Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 november 2007, 12:44
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming?

Dit jaar haal ik mijn urencriterium niet, waardoor ik de aftrekposten voor ondernemers misloop. Kan ik dan mijn inkomsten niet net zo goed aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden? Heeft dat voor/nadelen? En mag je eigenlijk wel zelf kiezen of je je inkomsten aangeeft als row of als winst uit onderneming? Ik heb voor dit jaar wel een VAR wuo.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 november 2007, 16:24
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming?

Dag Denise,

Weet je 100% zeker dat je je urencriterium niet haalt? Dat criterium bevat niet alleen je declarabele uren, maar ook de uren die je aan je administratie bezig bent, je je aan het inlezen bent of andere zaken aan het doen bent die met je bedrijf te maken hebben. Als je er een baan of andere werkzaamheden naast hebt die veel tijd in beslag nemen, is het een ander geval, maar als dit "alles" is wat je doet kom je al heel snel boven het urencriterium uit.

Daar zou ik eerst naar kijken voordat je het richting overige werkzaamheden "schopt". Vooral ook omdat je wel een VAR-WUO hebt.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 november 2007, 21:12
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Standaard Re: Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming?

Yep 100% zeker weten!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 november 2007, 00:55
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Denise Bekijk bericht
Dit jaar haal ik mijn urencriterium niet, waardoor ik de aftrekposten voor ondernemers misloop. Kan ik dan mijn inkomsten niet net zo goed aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden? Heeft dat voor/nadelen? En mag je eigenlijk wel zelf kiezen of je je inkomsten aangeeft als row of als winst uit onderneming? Ik heb voor dit jaar wel een VAR wuo.
Je hebt (volgens mij dan) geen andere optie dan ROW opgeven. Tenminste, je zou kunnen doen alsof je wel voldoet aan het urencriterium, je inkomsten opgeven als winst uit onderneming en de ondernemersaftrek toepassen (is niet integer, zou ik het niet aanraden), maar als er gecontroleerd wordt, zit je moet boetes en naheffingen. Word je niet blij van. Liever effe geen ondernemersaftrek. Voor de rest maakt het niet uit, je kunt gewoon je kosten aftrekken van je omzet.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 november 2007, 00:57
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Denise Bekijk bericht
Yep 100% zeker weten!
Ik heb overigens op de site van de Zaak net gelezen dat ook reistijd (naar opdrachtgever en ook woon-werk) meetelt en ook het opruimen van je kantoor en het "onderhouden" van je computer (mij is niet helder wat ze daarmee bedoelen).
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 november 2007, 02:36
illutic's schermafbeelding
illutic illutic is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
Stuur een bericht via Skype™ naar illutic
Standaard Re: Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Ik heb overigens op de site van de Zaak net gelezen dat ook reistijd (naar opdrachtgever en ook woon-werk) meetelt en ook het opruimen van je kantoor en het "onderhouden" van je computer (mij is niet helder wat ze daarmee bedoelen).
Ehm, het uit elkaar halen van je toetsenbord om alle stofjes onder de toetsen weg te halen?

Het onderhouden van een computer kunnen ze meerdere dingen mee bedoelen, zoals bijvoorbeeld je computer opschonen (oude bestanden verwijderen, bestanden op een andere manier op de computer indelen om het efficiënter te maken), computer scannen op virussen, spyware, malware en dat soort dingen, het opnieuw installeren van drivers omdat er een nieuwe versie is uitgekomen en meer van dat soort dingen.
Geen idee of ze dat er mee bedoelen, maar dat is wat er bij mij opkomt
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 november 2007, 12:09
Denise Denise is offline
Lid
 
Geregistreerd: 1 maart 2006
Berichten: 38
Smile Re: Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Je hebt (volgens mij dan) geen andere optie dan ROW opgeven. Tenminste, je zou kunnen doen alsof je wel voldoet aan het urencriterium, je inkomsten opgeven als winst uit onderneming en de ondernemersaftrek toepassen (is niet integer, zou ik het niet aanraden), maar als er gecontroleerd wordt, zit je moet boetes en naheffingen. Word je niet blij van. Liever effe geen ondernemersaftrek. Voor de rest maakt het niet uit, je kunt gewoon je kosten aftrekken van je omzet.
Ik las juist hier op de site dat er een misverstand is over het urencriterium en wel 'dat je eraan moet voldoen om als zelfstandige voor de inkomstenbelasting te worden beschouwd. Bij de vraag of je inkomen als winst uit onderneming wordt beschouwd, wordt het urencriterium echter niet meegewogen.'

Ik ben ook niet van plan om aftrekposten op te voeren waar ik geen recht op heb. Ik wil alleen weten of ik mag kiezen en zo ja, wat ik dan het beste zou kunnen kiezen
Met citaat reageren
  #8  
Oud 28 november 2007, 12:21
Het Administratiekantoor's schermafbeelding
Het Administratiekantoor Het Administratiekantoor is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 141
Standaard Re: Resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
Je hebt (volgens mij dan) geen andere optie dan ROW opgeven. Tenminste, je zou kunnen doen alsof je wel voldoet aan het urencriterium, je inkomsten opgeven als winst uit onderneming en de ondernemersaftrek toepassen (is niet integer, zou ik het niet aanraden), maar als er gecontroleerd wordt, zit je moet boetes en naheffingen. Word je niet blij van. Liever effe geen ondernemersaftrek. Voor de rest maakt het niet uit, je kunt gewoon je kosten aftrekken van je omzet.
Ja, ik denk dat dat het gemakkelijkst is....
Gewoon doen zoals je gewend bent, MAAR geen ondernemersaftrekken toepassen.
__________________
--


Peter Brummelkamp
www.het-administratiekantoor.nl
Den Haag
http://delicious.com/PeterBrummelkamp
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Winst uit onderneming, en dan? ma2712 Belasting 21 8 augustus 2007 19:48
Kosten aftrekken bij "Resultaat uit overige werkzaamheden"? Jack Administratie 11 6 augustus 2007 15:26
Grens 'resultaat uit overige werkzaamheden' en 'ondernemer'? Pellie Freelancepraktijk starten 4 31 mei 2007 14:27
Hoe schat ik winst en omzet op opgaaf startende onderneming? floor Belasting 2 17 april 2007 22:35
Winst uit onderneming pim Al die andere praktische dingen 6 7 december 2006 23:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon