Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 juni 2007, 17:15
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Hoe declaratie privé betaalde kosten boeken in mijn Excel-boekhoudsheet?

Even een vraagje. Ik heb de KvK prive betaald omdat k dus nog geen zakelijke rekening kon openen. Nu wil ik deze kosten declareren bij mijn eenmanszaak. Welke journaalpost moet ik maken?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 juni 2007, 17:25
Karian Karian is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 november 2006
Berichten: 19
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Beste advies dat ik ooit kreeg is geen kas aan te houden.

Priverekening en zakelijke rekening geopend. Zakelijke rekening gaat maandelijks wat vanaf naar prive voor priveuitgaven. Verder pin ik alles
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 juni 2007, 17:28
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Ja dat doe ik nu ook. Stel dat je 3 keer pint op een dag kan je dan het beste 1 journaalpost maken als het om bijvoorbeeld kantoorartikelen gaat? In ieder geval om 1 grootboek. of 3 afzonderlijk jnp's?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 juni 2007, 17:28
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenSonneveld Bekijk bericht
Nu wil ik deze kosten declareren bij mijn eenmanszaak. Welke journaalpost moet ik maken?
Het kan ook anders, maar ik vind het zelf het prettigst onkosten als privépersoon bij het bedrijf te declareren en die declaratie vervolgens in te boeken en betalen als elke andere inkoopfactuur.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 juni 2007, 17:31
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

ok, maar welke jnp maak je dan?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 29 juni 2007, 19:27
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenSonneveld Bekijk bericht
ok, maar welke jnp maak je dan?
Vertel mij welke jnp jij maakt voor een gewone inkoopfactuur en ik vertel je hoe die aan te passen voor een eigen onkostendeclaratie
__________________
René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 29 juni 2007, 19:36
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

ik detacheer mezelf. Dus ik heb geen inkopen! Het gaat er mij om hoe ik aan t eind vd maand ee jnp moet/wil maken van x aantal km * 0,19 overboeken van zakelijke rek. naar prive rekening middels een decl. formulier die ik zelf uitschrijf
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 juni 2007, 22:49
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Exclamation Re: Kosten betalen van privérekening

Ik begrijp het allemaal, alleen ik houd mijn boekhouding bij in excel. Kun je dan met bijvoorbeeld het declareren van zakelijke kilometers in een spreadsheet de volgende jnp maken:

4.. autokostenvergoeding (tegen € 0,19 per km)
aan 100 Bank

(in feite boek je het dus over naar je prive rekeningen)

Zelf heb ik het idee dat je tussenrekeningen moet gebruiken. Je schrijft dus in feite een declaratieformulier uit, die onderteken je en berg je op achter de bankafschriften of in een map met tabblad declaraties, met internetbankieren boek je het bedrag over van je zakelijke rekening naar je prive rekening en die autokostenvergoeding (of hoe je het wil noemen) komt in je resultatenrekening naar voren alszijnde kosten (de auto is wel prive, dus mag jke dat wel als kosten opvoeren is mijn tweede vraag) en deze kan je dus in mindering brengen op je winst. Want die 0,19 is fiscaal onbelast. Ergens moet naar voren komen dat je over die aantal km * 0,19 geen IB hoeft te betalen.

Ik lees ook vaak dat je het als inkoop moet boeken, maar ik detacheer mezelf als bij bedrijven en heb dus niets te maken met inkopen.

Klopt het alemaal wat ik hierboven schrijf?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 29 juni 2007, 23:10
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.339
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Kosten betalen van privérekening

Steven sorry... je maakt het veel te ingewikkeld. Je moet om te beginnen een administratie opzetten waarin je de kosten van inkopen kunt boeken. Een onderneming zonder inkopen bestaat niet. Je hebt je kvk-inschrijving, computer, pen en papier, postzegels... etc. etc. Die kosten wil je boeken, omdat je betaalde btw kunt terugvragen en ze de winst en daarmee de te betalen belasting drukken.

En zelfs als je al die bedrijfskosten niet zou hebben, dan heb je ze nu. Namelijk de zakelijk gereden autokilometers. Zorg dus dat je inkopen kunt boeken.
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 30 juni 2007, 11:43
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Exclamation Re: Hoe declaratie privé betaalde kosten boeken in mijn Excel-boekhoudsheet?

Rene,

Als ik nu wat inkoop (bijvoorbeeld papier of een map) dan maak ik gewoon een jnp in excel:

kantoorkosten
te vorderen OB
aan Bank

Omdat ik nu een pas heb van mijn zakelijke rekening. Maar daarvoor moest ik wat dingen betalen zoals kvk kosten en deze wil ik nu laten betalen door mijn eenmanszaak. Mijn inziens maak ik dan de journaalpost:
Kvk kosten
aan bank

en boek dit dus over naar mijn prive rekening. Als bewijs heb ik dus de declaratie. Voor de rest maak ik zelf naar eigen invulling grotboeknummers/namen aan voor andere kosten

Ik las op lancelots veel verhalen dat je met tussenrekeningen moest werken vandaar mijn verwarring.

Natuurlijk zal ik wel eens iets inkopen. Maar als ik een map moet kopen of een pen, ben ik niet zo dat ik € 0,50 aan BTW terug wil vragen. Dat zet vor mij geen zoden aan de dijk. Je moet het boekhoudkundig weer op orde hebben, voor mij is het net zo makkelijk om die ene pen effe prive te betalen....

Kun je nog effe reageren op de jnp-en?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon