurs en gebruikt grotendeels dezelfde studenten dan kan het niet via IB 47.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
ib47


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Pensioen/ banksparen bij Brand New Day? johaneggink Al die andere praktische dingen 8 24 mei 2012 21:42
Vragen over verzekeringen Daniella Al die andere praktische dingen 3 2 februari 2010 12:59
Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006? djbel Belasting 9 22 maart 2008 23:17
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 10:42


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon