Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 3 augustus 2007, 22:18
mverheij mverheij is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Berichten: 4
Standaard Voor altijd zzp'er of begin van iets groters?

Sommigen van jullie zullen het zich toch ook wel afvragen: blijf ik altijd freelancen, of wil ik meer? En met meer bedoel ik dan: een eigen bedrijf met personeel.

Deze vraag speelt sinds kort bij mij - of eigenlijk speelt dus vooral het idee dat ik inderdaad meer wil. Ik ben nu tekstschrijver, maar zie mezelf ook wel een tekst-/reclame-/communicatiebureau leiden (ja, ik besef dat die ambitie nog niet echt concreet is - daarom kom ik ook hier).

Maar de grootste beer die ik op de weg zie, is: hoe ga je van één naar twee, oftewel naar echt personeel? En van thuiswerken naar een bedrijfspand? Hoe kun je die stap maken? De overgang lijkt me zo groot, niet iets dat 'vanzelf' gaat, zeg maar.

Wat ik me nu vooral afvraag, is: hoe oriënteer ik me daarop? Hoe kom ik erachter of ik echt een bv wil of solo blijf, en als ik dat wil - waar begint dan de voorbereiding?

Zijn er hier meer mensen die met deze vragen zitten? Wat denken jullie ervan?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 3 augustus 2007, 23:53
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Voor altijd zzp'er of begin van iets groters?

Ik denk dat de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: wil ik met personeel werken. Ofwel een deel van mijn tijd die ik nu aan opdrachten besteed invullen met managementtaken, P&O zaken etc.
Zelf heb ik twee jaar geleden de stap naar zzp'er gemaakt na 15 jaar in managementfuncties gewerkt te hebben. Wat ik daarin vooral miste was het inhoudelijk bezig zijn. Veel van mijn tijd werd opgeslokt door allerlei organisatorische zaken en ik kwam steeds verder af te staan van het werk dat ik graag deed. Vanuit de behoefte veel meer inhoudelijk met mijn vak bezig te zijn en rechtstreeks voor mijn klanten te werken ben ik voor mezelf begonnen en dat bevalt me uitstekend. Vooral het "oeverloze geneuzel" (vergeef me de uitdrukking) dat je vaak hebt met personeel heb ik nog geen moment gemist.
Ik merk echter ook dat naarmate het aantal opdrachtgevers toeneemt ik erover denk om toch iemand te gaan inhuren. Tegelijkertijd zegt mijn gezond verstand dat ik dat dus beslist niet moet doen want dan ga ik opnieuw een deel van mijn tijd vullen met zaken die me niet liggen c.q. ten koste gaan van de dingen die ik graag doe.
Wat betreft de overstap naar een bedrijfspand: op een bepaald moment is die logeerkamer boven niet groot genoeg meer of wil je toch een min of meer representatieve ruimte om je relaties te kunnen ontvangen zonder dat ze altijd in je huis komen. Zelf heb ik het geluk naast mijn huis een aanbouw te kunnen plaatsen die als zelfstandig kantoor wordt ingericht, denk dat het in deze tussenfase ideaal is omdat het relatief weinig investering vergt en ik niet meteen aan een jarenlang huurcontract vast zit.
Belangrijkste raad die ik je kan geven is voor jezelf op een rijtje zetten welke dingen je het liefste doet, welke ambities je hebt (wat wil je over pakweg 5 jaar bereikt hebben?) en hoe je die twee met elkaar kunt rijmen c.q. welk plaatje volgt daaruit? Wat zijn de voor- en nadelen van groter groeien en hoe slaat de balans dan door?
Houd er ook rekening mee dat met grotere investeringen en meer (financiele) verplichtingen de zorgen navenant toenemen!
Wellicht zijn hier ondernemers die de stap al gezet hebben en iets kunnen vertellen over hun ervaringen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 4 augustus 2007, 13:35
tijn1978 tijn1978 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 april 2007
Berichten: 124
Standaard Re: Voor altijd zzp'er of begin van iets groters?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mverheij Bekijk bericht
Zijn er hier meer mensen die met deze vragen zitten? Wat denken jullie ervan?

Hoewel ik pas per 1 september als freelancer start voel ik me toch al voldoende ondernemer om hierop te reageren

Een van de gevaren voor freelancers die ik in de praktijk (bij andere freelancers) zie is het gevaar op vereenzaming. (als het goed gaat) ben je druk bezig met je projecten bij klanten en ligt het risco op de loer dat je te weinig tijd in voor het bijhouden van je kennis, netwerk etc. Ik werk nu nog in een grote organisatie waar altijd wel iemand of iets te vinden is die je kan helpen met een probleem, kennisgebrek of gewoon om even ruggespraak te houden. Sterker: je wordt door de opbouw van de organisatie bijna gedwongen dit te doen.

Ik ben me bewust van dit probleem en heb me nu aangesloten bij een vakvereniging, ga ervoor zorgen dat ik mijn netwerk niet verwaarloos, etc. Toch kan ik me voorstellen dat ik op den duur een soort van samenwerkingsverband met andere freelancers start. Al is het alleen maar om een sparring partner(s) te hebben of betrouwbare partners om samen een opdracht te doen of werk te verdelen.

N.B. 1: Ik deel de mening van Marjan dat ik niet zit te wachten om (weer) leiding te gaan geven

N.B. 2: Je noemt het opzetten van een BV als volgende stap, maar ook als ZZP'er kun je gewoon een (of meerdere) BV hebben en gewoon alleen blijven.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 4 augustus 2007, 15:41
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 397
Standaard Re: Voor altijd zzp'er of begin van iets groters?

Ik heb in het verleden heel wat bedrijven begeleidt op het gebied van sociale zekerheid, arbeidsvoorwaarden, enz. die zich ontwikkelde van geen personeel naar een bedrijf met personeel (= werkgever worden). Daar verkeek men zich nog wel eens mee.

Wat er zoal bij komt kijken is:
  • Het opzetten van een loonadministratie (evetueel uitbesteed)
  • Het doen van aangiften loonheffingen bij de BD
  • Het toepassen van een CAO danwel het regelen van een pensioenverzekering voor je werknemer
  • Reintegratieverplichtingen bij ziekte
  • Risico bij ziekte (104 weken lang loon doorbetalen)
  • Verzekering afsluiten tegen dit risico.
  • Eventueel heb je te maken met de Wet Keten Aansprakelijkheid (G-rekening opnenen, deblokkeren, mandagenregsieters)
  • Je krijgt te maken met meer instanties (Belastingdienst, UWV, arbodienst, ziekteverzuimverzekeraar, pensioenverzekeraar, CWI)
Verder heb je te maken met werven van personeel, zorgen dat er goede arbeidsovereenkomsten komen, identificatieplicht van personeel, ontslagkwesties, enz.
Verder zul je je de Arbowet goed moeten toepassen. Als ondernemer kun je nog wel even op een kruk aan de keukentafel wat typen, maar voor je werknemers kan zoiets natuurlijk niet.

Dit komt allemaal al op je af bij 1 werknemer. De stap van 0 naar 1 werknemer is dan ook groter dan van 1 naar 10 werknemers.

Maar....... als je werkgever bent geworden, heb je niet meer te maken met VAR, gezagsverhoudingen, enz.

Wim
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 augustus 2007, 15:35
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Voor altijd zzp'er of begin van iets groters?

Leuk dat dit vraagstuk hier naar voren komt.
Momenteel ben ik hard aan het nadenken om deel te gaan nemen in een andere eenmanszaak. Met andere woorden, een fusie , leidend tot (wellicht) een VOF. Hoe ik dit allemaal moet gaan aanpakken (aandeel gaan nemen in een qua omzet veel groter bedrijf) is nog tamelijk vaag. Ik weet nog niet hoe alles financieel geregeld moet worden en ook is onduidelijk in welke mate ik naast de omzet die ik inbreng ook nog omzet voor mijzelf houd.
De overweging om verregaand te gaan samenwerken is dat je als freelancer/eenpitter niets opbouwt (behalve dan een eventueel pensioentje). Als mijn freelance activiteiten stoppen, eindigt daarmee ook mijn onderneming. Aan de ene kant is er natuurlijk enige aarzeling om samen te gaan: inleveren van vrijheid, afhankelijkheid van een ander wordt groter, niet meer zelf alles kunnen bepalen. Aan de andere kant biedt samengaan grote mogelijkheden: nieuwe initiatieven ontplooien die ik in mijn eentje niet van de grond krijg, nieuwe markten aanboren.
Heeft iemand ervaring met het deelnemen/instappen in een bestaande (kleine) onderneming (met name de financiele kant van de zaak)?
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nieuw boek over Fr€€lancen van Shirley Brandeis & Linda Versteege NowHow Nieuws - Voor en door freelancers 16 28 oktober 2007 16:56
Persberichten schrijven in 20 stappen (Boekrecensie/overzicht) Adine Versluis Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 6 30 juli 2007 17:35
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27
Van parttime freelancer naar echte zzper! mimamaartje Al die andere praktische dingen 3 3 maart 2006 11:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:12.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon