Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 januari 2009, 15:09
Allard88 Allard88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2008
Berichten: 16
Standaard Afschrijving van een digitale camera en de omzetbelasting.. hoe?

Ik heb net een camera van 1000 euro gehaald voor mijn bedrijf, en moet omzet belasting kwartaal 4 gaan betalen. Nu weet ik dat ik deze camera moet afschrijven , maar weet niet precies hoe ik dit moet doen met die aangifte omzetbelasting... kan iemand me dit uitleggen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 januari 2009, 17:13
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Afschrijving van een digitale camera en de omzetbelasting.. hoe?

beste Allard,

BTW en afschrijving hebben niet zoveel met elkaar te maken, behalve dat het allebei om belasting gaat. De BTW van de camera trek je af van de BTW die je in het eerste kwartaal geind hebt bij je klanten (want je koopt de camera nu). De belastingdienst bepaald hoe groot de periode is waarover je BTW betaald en jij berekend in die periode hoeveel BTW je ontvangen en betaald hebt. Aan het einde van het jaar kun je wel een correctie uitvoeren als de bedragen per periode bijvoorbeeld erg veel van elkaar verschillen en je over een heel jaar op een ander bedrag uitkomt. Voor het vierde kwartaal moet je dus naar het vierde kwartaal kijken en niet naar wat je nu koopt.

De afschrijving van de camera zelf verwerk je in je inkomstenbelasting voor in ieder geval 2009.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 januari 2009, 19:57
Maas
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Afschrijving van een digitale camera en de omzetbelasting.. hoe?

Je hebt de camera pas gekocht in 2009 dus valt deze voor de omzetbelasting in het 1e kwartaal 2009

in 2009 ga je dan ook pas afschrijven

als je de camera bijv. in dec 2008 had gekocht zou je maar 1 maand mogen afschrijven.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 januari 2009, 11:46
Allard88 Allard88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Afschrijving van een digitale camera en de omzetbelasting.. hoe?

ja nee sorry ik was niet duidelijk..ik heb hem ook in 2008 gekocht... mijn fout.

Ik snap het niet helemaal geloof ik. Ik denk dat ik het concept van afschrijving niet helemaal begrijp..en hoe ik dat dan per maand moet uitrekenen...

Ik mag dus niet het complete BTW bedrag van die camera van de ge-inde BTW aftrekken of wel? Dat moet ik verdelen of zo toch?

Ik heb nog nooit inkomstenbelasting gedaan (net begonnen), dus ik weet ook niet precies hoe ik dat zou moeten doen met die camera..

arrrgh voel me echt een leek thanks in ieder geval!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 januari 2009, 11:56
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Afschrijving van een digitale camera en de omzetbelasting.. hoe?

Dag Allard,

Misschien moet je even bij de KvK langs voor een les hierin, want dit moet je toch echt minimaal weten als je voor jezelf begint.

Maar toch nog een keer: BTW en IB zijn twee totaal verschillende systemen. BTW doe je per periode, normaal gesproken een kwartaal. Neem vorig kwartaal, dat gaat van oktober tot en met december. Je rekent voor die periode uit hoeveel BTW jij hebt betaald, zoals b.v. dus de BTW voor deze camera. Dan reken je uit hoeveel BTW jij van klanten hebt gekregen, je hebt hopelijk al wel bepaald via de belastingdienst of je BTW plichtig bent of niet? Dat is, meestal, 19%. Je trekt dan wat jij betaald hebt af van wat je gekregen hebt en dat betaal jij voor 31 januari aan de belastingdienst... Dat is het wat betreft BTW.

De IB komt pas in februari, halverwege die maand is de electronische IB voor ondernemers beschikbaar en kun je de IB gaan berekenen. En als ik je nu zo lees kun je daar beter iemand voor in de hand nemen.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 januari 2009, 13:01
Allard88 Allard88 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2008
Berichten: 16
Standaard Re: Afschrijving van een digitale camera en de omzetbelasting.. hoe?

Dat van die BTW snapte ik nog wel, wilde alleen weten of ik daar iets met dat afschrijven van doen had.. niet dus. Gewoon volledig BTW bedrag van camera afhalen van te betalen BTW..toch?

voor mijn IB moet ik dus wel gaan werken met dat afschrijven.. daar moet ik me idd nog even in verdiepen, want weet niet precies hoe dat moet nee...

bedankt in ieder geval!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 januari 2009, 13:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Afschrijving van een digitale camera en de omzetbelasting.. hoe?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allard88 Bekijk bericht
Gewoon volledig BTW bedrag van camera afhalen van te betalen BTW..toch?
Inderdaad.

Citaat:
voor mijn IB moet ik dus wel gaan werken met dat afschrijven.. daar moet ik me idd nog even in verdiepen, want weet niet precies hoe dat moet nee...
Het staat uitgelegd in het artikel over inventaris.

Overigens kun je als starter onder voorwaarden gebruik maken van willekeurig afschrijven en de kosten van de camera toch geheel toeschrijven aan 2009 (als dat je keuze is).
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
afschrijven


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Uitsluiting van VAR WUO? Jan16 Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 10 5 februari 2009 19:18
Zijn dit aanvaardbare voorwaarden? jazzvb Omgaan met opdrachtgevers 6 23 januari 2009 22:03
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon